جوی دوسر

در دوران شیردهی مصرف این ماده، شیر مادر را افزایش می‌دهد!

تغذیه صحیح نقش مهمی در سلامت مادر طی دوران شیردهی و تقویت قوای از دست‌رفته بارداری و زایمان دارد. از همین‌رو، توصیه می‌شود حتما خوراکی‌های مغذی در رژیم غذایی روزانه اش گنجانده ‌شود. یکی از این خوراکی‌‌ها، جودوسر است که علاوه بر افزایش تولید شیر، تاثیرات مطلوب دیگری نیز بر سلامت عمومی بدن دارد.

به گزارش آی‌زندگی، در ادامه این مطلب به فواید این ماده غذایی به خصوص در دوران شیردهی خواهیم پرداخت که به ترتیب عبارتند از:

 

جودوسر؛ منبع فیبرها و کربوهیدرات‌های پیچیده
مصرف جودوسر طی دوران شیردهی به‌دلیل افزایش شیر مادر توصیه می‌شود. به علاوه، به‌دلیل وجود کربوهیدرات‌های پیچیده و فیبرهای حل‌شدنی باکیفیت مزایای بسیاری برای سلامت بدن دارد. در این دوران باید از منابع غذایی باکیفیت استفاده کرد زیرا نوع تغذیه مادر ضامن کیفیت شیر و سلامت نوزاد به‌خصوص طی شش ماه نخست زندگی خواهد بود. جو نیز تاثیرات مشابهی در تولید شیر مادر دارد به‌طوری‌که همزمانی مصرف این دو غله به افزایش تاثیرات کمک می‌کند. به همین‌دلیل در بسیاری از کشورهای قاره آمریکا مصرف منابع باکیفیت جو و جودوسر پس از زایمان توصیه می‌شود.

 

سایر فواید جودوسر
جودوسر نقش مثبتی بر باکتری‌های مفید روده دارد. همچنین حاوی نوعی فیبر به‌نام بتاگلوکان است که انرژی موردنیاز برای عملکرد باکتری‌های سیستم گوارش را تامین می‌کند. این فیبرها همانند پری‌بیوتیک عمل می‌کنند و در حفظ تعداد و تنوع میکروارگانیسم‌ها نقش دارند.

البته برای بهره‌مندی بیشتر از حداکثر فواید، مصرف خوراکی‌های تخمیری مانند ماست و کفیر در رژیم غذایی توصیه می‌شود. این منابع غذایی حاوی پروبیوتیک‌ها هستند که به‌عنوان باکتری‌های زنده قادرند در سیستم گوارش جای گیرند و مصرف منظم آنها از بروز بسیاری بیماری‌های التهابی روده پیشگیری می‌کند.

 

بهترین روش مصرف
بهترین روش تهیه جودوسر، فرنی است. البته می‌توان جودوسر را به بعضی نوشیدنی‌ها مانند شیر یا قهوه نیز اضافه کرد که اگر ابتدا کمی پخته شود، بسیار بهتر خواهد بود. در واقع، بعضی از متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند جودوسر ابتدا کمی پخته شود تا فیبرها نسبتا نرم شده و قابلیت جذب افزایش یابد. همچنین در این حالت بعضی ترکیبات که مانع از جذب ترکیبات بیواکتیو می‌شوند نیز غیرفعال خواهند بود.

برای تهیه فرنی جودوسر، کافی است یک لیوان شیر را در قابلمه روی حرارت ملایم گرم کرده و سپس ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری بلغور جودوسر اضافه کرده و هم بزنید تا بدون جوش‌آمدن، غلیظ شود. می‌توانید هر نوع چاشنی مانند گردو، پودر کاکائو و میوه‌های خردشده نیز به این مخلوط اضافه کنید که ارزش تغذیه ای آن به‌عنوان صبحانه کامل یا میان‌وعده افزایش پیدا کند. همچنین، می‌توان از پودر جودوسر در تهیه انواع نان، شیرینی، کیک و بیسکوئیت استفاده کرد که نیاز روزانه بدن به فیبرها را تامین می‌کند.

منبع: سلامت

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx