کودک ۳ ساله

شش تغییر بزرگ بین سنین ۲ تا ۳ سالگی کودکان

به گزارش آی‌زندگی، بین ۲ تا ۳ سالگی، فرزند شما از مرحله نوزادی به دوره کودکی قدم می‌گذارد. در نتیجه در این مرحله کودکان با تغییرات متعددی مانند تغییرات شناختی، فیزیکی، عاطفی و اجتماعی مواجه می‌شوند. در ادامه بیشتر در خصوص مهمترین تغییرات این دوره مهم صحبت می‌کنیم.

تغییراتی از جنس کودکی

از سن ۲ تا ۳ سالگی، کودکان علاوه بر رشد فیزیکی چشمگیر، به رشد شناختی خوبی نیز می‌رسند بنابراین بسیاری از توانمندی‌های آنها تاحد زیادی در این مرحله رشد می‌کند. علاوه‌براین، آنها ایجاد روابط مختلف با دنیای پیرامون خود را آغاز می‌کنند و بسیاری از وابستگی‌ها را پشت سر گذاشته و به استقلال می‌رسند؛ به‌طوری که شروع به انجام کارهایی می‌کنند که پیش از آن قادر به انجام‌شان نبودند یا با کمک والدین به سراغشان می‌رفتند. بنابراین شاهد خواهید بود نوزادتان چگونه به کودکی پرجنب و جوش تبدیل می‌شود که شیفته یادگیری و کسب مهارت‌های جدید است.

 

۲ تا ۳ سالگی: به دستشویی می‌روند

از دو سالگی، کودکان با لگن و توالت آشنا می‌شوند و حتی با کمک والدین می‌توانند از آن استفاده کنند. در سن ۳ سالگی معمولا کودکان به‌طور مستقل دستشویی خود را می‌گویند و حتی می‌توانند به تنهایی لباس خود را در آورده و به دستشویی بروند. البته برای تمیز کردن خود همچنان به کمک والدین نیاز دارند. علاوه‌براین، در این سن کودکان قادر هستند که بعد از اتمام دستشویی دست‌های خود را بشویند و خشک کنند.

 

۲ تا ۳ سالگی: می‌توانند لباس‌هایشان را در بیاورند

اکثر کودکان از ۲ سالگی می‌توانند کفش‌ها و شلوار خود را در بیاورند، البته به شرطی که زیپ یا دکمه آنها باز شده باشد. از ۳ سالگی آنها باید مهارت بیشتری در این زمینه کسب کنند. در این سن آنها کم‌کم می‌توانند لباس‌های خود را در بیاورند و به مرور با کمک والدین می‌توانند لباس‌های خود را بپوشند.

 

۲ تا ۳ سالگی: به تنهایی غذا می‌خورند

یکی دیگر از تغییرات قابل توجه ۲ تا ۳ سالگی این است که یاد می‌گیرند قاشق به دست گرفته و به تنهایی غذا بخورند. البته همچنان در این زمینه به مشکلاتی برمی‌خورند. اما کم‌کم تسلط بیشتری در استفاده از قاشق و چنگال پیدا می‌کنند و غذای کمتری روی خود می‌ریزند.

 

۲ تا ۳ سالگی: جمله‌های بیشتری می‌گویند و حرف‌های‌شان قابل فهم‌تر می‌شود

کودکان از دو سالگی از یک زبان ساده با جملات کوتاه متشکل از اسم و فعل برای حرف زدن استفاده می‌کنند. مانند: «آب می‌خواهم» یا «بابا آمد». آنها در این سن می‌توانند به سوالات ساده‌ای مانند «چکار می‌کنی؟»، «چه می‌خواهی؟» یا «کجا می‌روی؟» جواب می‌دهند.

با این حال در سال سوم زندگی، حرف زدن کودک پیشرفت کرده و جملات او پیچیده‌تر و طولانی‌تر و البته قابل فهم‌تر می‌شود. چون کودک تقریبا به تمام واج‌ها تسلط پیدا می‌کند و افعال مختلف، ضمایر و غیره را به دایره واژگان خود اضافه می‌کند. در نتیجه می‌تواند راحت‌تر از زبان شفاهی استفاده کرده و بگوید چه کاری انجام می‌دهد، چه چیزی می‌خواهد و یا چه اتفاقی برایش افتاده است.

 

۲ تا ۳ سالگی: زندگی اجتماعی کودک رشد می‌کند

بین ۲ تا ۳ سالگی اکثر کودکان مرحله آموزش کودکانه را شروع می‌کنند به‌طوری که از رابطه تقریبا انحصاری هسته خانواده عبور کرده و تعامل با همسالان خود یعنی همکلاسی‌ها و دوستان مهدکودک و بزرگسالان دیگر مانند مربی‌ها و غیره را شروع می‌کنند. در نتیجه ۲ تا ۳ سالگی دوره‌ای است که زندگی اجتماعی کودک به‌طور چشمگیری رشد می‌کند و آنها مهارت‌های مربوط به هنجارهای اجتماعی و عادت‌های رفتاری را کسب می‌کنند.

 

۲ تا ۳ سالگی: کودکان در کارهای خانه مشارکت می‌کنند

با وجود اینکه زود به نظر می‌رسد اما کودکان در ۲ تا ۳ سالگی می‌توانند به انجام کارهای خانه کمک کنند و این مسئله به نظم و ترتیب بیشتر در منزل کمک می‌کند. به عنوان مثال آنها می‌توانند به جمع و مرتب کردن اسباب‌بازی‌هایشان کمک کرده یا اشیا مختلف و سبک مانند بشقاب، دستمال یا قاشق چنگال و غیره را سر میز بیاورند و بچینند.

 

حرف آخر

زندگی کودکان در ۲ تا ۳ سالگی تغییرات زیادی می‌کند. البته زندگی والدین نیز همین میزان تغییر می‌کند. آنها متوجه می‌شوند که فرزندشان در حال رشد است و به اندازه گذشته به آنها وابسته نیست. با این حال اگر در این سن یکی از تغییرات ذکر شده در بالا اتفاق نیافتاده باشد جای نگرانی نیست. چون هر کودک با ریتم خاص خود رشد کرده و یاد می‌گیرد.

منبع: سلامت

 

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx