سیگار کشیدن

آسیب‌های سیگار کشیدن به پوست لب‌ها

آمارها نشان می‌دهند که سیگار کشیدن سالانه حدود ۸ میلیون نفر را در سراسر جهان به کام مرگ می‌کشاند. اما آیا می‌دانستید که سیگار کشیدن دارای پیامدهای مخرب و آسیب‌زای دیگری هم هست که کمتر شناخته‌ شده‌اند؟ اگرچه این پیامدها کشنده و مرگبار نیستند اما می‌توانند واقعا آزاردهنده و ناراحت‌کننده باشند. آسیب‌دیدگی پوست لب‌ها، یکی از همین پیامدهای مخرب است.

آیا سیگار کشیدن باعث تیرگی یا سیاهی لب‌ها می‌شود؟ 

بله؛ مطالعات علمی نشان داده‌اند که ارتباط قابل‌توجهی بین سیگار کشیدن و رنگدانه‌های پوستی در لب‌ها وجود دارد.  به‌علاوه، سیگار کشیدن می‌تواند روی پوست کل بدن هم از جنبه‌های مختلفی تاثیرگذار باشد و حتی ضخامت و تراکم لایه درم و اپیدرم پوست را تغییر بدهد.

مطالعات دیگری هم نشان داده‌اند که رنگدانه‌های موجود در لب‌های افراد سیگاری حدود 4 تا 7 برابر بیشتر از لب‌های افراد غیرسیگاری هستند.

آیا سیگار برای لب‌ها مضر است؟

ترکیب اصلی و مهمی که درون سیگار وجود دارد و باعث شکل‌گیری نشانه‌های پیری پوست در لب‌ها می‌شود، نیکوتین و همچنین دیگر ترکیبات شیمیایی سرطان‌زا است.  نیکوتین و بنزوپیرن‌ها جزو ترکیبات شیمیایی موجود در تنباکو هستند و می‌توانند تولید ملانین را در پوست افزایش دهند و درنتیجه باعث ابتلا به مشکل هایپرپیگمنتاسیون و سیاهی لب‌ها شوند.

نیکوتین باعث انقباض رگ‌های خونی می‌شود، درحالی که این اتفاق با تضعیف اکسیژن‌رسانی و رساندن مواد مغذی به سلول‌های پوستی همراه است. ترکیبات شیمیایی موجود در سیگار، باعث شکل‌گیری فعل و انفعالات مولکولی خاصی می‌شوند که درنهایت به قابلیت کشسانی یا الاستیسیته پوست و همچنین ظرفیت کلاژن‌سازی پوست آسیب می‌رسانند.

حرکت خاص فشار دادن لب‌ها روی همدیگر به‌منظور نگه داشتن سیگار و همچنین خود مکیدن سیگار برای استعمال آن به شکل‌گیری خطوط ریز پوستی در پوست اطراف دهان منتهی می‌شود. به‌مرور زمان هم حرارت و دود استنشاق‌شده از سیگار به پوست اطراف دهان آسیب می‌رسانند و آن را خشک می‌کنند.

میزان تماس با دود سیگار و تعداد سیگارهای کشیده‌شده هم با احتمال شکل‌گیری چین‌وچروک‌ها و دیگر نشانه‌های پیری پوست در ناحیه صورت مرتبط هستند. به‌علاوه باید اشاره کرد که ترکیب شدن دو عامل مهم، یعنی تماس با نور خورشید بدون محافظت صحیح از پوست و سیگار کشیدن، می‌تواند اوضاع را برای پوست بدتر کند.

درمان هایپرپیگمنتاسیون و چین‌وچروک لب‌ها به‌ دلیل سیگار کشیدن

  • لایه‌برداری: استفاده از محصولات لایه‌بردار مخصوص لب‌ها و سپس استفاده از محصولات مرطوب‌کننده می‌تواند به روشن‌سازی پوست لب‌ها در افراد سیگاری کمک کند. مطالعات نشان داده‌اند که محصولات لایه‌بردار حاوی اسید گلیکولیک می‌توانند عملکرد خوبی در مقابله با هایپرپیگمنتاسیون داشته باشند.
  • ماسک لب: استفاده از ماسک‌های مخصوص لب که حاوی ویتامین A و Eهستند، می‌تواند به روشن‌سازی پوست لب‌ها در این شرایط کمک کند.
  • مرطوب‌کننده: یک مرطوب‌کننده باکیفیت و غنی حاوی ترتینوئین به ساخت کلاژن و کاهش چین‌وچروک‌ها و خطوط ریز پوستی در ناحیه لب‌ها کمک می‌کند.
  • روندهای تزریقی: روندهای تزریقی مانند بوتاکس، اثربخشی بهتری در درازمدت دارند. اثربخشی بوتاکس برای صاف‌سازی چین‌وچروک‌های پوستی واقعا فوق‌العاده است.
  • فیلرهای پوستی: فیلرها یا پُرکننده‌های حاوی اسید هیالورونیک، پوست اطراف دهان را حجیم‌تر می‌کنند و درنتیجه ظاهر بهتری به چین‌وچروک‌های پوستی می‌بخشند.

منبع: سلامت

 

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx