اپی گلوتیت معاینه کودک

اپی گلوتیت چیست و چگونه نفس انسان را بند می‌آورد؟

اپی گلوتیت یک نوع اورژانس پزشکی به شمار می‌رود و اگر به سرعت درمان نشود، ممکن است کشنده باشد.

به گزارش آی‌زندگی، اپی گلوت یک زائده ( فلپ) بافتی در پایه زبان بوده که از ورود غذا به نای یا لوله هوایی در هنگام بلع جلوگیری می‌کند. هنگامی که اپی گلوت عفونی شده یا ملتهب می‌شود، می‌تواند سبب انسداد و بسته شدن نای شده و فرد نتواند نفس بکشد. چیزهای موجود در محیط و یا ضربه ممکن است باعث التهاب و عفونت در سایر نواحی اطراف گلو شود و به آن عفونت تنفسی می‌گویند. عفونت و التهاب می‌توانند به اپی گلوت و سایر نواحی گسترش یابند.

اپی گلوتیت معمولاً به صورت التهاب و تورم بین پایه زبان و اپی گلوت شروع شده و با ادامه‌ی التهاب و تورم اپی گلوت، ممکن است راه‌های هوایی به طور کامل مسدود شده که این وضعیت منجر به خفگی و مرگ می‌شود. کمی باریک شدن نای می‌تواند به طور چشمگیری مقاومت راه هوایی را افزایش داده و تنفس را بسیار دشوارتر کند.

کالبد شکافی افراد مبتلا به اپی گلوتیت، انحراف اپی گلوت و ساختارهای مرتبط با آن، از جمله تشکیل آبسه را نشان می‌دهد. به دلایل ناشناخته، بزرگسالان مبتلا به اپی گلوتیت بیشتر از کودکان در معرض ابتلا به آبسه اپی گلوت هستند.

●علل اپی گلوتیت

بیشتر موارد ابتلا به اپی گلوتیت در اثر عفونت باکتریایی، قارچی یا ویروسی به خصوص در بزرگسالان ایجاد می‌شوند.
علل شایع عفونی هموفیلوس آنفولانزا، استرپتوکوک پنومونیه و سایر گونه‌ها استرپتوکوکی و ویروس‌های دستگاه تنفسی هستند. افرادی که مشکلات سیستم ایمنی دارند بیشتر در معرض خطر عفونت قرار می‌گیرند.
انواع دیگر اپی گلوتیت در اثر آسیب گرما ایجاد می‌شوند. اپی گلوتیت حرارتی، ناشی از نوشیدن مایعات داغ است. خوردن غذاهای جامد بسیار داغ؛ یا استفاده از مواد مخدر غیرقانونی (به عنوان مثال، استنشاق نوک سیگار ماری جوآنا یا قطعات فلزی از لوله‌های کراک کوکائین). در این نوع از موارد، اپی گلوتیت ناشی از آسیب حرارتی مشابه بیماری‌های عفونی است.

●علائم اپی گلوتیت

اپی گلوتیت معمولاً به سرعت و در عرض چند ساعت تا چند روز رخ می‌دهد. شایع ترین علائم اپی گلوتیت شامل گلودرد، احساس خفگی، تغییر در صدا، مشکل در صحبت کردن، بلع، تنفس، تب و ضربان قلب تند است.

علائم در کودکان اغلب در عرض چند ساعت اتفاق می‌افتد. این علائم عبارتند از:
○عفونت‌های‌ تنفسی فوقانی
○گلو درد ناگهانی و بسیار شدید
○تب
○استریدور، صدای سوت بلند هنگام نفس کشیدن کودک
○صدای گرفته و خفه شده
○سختی در بلعیدن آب دهان
○گلو درد بدون سرفه
○اضطراب یا بی‌قراری
○در وضعیت نشسته به جلو خم شدن
○باز نگه داشتن دهان
○ناتوانی در صحبت کردن
○مشکل در تنفس
○کبود شدن صورت که سیانوز نامیده می‌شود

بزرگسالان و کودکان بزرگتر اغلب علائمی دارند که طی چند روز ظاهر می‌شوند، مانند:
○گلودرد زیاد
○تب
○صدای گرفته یا خفه شده
○استریدور(سوت تنفسی).
○درد یا مشکل در بلع
○آب دهان
○تحریک پذیری یا بی قراری

●درمان اپی گلوتیت
هر زمانی که پزشک تشخیص اپی گلوتیت دهد ، بستری فوری شخص لازم بوده و فرد در معرض خطر بسته شدن ناگهانی و غیرقابل پیش بینی راه هوایی است. بنابراین پزشکان باید راهی مطمئن برای تنفس فرد ایجاد کنند در این ممکن است آنتی بیوتیک برای بیمار تجویز شود.

اگر بیماری به موقع تشخیص داده شود و تحت  درمان قرار گیرد، فرد مبتلا به اپی گلوتیت می‌تواند با پیش‌بینی درست، بهبود یابد. در واقع، درمان اکثریت افراد مبتلا به اپی گلوتیت به خوبی عمل کرده و بدون مشکل بهبود می‌یابند، اما اگر فرد به موقع به بیمارستان منتقل نشود و تشخیص درست انجام نگرفته و درمان نشود، پیش شناخت بیماری، ممکن است در طولانی مدت تا مرگ بیمار در حال تغییر باشد.

منبع: سلامت

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx