سکته مغزی

هشدار: سکته مغزی در جوانان رو به رشد است!

تحقیقات جدید در مطالعه ای که روی بیش از ۹۴ هزار نفر انجام شد، افزایش شدید بروز سکته مغزی را در بین جمعیت بزرگسالان جوان نشان داد.

به گزارش آی‌زندگی، سکته مغزی یک مشکل عمده سلامتی است که می تواند عواقب مخربی داشته باشد. سکته مغزی زمانی اتفاق می ‌افتد که جریان خون به مغز قطع شده و باعث مرگ سلول ‌های مغزی و اختلال در عملکرد یک یا چند قسمت از مغز می ‌شود. محدودیت عرضه خون می تواند نتیجه انسداد شریان خون رسانی به مغز، پارگی رگ خونی و خونریزی در داخل مغز یا کاهش مختصر خون رسانی به مغز باشد.

به نقل از سیناپرس، یافته‌ های این مطالعه جدید که میزان موارد جدید سکته مغزی را در ۲۰ سال گذشته مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، شواهدی را نشان می ‌دهد که سکته مغزی جوانان یک مشکل رو به رشد در کشورهای جهان مخصوصا در بین جوامع با درآمد بالا است.به گزارش سیناپرس، دیدگاه سنتی این است که عوامل خطر مانند فشار خون بالا، دیابت و چاقی، نقش جزئی در سکته مغزی جوانان دارند، اما مطالعات جدید با این دیدگاه مخالف است.

دکتر لینسین لی (Linxin Li) از دانشگاه آکسفورد در حال بررسی نقش این عوامل خطر قابل درمان در سکته مغزی جوانان است. تحقیقات دکتر لی بر انواع مختلفی از سکته مغزی مانند سکته های مغزی ایسکمیک ناشی از انسداد شریان ها و خونریزی در مغز متمرکز است.

در این مطالعات محققان بررسی کردند: آیا میزان بروز سکته مغزی در افراد جوان‌ تر و مسن ‌تر از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۸ تغییر کرده است یا خیر. محققان همچنین عوامل دیگری مانند سبک زندگی، تغییر در شیوه‌های تشخیصی، کنترل عوامل خطر عروقی سنتی و علل سکته مغزی را نیز در نظر گرفتند.

پژوهشگران دریافتند:بین سال ‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۸، ۶۷ درصد افزایش در بروز سکته مغزی در میان بزرگسالان جوان زیر ۵۵ سال و کاهش ۱۵ درصدی در بین افراد مسن ۵۵ سال یا بالاتر وجود داشت.

در میان جوانانی که دچار سکته مغزی شده بودند، نسبت افرادی که در مشاغل ماهرتر بودند، به ویژه برای مشاغل حرفه ای یا مدیریتی، افزایش قابل توجهی داشت. این امر می تواند نقش استرس ناشی از کار، فعالیت بدنی کم و ساعات کاری طولانی را نشان دهد که هر یک از این موارد با خطر سکته مغزی مرتبط هستند.

دکتر لینسین لی از دانشگاه آکسفورد و عضو بنیاد تحقیقات پزشکی در این باره گفت: مطالعه ما افزایش نگران کننده موارد سکته مغزی جوانان در بریتانیا را نشان می دهد که تصویر مشابهی را در سایر کشورهای جهان منعکس می کند. او در ادامه افزود: تعیین اهمیت عوامل خطر شناخته شده در سکته مغزی در میان جوانان به افزایش آگاهی عمومی در مورد نیاز به کنترل بهتر کمک می کند. ما همچنین به روش های بهتری برای شناسایی جوانان در معرض خطر بالای سکته مغزی نیاز داریم، زیرا مدل های خطر فعلی بر اساس پیش بینی کننده های سکته مغزی افراد مسن هستند.

دکتر آنجلا هیند (Angela Hind) مدیر اجرایی بنیاد تحقیقات پزشکی و یکی دیگر از پژوهشگران گفت: از لحاظ تاریخی، ما فکر می ‌کردیم که سکته مغزی فقط افراد مسن را تحت تأثیر قرار می ‌دهد، اما مطالعاتی مانند این پژوهش حاکی از وجود این مشکل رو به رشد در جوانان است.

به گزارش سیناپرس، سکته مغزی در بزرگسالان جوان می ‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد و اغلب زمانی رخ می‌ دهد که آنها به تازگی تشکیل خانواده داده یا فرزندان کوچکی دارند که باید از آنها مراقبت کنند و هنوز به اوج دوران حرفه ای خود نرسیده ‌اند. در علل سکته مغزی جوانان عواقب اقتصادی، اجتماعی و شخصی می ‌تواند تعیین کننده و ویرانگر باشند.
شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی JAMA منتشر شده است.

4.8 4 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx