راز جاودانگی و جوان ماندن کشف شد؟

یکی از مهم‌ترین علل بروز پیرشدن پوست زمینه ژنتیک است که در افراد مختلف با هم متفاوت است. اما عوامل محیطی نیز تأثیر زیادی در این زمینه دارند.

به گزارش آی‌زندگی؛ امروزه افراد در سنین مختلف توجه زیادی به جوانی و شادابی پوست خود دارند و تمایل به استفاده از روش های جوان سازی پوست در بین مردم در حال افزایش است. ولی تنوع و فراوانی این روش ها، تصمیم گیری برای انتخاب را سخت می کند.

دو پروتئین اصلی پوست کلاژن و الاستین هستند که به مرور با افزایش سن دچار تخریب می شوند.

داشتن اطلاعات پایه و آگاهی در مورد پوست و راه های علمی مقابله با کند شدن روند پیر شدن آن می تواند کمک خوبی باشد تا افراد با توجه به خواسته هایی که برای بهتر شدن پوست خود دارند بتوانند درست تصمیم بگیرند. ضمن آنکه استفاده از بعضی روش ها نیز راه برگشتی ندارند و باعث پشیمانی و تخریب پوست خواهد شد.

عوامل تأثیر گذار بر سلامت و شادابی پوست
یکی از مهم ترین علل بروز پیرشدن پوست زمینه ژنتیک است که در افراد مختلف با هم متفاوت است. اما عوامل محیطی نیز تأثیر زیادی در این زمینه دارند، از جمله مهم ترین آن ها می توان به این موارد اشاره کرد:

قرار گرفتن زیاد در مقابل نور شدید خورشید؛ با توجه به آنکه اشعه فرابنفش خورشید کاملاً جذب پوست می شود نوعی پروتئین را فعال می کند که بر حالت کشسانی پوست تأثیر می گذارد و کلاژن آن را از بین می برد؛ ماده ای که یکی از وظایف آن پیشگیری از بروز چروک های پوستی است. استفاده مکرر از مواد آرایشی، کم خوابی، ورزش نکردن، آلودگی هوا ورژیم های غذایی نامناسب تاثیرزیادی بر روند پیر شدن پوست دارند.

استرس های طولانی مدت هم باعث کاهش اسید های چرب، آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها می شود که به عنوان ترکیبات محافظ در برابر پیری پوست در نظر گرفته می شوند؛ بنابراین استرس می تواند باعث بروز زودتر چروک های پوستی شود. همچنین کاهش حالت کشسانی و شفافیت پوست را نیز تشدید می کند.

تغذیه مناسب هم تأثیر زیادی بر برخورداری از پوست سالم و شاداب دارد. در واقع تغذیه خوب می تواند سلامت پوست را از داخل بهبود ببخشد و می تواند به اندازه انواع کرم و محصولات پوستی بر پوست تأثیر گذار باشد و در واقع از جمله عوامل بسیار مهم در شادابی پوست به شمار می رود.

کشیدن سیگار و مصرف دخانیات نیز علاوه بر آسیب های جدی بر سلامت بدن، باعث بروز مشکلات زیادی در پوست می شود و عوارض جدی بر سلامت و زیبایی پوست دارد.

الکل هم از جمله موادی است که به عروق خونی آسیب می زند و با تغییر در متابولیسم سلول ها و تولید رادیکال های آزاد و مواد سمی در اندام های مختلف؛ به ویژه پوست باعث تیرگی، خشکی و پیرشدن بافت های آن می شود.

تأثیر دارو های کلاژن ساز بر روند پیری پوست
پوست هنگام تولد بسیار شاداب و جوان است. کلاژن (collagen) پروتئین مهم ساختمانی پوست است که مانع از افتادگی پوست می شود. اما با افزایش سن میزان آن کاهش می یابد. البته رژیم های سنگین غذایی هم گاهی می توانند باعث تخریب یا از دست دادن بافت کلاژن شوند که معمولاً غیرقابل برگشت هم هستند.

اما موضوع مهم آن است که آیا کلاژن به صورت خوراکی می تواند جذب بدن شود یا استفاده از کرم های حاوی کلاژن می تواند مؤثر واقع شود.

البته نمی توان پاسخ کلی به این سؤال داد. چون کلاژن نوعی پروتئین با وزن مولکولی زیاد است. کلاژن های موجود در بازار هم معمولاً به شکل مکمل (Collagen Supplements) وزن ملکولی بیشتری دارند؛ بنابراین قابلیت جذب از روده ها را ندارند. اما درصد کمی از مکمل های خوراکی کلاژنی به صورت فشرده برای قابلیت جذب بالا توسط روده ها طراحی شده اند. ضمن آنکه این مواد پس ازجذب، هم فقط برای ساخت ملکول های بزرگ کلاژن استفاده می شوند و نمی توانند به طور مستقیم جایگزین کلاژن پوست شوند.

جذب کرم های کلاژن از پوست هم که سخت تر به نظر می رسد. چون بافت خارجی پوست بسیار متراکم است و مانند یک سد عمل می کند و اجازه عبور ملکول هایی با وزن زیاداز پوست را نمی دهد.

بنابرین تبلیغات کرم های حاوی کلاژن معمولاً جنبه تجارتی دارند. چون جذب موضعی کلاژن ازطریق پوست به صورت کرم تقریباً غیرممکن است. البته نتایج تحقیقات در این خصوص هنوز کامل نیست.

مقابله با پیرشدن پوست و جوان سازی آن
معمولاً اولین کار برای برخوردار بودن از پوست خوب استفاده از کرم های مختلف از جمله کرم های ضد چروک هستند که بر اساس مواد تشکیل دهنده آن ها انواع متفاوتی دارد. کرم های ضدچروک اغلب حاوی اسید میوه هستند که می توانند سلول های زیر پوست را تحریک کنند تا کلاژن سازی و ساخت الاستین را افزایش دهد.

جوان سازی پوست نیز شامل روش هایی است که بتواند تا حدی آسیب های وارد شده به پوست را برطرف کند و به آن ظاهری جوان تر، شاداب تر و سالم تر بدهد. جوان سازی پوست شامل روش های حرارتی، شیمیایی و مکانیکی هستند که حتماً باید توسط پزشک متخصص توصیه و انجام شوند؛ بنابراین نمی توان خودسرانه یا به توصیه دوستان اقدام به انجام چنین کار هایی کرد.

روش های تزریقی

روش های تزریقی شامل بوتاکس، تزریق ژل و چربی است. بوتاکس یکی از روش های رایج برای جوان سازی و رفع خطوط صورت است با وجود آنکه این روش، ایمن و کم عارضه است، اما عوارض احتمالی هم به دنبال خواهد داشت.

بیشتر این عوارض هم معمولاً به حساسیت های فرد و تزریق آن توسط افراد غیر متخصص به وجود می آید؛ بنابراین مهم ترین کار تزریق بوتاکس در کلینیک های معتبر و انجام آن توسط پزشک متخصص است.

تزریق ژل و انواع فیلر یا پرکننده ها هم می توانند فرورفتگی هایی را که باعث خط و خطوط بر پوست می شوند پر کنند.

منبع : فرارو

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx