آلزایمر

دلیل ابتلای بیشتر زنان به آلزایمر چیست؟

محققان تاسمانی با تحقیقات خود که اخیراً در مجله Neurology منتشر شده است، یک قدم به درک اینکه چرا زنان بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر هستند، نزدیکتر شده اند.

به گزارش آی‌زندگی، پروفسور جین آلتی و آیدان بینداف از مرکز تحقیقات و آموزش ویکینگ زوال عقل دانشگاه، تیمی از محققان را هدایت کردند تا تعیین کنند که آیا ذخیره شناختی (تحصیلات و بهره هوشی) کاهش شناختی مرتبط با سن را به طور مساوی در مردان و زنان کاهش می دهد یا خیر. پروفسور آلتی گفت: ما می دانیم که میزان ابتلا به آلزایمر در زنان نسبت به مردان افزایش یافته است، اما دلایل آن همچنان نامشخص است. این امر صرفا به زنانی که بیشتر از مردان عمر می کنند مربوط نمی شود.

یکی از عوامل کمک کننده پیشنهادی این است که از نظر تاریخی، زنان دسترسی کمتری به آموزش داشتند و بنابراین ممکن است ذخیره شناختی کمتری در طول عمر کسب کرده باشند. ذخیره شناختی به توانایی ثبت کردن اثرات تغییرات فیزیکی در مغز اشاره دارد به طوری که تأثیر مستقیمی بر عملکرد ندارد.

پروفسور آلتی گفت: افرادی که ذخیره شناختی بالاتری در طول زندگی خود ایجاد کرده‌اند (از طریق آموزش بیشتر و سایر فعالیت‌های محرک شناختی مانند اشتغال و سرگرمی‌ها) معمولاً کاهش قابل توجهی در عملکردهای حافظه و تفکر خود نشان نمی‌دهند. محققان ذخیره شناختی را با استفاده از مجموع سال‌های تحصیل و با اندازه‌گیری ضریب هوشی آنها اندازه‌گیری کردند و از طریق پروژه مغز سالم تاسمانی (THBP) مرکز Wicking به داده‌ها دسترسی پیدا کردند.

THBP یک مطالعه کوهورت طولانی مدت است که اطلاعات استرالیایی های سالم 50 تا 80 ساله بدون اختلال شناختی را که حدود 10 سال پیش شروع شده است، گردآوری می کند. هدف از THBP تعیین این بود که آیا تحصیلات دانشگاهی در مراحل بعدی زندگی، زوال شناختی مرتبط با سن را کاهش داده و به طور قابل توجهی خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد یا به تاخیر می اندازد یا خیر.

داده های ۵۶۲ شرکت کننده (۳۸۳ زن و ۱۷۹ مرد) برای مطالعه پروفسور آلتی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این مطالعه نشان داد که ذخیره شناختی که از طریق IQ اندازه‌گیری می‌شود، شدت کاهش شناختی مرتبط با سن را در مردان تعدیل می‌کند، اما در زنان نه.

پروفسور آلتی گفت: مردانی که ضریب هوشی تخمینی بالاتری داشتند، نسبت به همسالان مردشان که ضریب هوشی پایین‌تری داشتند، کاهش شناختی مرتبط با سن با سرعت کمتری داشتند.

با این حال، ما این اثرات محافظتی مشابه را در زنان مشاهده نکردیم، بنابراین آنهایی که ذخیره شناختی بالاتری داشتند، با افزایش سن در آزمون‌های حافظه و تفکر خود به همان میزان زنان با ذخیره شناختی پایین‌تر، کاهش این موارد را نشان دادند.

نتایج این مطالعه همچنین نشان داد که تحصیلات به طور قابل توجهی مسیرهای شناختی را در مردان و زنان تعدیل نمی کند. به نظر نمی‌رسد یافته‌های این مطالعه از این فرضیه حمایت کند که تفاوت‌های جنسیتی تاریخی در دسترسی به آموزش باعث افزایش بروز آلزایمر در زنان می‌شود.

پروفسور آلتی گفت: ما پیشنهاد می کنیم که تأثیرات ذخیره شناختی برحسب جنسیت وجود دارد، با این حال، با بهره‌مندی بیشتر مردان از این موضوع، این امر نشان می‌دهد که این نوع مطالعات به تحقیقاتی بیشتر روی مردان و زنان آن هم به طور جداگانه نیاز دارد. این مطالعه در Neurology منتشر شد.
منبع: سیناپرس

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx