رابطه بیرون رفتن با موهای خیس و سرماخوردگی مشخص شد

علی رغم هشدار مادربزرگ‌ها مبنی بر بیرون نرفتن با موهای خیس، هیچ دلیل علمی ثابت شده‌ای وجود ندارد که نشان دهد موهای خیس ویروس سرماخوردگی را جذب می‌کند.

به گزارش آی زندگی و به نقل از دیلی میل، داستان عامیانه رفتن به بیرون با موهای خیس و سرماخوردن قرن‌هاست گفته شده و در قرن اخیر نیز مورد مناقشه کارشناسان و متخصصان بوده است.

به گفته محققان آنچه بدیهی است عامل سرماخوردگی، آنفلوانزا و کووید از طریق مایعات بدنی مانند سرفه و عطسه منتقل می‌شود.

اما با وجود هشدار مادربزرگ، موهای خیس شما را در برابر ذرات ویروس جذاب نکرده و صرف داشتن موهای خیس عاملی برای آسیب پذیر شدن شما نیست.{نظر محققان}

پروفسور پل هانتر متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه آنگلیای شرقی در طول ۳۰ سال گذشته روی همه شیوع‌های اپیدمیولوژیک کار کرده و می‌گوید دلیل اصلی سرماخوردگی تماس شما با شخص آلوده است.

به گفته وی اگر در فضای باز هستید به عفونت تنفسی مبتلا نمی‌شوید چرا که با باد می‌روند.

به گفته کارشناسان، دلیل واقعی سرماخوردگی ما در زمستان این است که زمان بیشتری را در فضاهایی با تهویه ضعیف و نزدیک به افراد دیگر می گذرانیم که شرایطی عالی برای رشد ویروس‌ها محسوب می‌شود.

پروفسور هانتر افزود: آنچه در هوای سرد اتفاق می افتد این است که مردم زمان بیشتری را در داخل خانه می‌گذرانند و خطر انتقال را افزایش می‌دهد.

وی تاکید کرد: یکی از نظرها این است که اگر بینی شما در بیرون سرد شود، هنگام بازگشت به محیط بسته و ملاقات با مردم، بیشتر مستعد خواهید بود، اما تا آنجا که من می‌دانم این موضوع ثابت نشده است.

با این حال، مطالعه‌ای در سال 2005 توسط پروفسور اکلس نشان داد که ممکن است حقیقتی در پشت این جمله وجود داشته باشد که «از سرما می‌میری».

در این مطالعه که شامل 180 فرد سالم بود، نیمی از داوطلبان به مدت 20 دقیقه با پاهای خود در آب سرد نشستند و بقیه با کفش‌ها و جوراب‌های خود خشک ماندند.

پروفسور اکلس دریافت که احتمال بروز علائم سرماخوردگی در افرادی که پاهایشان “سرد” شده است، 10 درصد بیشتر است.

اما هیچ آزمایش پزشکی برای تایید ابتلای آنها به ویروس انجام نشد.

او می‌گوید: وقتی سرماخوردگی در جامعه پخش می‌شود، ممکن است قبلاً یک ویروس در پشت بینی و گلو داشته باشید، اما آن را از بین می‌برید و واقعاً به سرماخوردگی تبدیل نمی‌شود.

اما سرد شدن بدن باعث انقباض رگ‌های خونی در بینی شده و ایمنی بدن شما را برای مدت کوتاهی ضعیف کرده و به ویروس اجازه می‌دهد دست بالا را بگیرد.

به گفته پروفسور اکلس “اگرچه بحث برانگیز است، اما نظر من این است که تحت شرایط خاصی می‌تواند باعث سرماخوردگی شود، اگر قبلاً ویروس را گرفته‌اید.”

مطالعه دیگری که در سال 2016 توسط محققان دانشگاه ماهیدول در تایلند انجام شد، همچنین نشان می‌دهد که وقتی هوا سردتر می‌شود، سیستم ایمنی بدن شما ضعیف می‌شود.

این نشان می‌دهد که شرایط سرد و خشک زمستان می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را برای مقابله با ویروس‌های مضر سخت‌تر کند، زیرا اینترفرون‌های کمتری { پروتئین‌های موجود در سیستم ایمنی شما که مسئول توقف تهاجم پاتوژن‌های خارجی هستند} تولید می‌کند.

5 1 رای
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx