مسواک زدن

چگونه درست مسواک بزنیم؟

بسیاری از مردم هرگز اصول مسواک زدن را یاد نگرفته‌اند. در اینجا نحوه حفظ تمیزی و سفیدی دندان آورده شده است.

از قانون 2×2 پیروی کنید
دو دقیقه در روز دو بار به مسواک زدن اختصاص دهید. دهان خود را به چهار قسمت تقسیم کنید: بالا سمت چپ، بالا سمت راست، پایین سمت چپ و پایین سمت راست. ۳۰ ثانیه را برای هر قسمت وقت بگذارید.

ملایم باشید: ماساژ دهید، اسکراب نکنید
به جای شستشوی تهاجمی از بالا و پایین از حرکات دایره‌ای کوچک یا ضربات جلو و عقب استفاده کنید. زیرا فشار بیش از حد می‌تواند به بافت لثه آسیب برساند، باعث تحریک و حتی از بین رفتن ساختار دندان شود.

مسواک نرم
به جای مسواک‌های سفت و سخت، مسواکی با الیاف نرم و انعطاف‌پذیر انتخاب کنید. زیرا تهدید کمتری برای لثه‌ها و دندان‌ها هستند، و مانور دادن در فضاهای تنگ داخل و اطراف دهان را آسان‌تر می‌کنند.

زاویه ۴۵درجه لثه خود را هدف بگیرید
کج کردن مسواک بر روی سطح جلوی دندان باعث می‌شود الیاف تا اندازه‌ای زیر لبه‌ای که دندان و لثه به هم می‌رسند، بلغزد. ریزه‌های فراوانی که در آنجا جمع می‌شوند منجر به التهاب لثه ناشی از مخلوط پلاک چسبنده غذا، باکتری و مخاط می‌شوند.

زبان را فراموش نکنید
تجمع پلاک روی زبان به اندازه کافی بد است و منجر به بوی بد دهان می‌شود. مسواک زدن ملایم زبان، بسیاری از تقریباً 300 گونه باکتریایی را که در آنجا ساکن هستند، از بین می‌برد.

نخ دندان
جدا کردن مواد غذایی به دام افتاده و سایر مواد زائد از بین دندان‌ها بسیار مهم است. عدم استفاده از نخ دندان باعث می‌شود که تقریباً 40 درصد از سطوح دندان در معرض آسیب باکتریایی قرار گیرند.  یک بار نخ دندان کشیدن در شب معمولاً کافی است، اگرچه برخی از دندانپزشکان توصیه می‌کنند دو بار در روز نخ دندان بکشید.

اگر دوست دارید بشویید اما نه بلافاصله بعد از مسواک زدن
ابتدا نخ دندان بکشید، سپس مسواک بزنید، تا جایی که ممکن است خمیر دندان را بیرون بریزید، سپس حداقل ۱۵ دقیقه صبر کنید سپس بشویید. صبر کردن قبل از آبکشی به باقیمانده فلوراید خمیردندان اجازه می‌دهد تا بهتر از دندان‌های شما محافظت کند.

به طور مرتب مسواک را تعویض کنید
مسواک خود را هر سه تا چهار ماه یکبار تعویض کنید. اگر الیاف آن بدشکل، فرسوده یا کثیف شد، زودتر اینکار را انجام دهید.

مسواک را در جای مناسب قرار دهید
یک مسواک در دسترس قطرات توالت به راحتی ذرات مدفوع میکروسکوپی آزاد شده را می‌گیرد. یک پوشش مسواک گزینه محافظتی مناسبی است.

دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید
دندان‌ها باید دو بار در سال تمیز و معاینه شوند. بیماری لثه می‌تواند منجر به از دست دادن استخوان و لق شدن دندان‌ها بدون ایجاد درد شود.

منبع: سلامت

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx