مراقبت از پوست سر

چگونه از پوست سر مراقبت کنیم؟

مراقبت صحیح از پوست سر در چند سال اخیر به یکی از موضوعات محبوب در جهان مراقبت از پوست و مو تبدیل شده است.

به گزارش آی‌زندگی، فرقی نمی‌کند که پوست سرتان شرایط متعادل داشته باشد، دچار خشکی و شوره سر باشید یا اینکه پوست سرتان چرب باشد، زیرا در هر صورت آشنایی با اصول اولیه برای مراقبت صحیح از پوست سر برای همه ما ضروری خواهد بود. با دکتر ماریسا گارشیک (متخصص پوست‌ومو) درباره همین موضوع گفت‌وگو کرده‌ایم.

مراقبت از پوست سر چه ملزوماتی دارد؟

ممکن است شما هم تصور کنید که مراقبت از پوست سر فقط زمانی ضروری خواهد شد که با مشکلاتی مثل پوسته‌ریزی پوست سر یا چرب‌شدگی شدید آن مواجه شویم، اما چنین تصویری لزوما درست نیست. به‌گفته دکتر گارشیک، شستن منظم و برنامه‌ریزی‌شده پوست سر قطعا ضروری است زیرا از تجمع سلول‌های پوستی مرده، ذرات چربی، ذرات تعریق و دیگر ذرات زائد در پوست سر جلوگیری می‌کند. به همین دلیل هم استفاده از شامپو برای شستن پوست سر، یکی از اصول پایه‌ای و ضروری برای مراقبت صحیح از پوست سر است.

چگونه از پوست سر خشک مراقبت کنیم؟

افراد دارای پوست سر خشک باید از شامپوهایی استفاده کنند که حاوی ترکیبات مغذی و آبرسان هستند و ترجیحا ترکیبات روغنی باکیفیتی دارند. به‌علاوه، این افراد باید از شستن بیش‌ازحد موها و پوست سر خودداری کنند و همچنین از اسکراب‌های غلیظ دور بمانند، وگرنه با خشکی شدید پوست سر مواجه خواهند شد.

افراد مبتلا به شوره سر چگونه باید از پوست سر مراقبت کنند؟

آن دسته از افرادی که مبتلا به شوره سر هستند، باید دنبال محصولاتی بگردند که حاوی پیریتیون زینک، کتوکونازول یا سلنیومسولفید هستند. این ترکیبات در گروه ترکیبات ضدقارچ قرار می‌گیرند و می‌توانند با مخمرهایی که در شکل‌گیری درماتیت سبورئیک نقش دارند، مقابله کنند.

چگونه از پوست سر چرب مراقبت کنیم؟

شستن مکرر موها می‌تواند باعث خشکی پوست سر یا موها شود اما این پیامد همیشه قطعی نیست، مخصوصا اگر پوست سر چرب داشته باشید. پس اگر پوست سر شما هم چرب است، باید موها و پوست سر را به‌طور منظم بشویید تا از تجمع چربی اضافی در آنها جلوگیری کنید. هنگام انتخاب شامپو نیز همیشه دنبال محصولاتی باشید که حاوی ترکیبات کاهش‌دهنده چربی پوست سر مانند اسید سالیسیلیک هستند.

بهترین دمای آب برای شستن موها

شاید شما هم شنیده باشید که استفاده از آب داغ می‌تواند به سلامت موها آسیب برساند، درحالی که آب داغ قطعا برای پوست سر هم آسیب‌زا است. بنابراین اگر می‌خواهید از پوست سر خودتان به‌درستی مراقبت کنید، همیشه از آب ولرم استفاده کنید تا تحریکات پوستی احتمالی در ناحیه پوست سر و احتمال ابتلا به خشکی پوست سر را به حداقل برسانید.

منبع: سلامت

 

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx