ادای احترام آخرین بازمانده آپولو ۱۱ به مامورین آرتمیس ناسا

باز آلدرین فضانورد ماموریت آپولو ۱۱ به برنامه سفر به ماه آرتمیس ناسا ادای احترام کرد.

به گزارش آی‌زندگی، باز آلدرین به عنوان دومین فردی که قدم روی ماه گذاشت، به افرادی که «مشعل کاوش در اعماق فضا» را حمل می‌کنند ادای احترام کرد. او بی‌صبرانه منتظر است تا فضانوردان جدید را دنبال کند. باز آلدرین، یکی از فضانوردان ماموریت آپولو ۱۱ در سال ۱۹۶۹، در روز پنجشنبه(۲۳ فوریه) گفت که از دیدن فرود دوباره افراد ناسا روی ماه در سال ۲۰۲۵ با برنامه آرتمیس هیجان زده است.

به نقل از ایسنا، یک ویدیوی از پیش ضبط‌ ‌شده به صورت پخش‌شده زنده از آلدرین، ۹۳ ساله، در جلسه گروه مشاوره کاربران شورای ملی فضا(NSpC) در واشنگتن دی‌سی در روز پنجشنبه (۲۳ فوریه) پخش شد. کامالا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده، این شورا را رهبری می‌کند. نقش گروه مشاوره کاربران این است که فضایی را برای صنعت، سازمان‌های غیرانتفاعی و سایر بخشها فراهم کنند تا در مورد سیاست فضایی راهنمایی‌هایی ارائه دهند.

آلدرین گفت: ما به مردان و زنان جوان، فضانوردان، دانشمندان و متخصصانی که اکنون مشعل اکتشافات اعماق فضا را در دست می‌گیرند درود می‌فرستیم. او افزود که تمام رویدادهای پرتاب آزمایشی بی‌سرنشین آرتمیس ۱ را که در آن یک فضاپیمای اوریون در اواخر سال ۲۰۲۲ به اطراف ماه رفت را دنبال کرده است. آلدرین با اشاره به وقایع پیرامون ماموریت آپولو ۱۱ که در تاریخ ۱۶ ژوئیه آغاز و در تاریخ ۲۴ ژوئیه سال ۱۹۶۹ به پایان رسید، گفت که او از امتیاز فوق‌العاده‌ای برخوردار است که در یکی از درام‌های حماسی عصر ما ایفای نقش کرده است: مسابقه رفت و برگشت آمریکا به ماه.

در آن زمان، فضا به عنوان مکانی برای اثبات فناوری با پتانسیل نظامی در نظر گرفته می‌شد. هم ایالات متحده آمریکا و هم اتحاد جماهیر شوروی ماموریت‌هایی انجام دادند تا نشان دهند که انسان می‌تواند از فضا برای اکتشاف، رصد زمین و علم نیز استفاده کند. عنصری از اعتبار بین‌المللی نیز در این میان دخیل بود. برخی از ناظران فعالیت‌های دو کشور را به عنوان یک «مسابقه فضایی» توصیف می‌کنند، هرچند زمان‌هایی وجود داشت که آمریکا و شوروی انجام ماموریت‌های مشترک را در دهه ۱۹۶۰ بررسی می‌کردند.

روسیه اکنون در ایستگاه فضایی بین‌المللی با ناسا شریک است. اما اکثر همکاری‌های دیگر آن یک سال پیش، با آغاز جنگ اوکراین در روز ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ از بین رفت. آلدرین اظهار داشت که هدف خدمه او برداشتن اولین گام برای رساندن مردم تمامی ملت‌ها به ماه بود که هدف ماموریت آرتمیس نیز هست. او اذعان کرد: ما پرچم آمریکا را روی ماه گذاشتیم کاری که همه خدمه‌ی آپولو انجام دادند. اما ما این کار را نکردیم تا به عنوان آمریکایی‌های آرمان‌گرا ادعای امپراتوری ماه را داشته باشیم بلکه ما با صلح برای همه‌ی بشریت آمده‌ایم.

تاکنون هیچ سرنشینی برای ماموریت‌های آتی آرتمیس معرفی نشده است، اما خبرهایی باید به زودی منتشر شود. خدمه ماموریت آرتمیس ۲ که قرار است در سال ۲۰۲۴ سفری به دور ماه داشته باشد در بهار سال جاری معرفی خواهند شد. در این سفر یک کانادایی، به لطف همکاری بازوی رباتیک کانادارم ۳(Canadarm۳) این کشور با ایستگاه فضایی برنامه‌ریزی شده ناسا به نام دروازه‌ ماه، در این ماموریت حضور خواهد داشت. ماموریت آرتمیس ۳ قرار است در سال ۲۰۲۵ روی سطح ماه فرود بیاید.

آلدرین تنها بازمانده از خدمه‌ی ماموریت آپولو ۱۱ است. نیل آرمسترانگ، فرمانده و اولین کسی که قدم روی ماه گذاشت در سال ۲۰۱۲ در سن ۸۲ سالگی و خلبان مایکل کالینز از این ماموریت در سال ۲۰۲۱ در سن ۹۰ سالگی درگذشتند. آپولو ۱۱ دومین سفر فضایی آلدرین بود. اولین ماموریت او سفر «Gemini ۱۲» به مدار زمین در سال ۱۹۶۶ بود که طی آن سه پیاده‌روی فضایی کوتاه انجام داد.

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx