لاک زدن ناخن‌ها در بارداری

هر آنچه لازم است درباره ناخن‌های لاک‌زده و زایمان بدانید

این ‌روزها همه می‌خواهند از هر موقعیتی یک خاطره خوش بسازند و برای اینکار باید در بهترین و زیباترین حالت خود قرار بگیرند. بنابراین برخی از خانم‌ها در روزهای نزدیک به زایمان تمایل بیشتری به زیباتر بودن پیدا می‌کنند و دلشان می‌خواهد به آرایشگاه رفته و صفایی به موها و ناخن‌هایشان بدهند. اما آیا موانعی برای اینکار وجود دارد؟ آیا لاک زدن قبل از زایمان ایده خوب و کاملا بی‌خطری است؟

تغییرات ناخن‌ها در دوران بارداری

در طول دوران بارداری، ممکن است افزایش هورمون‌ها باعث بروز تغییراتی در پوست، موها و ناخن‌ها شود. در واقع ناخن‌ها در این دوران رشد سریعتری دارند. از دیگر تغییرات ناخن در دوران باردرای می‌توان به ایجاد برجستگی‌ها در سطح ناخن، حساسیت و شکنندگی ناخن‌ها و «اونیکولیز» یا همان جدا شدن ناخن از بستر آن اشاره کرد.

نتایج پژوهشی که در l’International Journal of Dermatology به چاپ رسیده است نشان می‌دهند رایج‌ترین مشکلات مربوط به ناخن در دوران بارداری شامل تغییر رنگ سفیدی ناخن‌ها، فرورفتگی ناخن در گوشت و حساس و شکننده شدن ناخن‌ها می‌شود. پوست نیز در دوران بارداری تغییراتی را متحمل می‌شود که در نتیجه آن بیش از قبل نسبت به عوامل خارجی حساس‌تر باشد.

لاک زدن در زمان زایمان توصیه نمی‌شود

هر نوع عمل جراحی مستلزم آن است که ناخن‌ها عاری از هر نوع رنگ و لاکی باشند. چون ناخن‌ها شاخص و نشان‌دهنده مهم میزان اکسیژن خون محسوب می‌شوند. اگرچه زایمان الزاما عمل جراحی نیست اما در هر حال، ممکن است عوارضی بروز کند که نیاز به بررسی علائم حیاتی زن باردار باشد. در نتیجه داشتن ناخن‌های لاک‌زده می‌تواند کار کادر پزشکی را دشوار کند.

اهمیت کنترل ناخن‌ها

رنگ ناخن‌ها اطلاعات مهمی در خصوص سلامت خانم‌های باردار نسبت به میزان اکسیژن خونشان ارائه می‌دهد. در واقع ممکن است ناخن‌ها رنگ‌پریده یا بنفش شده باشند که اطلاعاتی در خصوص وضعیت درونی زن باردار مخابره می‌کند.

در واقع علاوه بر استفاده از اکسی‌متر یا همان دستگاه سنجش اکسیژن ناخن‌ها نیز برای اینکار از اهمیت بالایی برخوردار هستند. نتایج پژوهشی که در revue médicale postdoctorale nigériane  به چاپ رسیده است تاکید می‌کند که قبل از استفاده از اکسی‌متر باید لاک ناخن پاک شود تا اطلاعاتی که نشان می‌دهد دقیق‌تر باشند.

 

موارد استفاده از اکسی‌متر عبارتند از:

ارزیابی این که آیا برای تنفس نیاز به کمک هست یا خیر؟

سنجش میزان اکسیژن خون در حین عمل‌های جراحی

تعیین اثربخشی اکسیژن‌تراپی تکمیلی

ارزیابی علائم آپنه در طول مطالعه و بررسی خواب.

علاوه‌براین در برخی موارد وضعیت بدن و سلامتی از جمله استرس، ملانوم یا خال زیبایی، آرتریت، بیماری داریر (نوعی بیماری پوستی) و پسوریازیس در احساس و ظاهر ناخن‌ها تغییراتی ایجاد می‌کند که با لاک زدن ممکن است از نظر بیمار و پزشک پنهان بمانند.

آماده کردن ناخن‌ها برای زایمان

هیچ نشانه‌ای مبنی برای ممنوع کردن لاک زدن در دوران بارداری وجود ندارد. با این حال توصیه می‌شود در زمان زایمان لاک نزنید و ناخن‌های طبیعی خودتان را داشته باشید.

مانیکور ناخن در دوران بارداری توصیه نمی‌شود

برخی از روش‌های زیبایی ناخن در دوران بارداری توصیه نمی‌شود چون ممکن است آسیب‌هایی برای مادر و نوزاد داشته باشد. استفاده از محصولات حاوی ترکیبات حلال مانند پاک‌کننده‌های لاک، اکریلیک ناخن و غیره در دوران بارداری توصیه نمی‌شود.

علاوه‌براین بوی بد حلال‌ها می‌تواند باعث خشکی پوست، ایجاد حالت تهوع یا در برخی موارد سردرد شود. فتالات‌ها از جمله ترکیباتی هستند که محققان توصیه می‌کنند از آن دور باشید. چون این ترکیبات ممکن است سیستم غدد دون‌ریز را مختل کرده یا آسیب‌رسان باشند.

چگونه در دوران بارداری باید از ناخن‌ها مراقبت کرد؟

همانطور که گفته شد تغییرات هورمونی در دوران بارداری باعث تغییراتی در ناخن‌ها می‌شود که از جمله می‌توان به رشد سریع ناخن‌ها، شکننده‌تر شدن آنها و همچنین بیشتر شدن شیارهای آنها اشاره کرد. در نتیجه برای تقویت ناخن‌ها در دوران بارداری لازم است که تغذیه مناسب داشته باشید و به میزان لازم ویتامین‌هایی که حاوی بیوتین (ویتامینB کمپلکس) مصرف کنید.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهند بیوتین برای بهبود ضخامت و استحکام ناخن‌ها مفید است. اگر کاشت ناخن دارید حتما حواستان به هر نوع تغییر رنگ سبزی در ناخن‌ها باشد. این تغییر رنگ می‌تواند علامت عفونت باکتریایی احتمالی باشد. در نتیجه بهتر است در دوران بارداری نیز از استفاده از ناخن مصنوعی یا کاشت ناخن بپرهیزید و ناخن‌های طبیعی خود را داشته باشید.

منبع: سلامت

 

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx