چگونه بی‌حالی و کسلی بعد از ترک اعتیاد را درمان کنیم؟

آیا بعد از ترک اعتیاد خود دچار بی حالی و کسلی شده اید؟ علائم اختلالات بعد از ترک مواد مخدر بیشتر در چه کسانی بروز پیدا میکند؟ جواب این سوالات و دیگر سوالات مربوط به این حوزه در این مقاله پاسخ داده شده است.

به گزارش آی‌زندگی؛ شاید این جمله معروف را شنیده باشید که می‌گوید ترک عادت موجب مرض است؛ بنابراین ترک اعتیاد به مصرف مواد مخدر که خود یکی از عادت‌های غلط به حساب می‌آید از این قاعده مستثنی نبوده و پس از درمان ممکن است مشکلاتی برای فرد ایجاد شود.

از جمله شایع‌ترین مشکلاتی که ممکن است پس از ترک اعتیاد برای فرد مبتلا به این بیماری مزمن ایجاد شود، بی حالی و کسلی است. برای شناسایی علائم و نشانه‌های چنین مشکلاتی نیز باید به این موضوع توجه داشته باشید که آیا برای شما پیش آمده است که روزهایی بعد از ترک اعتیاد خود به مواد مخدر، انگیزه لازم برای انجام هیج فعالیتی را نداشته باشید؟

راه حل هایی برای بی حالی و کسلی بعد از ترک مواد مخدر

بنابراین اگر چنین حالتی را تجربه کرده‌اید، باید بگوییم که شما به مشکلاتی مانند بی حالی و کسلی بعد از ترک مواد مخدر دچار هستید. البته بی حالی می‌تواند تاثیرات مختلفی روی روال کلی زندگی روزمره شما داشته باشد و از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مواردی همچون عدم توانایی درست فکر کردن و تصمیم‌گیری درست اشاره کرد. به‌علاوه زمانی که فرد مبتلا به این بیماری مزمن تصمیم به ترک اعتیاد خود به مصرف مواد مخدر می‌گیرد، باید غلبه بر احساس بی حالی بعد از ترک مواد مخدر یکی از اولویت‌های اصلی او باشد.

پس باتوجه به موارد گفته شده ما در این نوشتار قصد داریم تا در ابتدا این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم که اساسا اختلالات بعد از ترک اعتیاد چیست و علائم مربوط به آن‌ها بعد از ترک اعتیاد بیشتر در چه کسانی بروز پیدا می‌کنند و در نهایت راه حل هایی برای بی حالی و کسلی بعد از ترک مواد مخدر به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد. پس تا انتهای این نوشتار همراه ما باشید.

علایم اختلالات بعد از ترک مواد مخدر بیشتر در چه کسانی بروز پیدا می کند؟
درواقع می‌توان گفت تمامی افراد ممکن است بروز چنین اختلالاتی را بعد از ترک اعتیاد خود به هر ماده مخدری تجربه کنند. اما در این میان افرادی وجود دارند که بسته به نوع داروها و موادی مخدری که مصرف کرده‌اند‌ و می‌خواهند اعتیاد خود به مصرف آن‌ها را کنار بگذارند، اختلالات بعد از ترک مواد مخدر بیشتر در آن‌ها بروز پیدا می‌کند. به عنوان مثال افرادی که به مصرف مواد مخدر زیر اعتیاد داشته‌اند بیشتر درگیر علایم مربوط به اختلالات بعد از ترک مواد مخدر بوده‌اند.

الکل : از جمله مواد اعتیادآوری به حساب می‌آید که قطع ناگهانی آن می‌تواند مشکلات فراوانی مانند هذیان همراه با تشنج و روان‌پریشی برای فرد ایجاد کند. اما از جمله اختلالات ناشی از اعتیاد به مصرف الکل می‌توان به اختلالاتی همچون خستگی مزمن و کسلی اشاره کرد.
بنزودیازپین‌ها : دسته دیگری از مواد مخدر که ترک اعتیاد به مصرف آن‌ها سبب شود تا فرد برخی اختلالات بعد از ترک مواد مخدر را تجربه کند، بنزودیازپین‌ها هستند. از جمله اختلالات بعد از ترک اعتیاد به مصرف چنین مواد مخدری نیز می‌توان به مواردی همچون بی خوابی و خستگی اشاره کرد.
اپیوئیدها : از جمله داروها و مواد مخدری که بیشتر با عنوان اپیوئیدها شناخته می‌شوند می‌توان به تریاک و متادون اشاره کرد.
اگر فردی به مصرف چنین موادی اعتیاد داشته باشد، در صورت قطع ناگهانی مصرف آن‌ها اختلالاتی مانند خستگی شدید و اختلالات شناختی را تا مدت‌های زیادی تجربه خواهد کرد؛ بنابراین اگر به مصرف شبه داروهای مخدری مانند متادون اعتیاد دارید، باید سریعا به بهترین مرکز ترک متادون بدون درد و خماری مراجعه کنید.

اختلالات بعد از ترک مواد مخدر چیست؟
اساسا اختلالات مربوط به بعد از ترک مواد مخدر منشأ روانی دارند و به سبب ایجاد تغییراتی در وضعیت روانی افراد ممکن است خلق و خوی آن‌ها نیز دچار تغییراتی شود. به‌علاوه آثار مربوط به این تغییرات ممکن است حتی تا مدتی پس از رفع کامل برخی علائم شدید نیز در روان فرد باقی بماند.

راه حل هایی برای بی حالی و کسلی بعد از ترک مواد مخدر

ضمنا از جمله اختلالات بعد از ترک مواد مخدر که سلامت و وضعیت جسمانی فرد را مورد هدف قرار می‌دهند، می‌توان به اختلالات مانند درد، حالت تهوع، گرفتگی عضلات و سردرد اشاره کرد. اما در زمانی که چنین اختلالاتی به حالت شدیدتری در بدن فرد پس از ترک مواد مخدر ظاهر شوند، احتمال فراوانی وجود خواهد داشت که برای رهایی از تجربه چنین اختلالاتی بار دیگر به سراغ اعتیاد خود برود.

به عنوان مثال از جمله مهم‌ترین اختلالات بعد از ترک اعتیاد به مواد مخدر و الکل می‌توان به مواردی همچون پارانویا، گیجی و لرزش بدن اشاره کرد. همچنین زمانی که فرد به مواد مخدر افیونی و آرام بخش‌ها اعتیاد داشته باشد، به سبب تغییرات فیزیکی، ذهنی و رفتاری ناشی از مصرف چنین مواد مخدری، این اختلالات ممکن است به اشکال مختلفی از خفیف تا شدید بروز پیدا کنند.

راه حل هایی برای بی حالی و کسلی بعد از ترک مواد مخدر

همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم بسته به نوع مواد مخدر هنگامی که فرد تصمیم به قطع ناگهانی مصرف هر یک از آن‌ها می گیرد، اختلالاتی ممکن است در فرد بروز پیدا کند که در مواردی بروز این اختلالات می‌تواند به بازگشت فرد به اعتیاد منجر شود.

درواقع از این جهت درمان اختلالاتی مانند بی حالی و کسلی بعد از ترک مواد مخدر اهمیت پیدا می‌کند که تداوم چنین اختلالی سبب می‌شود تا فرد مجددا اعتیاد خود را از سر بگیرد. از این رو اگر دچار چنین اختلالی هستید، سریعا برای درمان خود اقدام کنید. البته راه حل هایی برای درمان بی حالی و کسلی بعد از ترک مواد مخدر وجود دارد که در ادامه آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

  • برای زندگی خود هدفی مشخص کنید
  • زمان‌هایی را به استراحت کردن اختصاص بدهید
  • ورزش را فراموش نکنید
    سخن پایانی

در آخر باید بگوییم که اختلالات بعد از ترک مواد مخدر فقط ماهیت فیزیکی ندارند و به دلیل آسیب‌های ناشی از مصرف مواد مخدر روی روان، این اختلالات ممکن است تا مدت‌ها بعد از ترک مواد مخدر خود را نشان بدهند. به عنوان مثال اختلالاتی مانند افسردگی، استرس و اضطراب از جمله اختلالات روانی بعد از ترک مواد مخدر هستند که آثار مربوط به آن‌ها ممکن است تا مدت‌ها در روان فرد بعد از ترک فیزیکی مصرف مواد مخدر، باقی بماند.

برترینها

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx