خشکی پوست

۶دلیل غیرمنتظره برای خشکی پوست شما

اگر می‌خواهید با دلایل غیرمنتظره و غیررایج خشکی پوست آشنا شوید، پس حتما ادامه این مطلب را بخوانید. 

به گزارش آی‌زندگی، خشکی پوست گاهی اوقات خودش را با احساس خارش پایان‌ناپذیری نشان می‌دهد که با کم‌آبی بدن همراه است. در این شرایط به‌محض این‌که یک لایه از مرطوب‌کننده را روی پوست پخش می‌کنید، ترکیبات محصول سریعا توسط پوست جذب می‌شوند، درحالی که یک ساعت بعد دوباره احساس می‌کنید پوستتان کاملا خشک شده است. می‌دانیم که خشکی پوست واقعا آزاردهنده و مشکل‌ساز است، اما می‌خواهیم بگوییم که آب‌وهوا تنها عاملی نیست که باعث خشکی پوست می‌شود

۱. التهاب 

اگر مرتب از مرطوب‌کننده استفاده می‌کنید اما به نظر می‌رسد که خشکی پوستتان هیچ‌وقت بهتر نمی‌شود، شاید مشکل شما به التهاب مرتبط باشد. پوست‌های خشک به‌دلیل کاهش چربی و آب نهفته در لایه شاخی پوست (بیرونی‌ترین لایه پوست) مستعد ترک‌خوردگی هستند. این ترک‌ها نوعی از شکاف‌ها را در سد دفاعی پوست به‌وجود می‌آورند و اجازه می‌دهند که محرک‌ها و آلرژن‌ها وارد پوست شوند. بنابراین کاملا طبیعی است که خشکی پوست رفته‌رفته به التهاب شدید پوستی تبدیل شود. در این شرایط، خشکی پوست با علائم خاصی مانند خارش، قرمزی، پوسته‌ریزی و افزایش حساسیت همراه می‌شود.

۲. رژیم غذایی 

تغذیه همیشه می‌تواند پیامدهای خاصی برای سطح رطوبت پوست داشته باشد. البته متخصصان پوست‌ومو می‌گویند که کمبودهای تغذیه‌ای واقعا باید شدید باشند تا بتوانند در گروه علت‌های خشکی پوست قرار بگیرند. بنابراین کسانی که در کشورهای توسعه‌یافته زندگی می‌کنند، بعید است که به‌علت کمبودهای تغذیه‌ای به خشکی پوست مبتلا شوند. اما همچنان نمی‌توان خشکی پوست به‌علت کمبود زینک (روی) و کمبود و ویتامین C را نادیده گرفت.

۳. بیماری‌های زمینه‌ای 

خشکی پوست می‌تواند در بیماری‌های زمینه‌ای ریشه داشته باشد. بنابراین افراد مبتلا به دیابت و کم‌کاری تیروئید ممکن است به خشکی پوست مبتلا شوند. پس اگر پوست شما به‌طور مزمن خشک به نظر می‌رسد، حتما این نکته را به پزشکان اطلاع دهید تا آزمایشات و بررسی‌های لازم برای شما انجام شوند.

۴. سیستم‌های گرمایشی در محیط‌های بسته 

به‌گفته بعضی از متخصصان پوست‌ومو، سیستم‌های گرمایشی در محیط‌های بسته مانند خانه را می‌توان به‌عنوان غیرمنتظره‌ترین و عجیب‌ترین علت خشکی پوست معرفی کرد. امروزه آپارتمان‌ها معمولا بیش‌ازحد گرم می‌شوند، رطوبت به‌راحتی از فضای داخلی آنها بیرون می‌رود و درنتیجه پوست ساکنان آپارتمان هم سریعا خشک می‌شود. پس اگر ساکن آپارتمان هستید و پوست شما همیشه خشک است، ‌حتما در پاییز و زمستان دمای سیستم‌های گرمایشی مانند بخاری یا شوفاژ را کمتر کنید. استفاده از دستگاه‌های رطوبت‌ساز هم می‌تواند وضعیت پوست شما را بهتر کند.

۵. ژنتیک 

بعضی از ویژگی‌های ژنتیکی واقعا می‌توانند احتمال خشکی پوست را بیشتر کنند. برای مثال، درماتیت آتوپیک می‌تواند باعث اگزما و خشکی پوست شود، درحالی که خشکی پوست در اغلب موارد درماتیت آتوپیک مشاهده می‌شود. اگرچه علت زمینه‌ای درماتیت آتوپیک هنوز ناشناخته است، اما دانشمندان می‌گویند که درماتیت آتوپیک در گروه بیماری‌های خودایمنی وراثتی قرار می‌گیرد که در آن اساسا سد محافظتی پوست معیوب است و ویژگی‌های پوستی خاصی مانند اگزما و خشکی پوست را به‌وجود می‌آورد.

۶. عادات حمام 

بعضی افراد شدیدا به حمام با آب داغ علاقه دارند، درحالی که دمای بالای آب قطعا به سلامتی پوست آسیب می‌رساند. ترکیب شوینده‌ها با آب داغ واقعا ترکیب قدرتمندی است و چربی‌های محافظ پوست را از بین می‌برد، درحالی که همین اتفاق به خشکی و خارش پوست منتهی می‌شود. بنابراین همیشه با آب ولرم دوش بگیرید و از شوینده‌های ملایم برای شستن بدن استفاده کنید.

منبع: سلامت

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx