۵ سبزی معطر و مغذی که باید در آشپزی استفاده کنید!

سبزی‌ها علاوه بر رنگ، زیبایی و عطری که به غذا‌ها می‌دهند از خواص زیادی برخوردار هستند که اضافه کردن آنها به غذاها باعث مفیدتر و سالم تر شدن غذا نیز هست.

به گزارش آی‌زندگی، اگر می‌خواهید با سایر سبزی‌های معطر و مغذی آشنا شوید، خواندن ادامه این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

اورگانو

آیا می‌دانید که اورگانو سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مفید است؟ وزارت کشاورزی آمریکا به‌تازگی اعلام کرده که اورگانو ۳ تا ۲۰ برابر بیشتر از ۳۸ گونه سبزی معطر پرکاربرد در جهان حاوی آنتی‌اکسیدان‌های فعال است. هرچند که بعضی افراد گمان می‌کنند اورگانو همان پونه کوهی یا آویشن است اما این سبزی بومی ایتالیا، نوع خاصی از سبزی معطر و پرکاربرد در آشپزی محسوب می‌شود که گرم به گرم آن ۴۲ برابر بیشتر از سیب و ۴ برابر بیشتر از بلوبری آنتی‌اکسیدان دارد. از این‌رو، توصیه متخصصان تغذیه این است که این سبزی معطر و مغذی را در آخرین مرحله پخت به‌صورت تازه یا خشک‌شده به‌عنوان چاشنی به غذاها اضافه کنید و از خواص بی‌نظیر آن (ازجمله کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و همچنین بعضی از انواع سرطان‌ها) بهره‌مند شوید.

نعناع فلفلی 

نعناع فلفلی یکی دیگر از سبزیجات معطر و بسیار مغذی و بومی کشورهای اروپایی است که این روزها در تمام جهان کشت و مصرف می‌شود. این سبزی معطر می‌تواند به‌سادگی در باغچه‌های کوچک خانگی هم پرورش پیدا کند. نعناع فلفلی سرشار از فلاونوئیدها، آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن برای کاهش سطح التهاب و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن است. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف نعناع فلفلی می‌تواند باعث بهبود عملکرد کبد در دفع مواد سمی از بدن شود. نعناع فلفلی می‌تواند در انواع نوشیدنی‌ها، سالادها یا حتی غذاهای مختلف به‌صورت خشک یا تازه مورد استفاده قرار بگیرد.

ریحان

آیا می‌دانید که مصرف منظم ریحان می‌تواند به حفظ سلامت چشم‌ها کمک کند؟ ریحان تازه منبع ارزشمندی برای دریافت لوتئین و زیگزانتین است. هر دوی این ترکیبات می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی یا مشکلات بینایی ناشی از افزایش سن را تا حدود زیادی کاهش دهند. متخصصان توصیه می‌کنند که در صورت امکان، هر روز و حداقل همراه با یکی از وعده‌های غذایی اصلی از سبزی تازه ریحان استفاده کنید.

جعفری 

جعفری در گروه سبزی‌های بومی مدیترانه‌ای قرار می‌گیرد. هر یک‌چهارم لیوان از جعفری تازه می‌تواند حجم قابل‌توجهی از ویتامین K را به بدن برساند و از طریق تنظیم فشار، قند و کلسترول خون به حفظ سلامت قلبی‌ـ‌عروقی کمک کند. تحقیقات فراوانی ثابت کرده‌اند که مصرف سبزی‌های تازه مانند جعفری و ریحان که حجم بالایی از ویتامین K را در خود جای داده‌اند، می‌تواند شدیدا باعث بهبود عملکرد سیستم قلبی‌ـ‌عروقی شود و همچنین از ابتلا به بیماری‌های قلبی مانند سکته یا حملات قلبی جلوگیری کند. جعفری تازه می‌تواند به‌صورت روزانه در انواع سالادها به‌عنوان دورچین غذا یا در انواع سوپ‌ها استفاده شود.

گشنیز

گشنیز از دیگر سبزی‌های سرشار از ویتامین K است که متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند حداقل 3 وعده در هفته مصرف شود. مصرف روزانه گشنیز تازه همراه با غذا یا استفاده از آن به‌عنوان طعم‌دهنده در غذاهای مختلف می‌تواند حجم بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی‌فنول‌ها را به بدن برساند و باعث افزایش سلامت سیستم قلبی‌ـ‌عروقی و همچنین بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن شود.

منبع: سلامت

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx