دستگاه بخور

استفاده از بخور در زمستان خطر ابتلا به کووید را کم می‌کند

طبق یک مطالعه جدید، حفظ رطوبت نسبی بین ۴۰ تا ۶۰ درصد ممکن است نرخ انتقال کووید۱۹ را کاهش دهد.

به گزارش آی‌زندگی، این مطالعه نشان می‌دهد که سطوح رطوبت داخل خانه، بدون توجه به مکانی که در آن زندگی می‌کنید، محرک بزرگ‌تری برای شیوع ویروس‌های تنفسی نسبت به شرایط بیرونی است.

اما رطوبت نسبی چیست و چگونه بر ما تاثیر می‌گذارد؟

رطوبت نسبی، نسبتی است که به صورت درصدی از مقدار آب حل شده در هوا تقسیم بر حداکثر مقدار آبی که می‌تواند در هوا در آن دما حل شود بیان می‌شود. دمای هوا نقش مهمی در رطوبت نسبی دارد. از آنجایی که هوای گرم‌تر می‌تواند آب بیشتری را در خود نگه دارد، مکان‌های گرم‌تر هم در داخل و هم در خارج مرطوب‌تر هستند.

ذرات نیتروژن و اکسیژن موجود در هوا وقتی گرمتر هستند سریعتر حرکت می‌کنند و این پتانسیل را دارند که رطوبت بیشتری را قبل از متراکم شدن مایع نگه دارند. هنگامی که به حال خود رها شود، هوای داخل و خارج ساختمان یکسان می‌شود تا بر اساس دما به همان میزان رطوبت برسد. هنگامی که گرما یا تهویه مطبوع اعمال می‌شود، تغییر دما باعث کاهش یا افزایش رطوبت هوا می‌شود و رطوبت داخل ساختمان را نسبت به هوای بیرون ساختمان می‌سازد.

از آنجایی که ما سعی می‌کنیم دمای داخل خانه را بدون توجه به دمای بیرون ثابت نگه داریم، رطوبت نسبی داخل در زمستان کمتر و در تابستان نرمال یا بیشتر خواهد بود. فرآیندهای تنفسی ما برای عملکرد صحیح به یک نسبت دما و رطوبت خاص متکی هستند. هنگامی که هوا استنشاق می‌شود، قبل از حرکت به ریه‌ها در نای مرطوب می‌شود. اگر رطوبت نسبی هوا خیلی کم باشد، فرآیند مرطوب‌سازی ناکافی خواهد بود.

هوای خشک‌تر در نتیجه سیستم حفاظتی ریه‌ها را مختل می‌کند و باعث علائم خشکی چشم و خارش پوست می‌شود. رطوبت بیش از حد نیز می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند که باعث رشد قارچ‌ها، باکتری‌ها و کنه‌های گرد و غبار می‌شود که استنشاق آنها خطرناک است. نویسندگان این مطالعه فکر نمی‌کنند که ذرات ویروس کووید۱۹ در رطوبت نسبی کمتر یا بالاتر، بدخیم‌تر یا عفونی‌تر باشند. در عوض، سیستم‌های بدنی ما در محدوده متوسط کارآمدتر و موثرتر عمل می‌کنند. می‌توان گفت که محدوده رطوبت متوسط با پوسیدگی قابل توجهی در ذرات ویروس مرتبط است.

این اولین مطالعه‌ای نیست که ارتباط بین رطوبت و انتقال ویروس را بررسی می‌کند. مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۸ نشان داد که آنفولانزای A نیز در محیط مرطوب کمتر قابل انتقال است. کنترل رطوبت نسبی در مناطقی که دما چندان متفاوت نیست راحت‌تر است. با این حال، برای کسانی که نیاز به گرمایش و سرمایش فصلی دارند، رطوبت ممکن است نقش مهمی در سلامت داشته باشد. سرمایه‌گذاری روی یک دستگاه بخور خوب ممکن است شما را در این زمستان سالم و راحت نگه دارد.

منبع: سلامت

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx