رژیم غذایی ما بر سلامت محیط زیست تاثیر دارد!

واقعیت این است که انتخاب‌های غذایی روزانه می‌توانند تا حدود زیادی بر محیط زیست تاثیرگذار باشند. بنابراین، ایجاد تغییرات هدفمند در عادت های غذایی می‌تواند یکی از موثرترین راهکارها برای کمک به حفظ محیط زیست باشد. خوش‌بختانه انتخاب‌ها یا عادات غذایی خاصی که برای محافظت از محیط زیست موثر و مفید هستند، در اغلب موارد به حفظ سلامت انسان‌ها نیز کمک می‌کنند و در نتیجه برای خود شما هم مفید محسوب می‌شوند.

به گزارش آی‌زندگی، عادت ها و الگوهای غذایی سازگار با محافظت از محیط زیست قرار نیست که شما را از طیف وسیع مواد غذایی محروم کنند، بلکه همچنان مجموعه گسترده‌ای از خوراکی‌های خوش‌مزه را در اختیار شما می‌گذارند. در ادامه با چند نکته مربوط به تغییر مهم و اساسی در سبک الگوی غذایی آشنا می‌شویم که می‌توانند به محافظت از محیط زیست کمک کنند.

تغییر در نوع مواد غذایی مصرفی 

آماده‌سازی انبوه گوشت‌ها تلفات زیست‌محیطی قابل توجهی را به همراه دارد زیرا پرورش حیوانات با استفاده از زمین‌های گسترده‌تر و منابع بسیار بیشتری نسبت به پرورش گیاهان انجام می‌گیرد. تهیه خوراکی و آب مناسب برای حیوانات و همچنین تامین آب برای پرورش خوراکی مناسب برای حیوانات را هم نباید فراموش کنیم. امروزه می‌دانیم که پرورش گاو و گوساله به تخریب بخش‌های قابل توجهی از جنگل‌های بارانی آمازون و همچنین علفزارهای آمریکا و دیگر نقاط جهان منتهی شده است. پس مصرف مواد غذایی گیاه‌محور به‌جای انواع گوشت‌ها تا حدود زیادی می‌تواند اثرگذاری انسان‌ها بر ساختار محیط زیست را تغییر بدهد. در مورد پرورش ماهی هم باید گفت که این کار زمانی می‌تواند با محیط زیست سازگار باشد که ماهی‌های جای‌گرفته در زنجیره غذایی پایین‌تر مانند تیلاپیا مورد استفاده قرار بگیرند.

کنترل حجم وعده‌های غذایی 

کاهش ضایعات غذایی مستقیما اثرگذاری منفی انسان‌ها بر محیط زیست را کمتر می‌کند درحالی که امروزه آمارهای میزان هدررفت مواد غذایی در سراسر جهان واقعا وضعیت ناگواری را نشان می‌دهند. بنابراین، برنامه‌ریزی هوشمندانه و دقیق برای مصرف مواد غذایی به ما کمک می‌کند تا میزان ضایعات غذایی را کاهش دهیم و به محافظت از محیط زیست کمک کنیم. به عبارت دیگر، همه ما باید به اندازه نیازمان مواد غذایی اولیه تهیه کنیم و هنگام تهیه وعده‌های غذایی هم نباید حجم استاندارد را نادیده بگیریم. باقیمانده وعده‌های غذایی هم باید به اندازه‌ای باشد که در اولین فرصت مصرف شود و به‌هیچ‌وجه دور ریخته نشود.

تغییر برنامه‌های حمل و نقل 

فرایند جهانی‌سازی و ساده‌تر شدن برنامه‌های حمل‌ونقل مواد غذایی، دسترسی انسان‌ها به مواد غذایی مختلف را در سراسر جهان راحت‌تر کرده اما این اتفاق با تحمیل هزینه‌های منفی به محیط زیست همراه بوده است. جابه‌جایی گسترده ماشین‌های حمل مواد غذایی از روستاها به شهرها یا از شهری به شهر دیگر یکی از دلایل آسیب‌دیدگی محیط زیست است. با این‌حال، تهیه و توزیع محلی مواد غذایی می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از حمل‌ونقل ماشین‌های باربری را کاهش دهد. جدی گرفتن این نکته شاید دسترسی به بعضی از مواد غذایی کمیاب را محدود کند اما تغییر خاصی در استانداردهای رژیم غذایی به‌وجود نمی‌آورد.

کمپوست‌سازی از زباله‌های غذایی 

زباله‌های شکل‌گرفته از ضایعات مواد غذایی نباید درون سطل زباله انداخته شوند بلکه باید به‌صورت کمپوست دربیایند. رعایت این نکته یکی از کارهایی است که همه ما می‌توانیم برای محافظت از محیط زیست انجام بدهیم. یکی از ویژگی‌های کمپوست‌سازی از زباله‌های غذایی این است که می‌تواند به‌جای تولید زباله، مواد کاربردی و مفیدی به‌وجود بیاورد.

منبع: سلامت

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx