تاثیر سلیکون روی پوست

آیا سیلیکون‌ها واقعا برای پوست مضر هستند؟

سیلیکون‌ها در جهان مراقبت از پوست در فهرست ترکیبات بدنام و مشکوک قرار می‌گیرند. با یک جستجوی سریع در فضای اینترنت با انبوهی از ادعاهای منفی درباره سیلیکون‌ها مواجه می‌شوید، ازجمله متهم کردن سیلیکون‌ها به سمی بودن و حفظ آلودگی‌ها، ذرات تعریق، باکتری‌ها و چربی‌ها در لایه بیرونی پوست. اما آیا این بدنامی سیلیکون‌ها واقعا پشتوانه علمی دارد؟

به گزارش آی‌زندگی، سیلیکون‌ها که با نام سیلوکسان هم شناخته می‌شوند، نوعی پلیمر مصنوعی هستند که براساس زنجیره‌ای از اتم‌های سیلیکون و اکسیژن شکل می‌گیرند. سیلیکون‌ها به‌دلیل سمیت محدود و واکنش‌پذیری شیمیایی محدودشان مورد توجه هستند، درحالی که پایداری و مقاومت آنها به رشد باکتری‌ها را هم نباید نادیده گرفت. به همین دلیل هم سیلیکون‌ها کاربردهای گسترده‌ای در قلمروهای مختلف دارند، از جهان وسایل الکترونیکی و وسایل آشپزی تا دستگاه‌های زیست‌پزشکی و اسباب‌بازی کودکان.

چرا از سیلیکون‌ها در محصولات مراقبت از پوست و محصولات آرایشی استفاده می‌شود؟

در جهان زیبایی، سیلیکون‌ها با اهداف مختلفی استفاده می‌شوند. بعضی از سیلیکون‌ها نوعی بافت صاف و لغزنده را برای کمک به پخش‌شوندگی بهتر محصول روی پوست به‌وجود می‌آورند. بعضی از آنها نیز می‌توانند رطوبت را درون پوست حفظ کنند و از پوست در برابر عناصر مختلف محافظت کنند.  سیلیکون‌ها در پرایمرهای آرایشی هم برای پُرسازی روزنه‌ها، صاف‌سازی بافت پوست و کمک به کنترل درخشندگی پوست کاربرد دارند. حتی بعضی از سیلیکون‌ها به تثبیت و پایدارسازی ترکیبات فعال کمک می‌کنند. اگر مطمئن نیستید که محصول انتخاب‌شده شما حاوی سیلیکون‌ است یا نه، به فهرست ترکیبات تشکیل‌دهنده توجه کنید و دنبال ترکیباتی بگردید که با «ـ‌کن» یا «سیلوکسان» تمام می‌شوند، مانند دایمتیکن و سیکلوهگزاسیلوکسان.

آیا سیلیکون‌ها برای پوست حساس مضر هستند؟

سیلیکون‌ها به‌طور گسترده‌ای در قملرو پزشکی استفاده می‌شوند زیرا در گروه ترکیبات غیرتحریک‌کننده و ضدآلرژی قرار می‌گیرند. بنابراین واکنش‌های آلرژیک اساسی نسبت به سیلیکون‌ها واقعا نادر هستند. بسیاری از باندها و نوارهای درمان زخم از سیلیکون‌ها ساخته می‌شوند و دایمتیکن هم یکی از محصولاتی است که نقش محافظتی آن برای پوست توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید شده است. درحالی که پوست انسان‌ها با همدیگر تفاوت دارد، اما سیلیکون‌ها به‌عنوان یکی از ایمن‌ترین ترکیبات برای پوست‌های حساس و واکنشی شناخته می‌شوند.

آیا سیلیکون‌ها باعث آکنه می‌شوند؟

سیلیکون‌ها نوعی لایه غشایی روی پوست به‌وجود می‌آورند و به همین دلیل هم گاهی اوقات تصور می‌شود که این ترکیبات باعث انسداد روزنه‌های پوستی شده‌اند. اما آیا سیلیکون‌ها واقعا می‌توانند باعث شکل‌گیری جوش‌های پوستی شوند؟  اگرچه بعضی از سیلیکون‌ها دارای ظرفیت‌های انسدادساز هستند، اما علم می‌گوید که سیلیکون‌ها درواقع نسبت به آب و هوا نفوذپذیر هستند. بنابراین این ترکیبات نمی‌توانند نوعی لایه کاملا بسته و نفوذناپذیر را در سطح بیرونی پوست به‌وجود بیاورند.

بیشتر سیلیکون‌ها نیز از نظر ظرفیت جوش‌زایی یا کومدون‌زایی واقعا در رده‌های پایین قرار می‌گیرند و این مساله در آزمایش‌های استاندارد ثابت شده است. پس نمی‌توانیم یک تحقیق علمی قطعی را پیدا کنیم که سیلیکون‌ها را به آکنه مرتبط کرده باشد.  این نکته را هم باید اضافه کرد که هر ترکیبی می‌تواند ظرفیت بالقوه‌ای برای جوش‌زایی داشته باشد و این مساله به فرمولاسیون خاص هر محصول، شیمی پوست و روتین پاکسازی روزانه پوست بستگی دارد. پس اگرچه سیلیکون‌ها باعث ابتلا به آکنه نمی‌شوند، اما هیچ پاسخ کاملا سیاه یا کاملا سفیدی در این زمینه وجود ندارد.

منبع: سلامت

 

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx