۸ هشدار در مورد بیماری نشتی روده را بشناسید!

۸ هشدار در مورد بیماری نشتی روده از سوی دانشمندان اعلام شد؛ روده توسط یک سد روده ای محافظت می‌شود که ممکن است تحت تأثیر بیماری‌های روده، عفونت و تغییر در تعادل میکروارگانیسم‌های روده به وضعیتی به نام سندرم روده نشتی دچار شود.

به گزارش آی زندگی، ۸ هشدار در مورد بیماری نشتی روده نتایج تازه‌ترین یافته‌های دانشمندان علم پزشکی است. به نقل از emedihealth؛ نشتی روده باعث می‌شود مواد داخل روده مانند غذا و باکتری‌ها به داخل خون نفوذ کنند.

عوامل خطر مرتبط با روده نشتی

اینها عواملی هستند که می‌توانند منجر به سندورم روده نشتی شوند.

اختلالات خود ایمنی

در اختلالات خود ایمنی، سیستم ایمنی بدن به بدن حمله می‌کند. بیماری‌هایی مانند دیابت نوع یک، مولتیپل اسکلروزیس، بیماری التهابی روده و لوپوس اریتماتوز سیستمیک می‌توانند باعث نشت روده شوند.

التهاب

برخی از بیماری‌ها التهابی باعث می‌شوند مواد التهاب زا در خون آزاد شوند و سیستم ایمنی را تحریک کنند. این التهاب به تنوع زیستی میکروارگانیسم‌های روده آسیب رسانده و باعث نشت روده می‌شود.

علاوه بر این، رژیم غذایی سرشار از چربی و شکر مانند غذاهای فرآوری شده مانند کیک، بیسکویت، شیرینی، گوشت سرد، نوشیدنی‌های پر قند و آب میوه‌های مصنوعی می‌تواند منجر به یک حالت التهابی و افزایش خطر نشت روده شود.

عفونت

عفونت HIV می‌تواند باعث عدم تعادل در میکروارگانیسم‌های روده شود.

شیمی درمانی/ پرتودرمانی

درمان‌های سرطان مانند شیمی‌درمانی و پرتودرمانی می‌توانند با عدم تعادل در تنوع و افزایش نفوذپذیری به پوشش روده بر میکروارگانیسم‌های روده تأثیر بگذارند و در نهایت باعث نشتی روده شوند.

داروها

استفاده طولانی مدت و متداوم از داروهایی مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) می‌تواند باعث نشتی روده شود.

آلرژی غذایی

آلرژی‌های غذایی ممکن است به صورت مستقیم باعث نشت روده نشوند؛ اما  شرایط بیماری را بدتر می‌کنند.

مصرف الکل

مصرف بیش از حد الکل می‌تواند به سد روده آسیب رسانده و تنوع زیستی روده را به هم بریزد. هر دوی این شرایط می‌توانند منجر به نشت روده شوند.

استرس

استرس، افسردگی و سایر اختلالات از این دست، بر میکروارگانیسم‌های روده تأثیر گذاشته و به دلیل افزایش سطح کورتیزول، باعث استرس می‌شوند.

 

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx