آیا گوشی هوشمند واقعاً نیاز به محافظ صفحه نمایش دارد؟

آی‌زندگی – قیمت تلفن‌های هوشمند روز به روز بیشتر شده و دوست ندارید بعد از پرداخت هزینه‌ای سنگین برای تهیه یک مدل پیشرفته شاهد خط و خش دار شدن صفحه‌نمایش آن باشید. بسیاری از کاربران برای محافظت از تلفن اقدام به خرید محافظ های صفحه‌نمایش می‌کنند اما با توجه به پیشرفت‌های حاصل شده در تکنولوژی ساخت صفحات‌نمایش آیا واقعا نیازی به این کار هست؟

به گزارش آی‌زندگیبه نقل از کلیک، زمانی خرید یک محافظ صفحه‌نمایش واقعا توجیه منطقی داشت اما مواد استفاده شده در ساخت صفحات‌نمایش امروزی طی سال‌های متمادی تغییرات زیادی به خود دیده است. استفاده از محافظ صفحه‌نمایش اشکالی ندارد اما شاید واقعا نیازی به آن نداشته باشید.

همه‌ چیز درباره محافظ‌های صفحه‌نمایش
محافظ صفحه‌نمایش یک ورقه‌ی نازک و شفاف پلاستیکی است که به صفحه‌نمایش تلفن هوشمند چسبانده می‌شود. اندازه این محافظ‌ها دقیقا اندازه ابعاد صفحه‌نمایش هر تلفن هوشمند بوده و بسته به هر مدل دارای انحناها و برش‌های خاص خود است.

هدف استفاده از محافظ صفحه‌نمایش گرفتن ضربات و خراش‌های ناشی از برخورد اجسام نوک‌تیز و برنده است. ضمن این که تعویض یک محافط صفحه‌نمایش بسیار ساده‌تر و ارزان‌تر از عوض کردن صفحه‌نمایش اصلی تلفن‌هاست. با وجود همه اینها دو نمونه‌ی موجود از محافظ‌های صفحه‌نمایش استفاده از محافظ‌های صفحه‌نمایش را بی‌معنی می‌کند.

همه‌چیز درباره‌ی شیشه‌های گوریلا گلس
اکثر تلفن‌های هوشمند رایج بازار از شیشه گوریلا گلس شرکت Corning استفاده می‌کنند. این شیشه‌ مقاومت فوق‌العاده زیادی در برابر خراش برداشتن دارد. شرکت Corning هر ساله اقدام به بهبود این محصول محبوب خود کرده و مقاومت آن را بیش از پیش افزایش می‌دهد. جدیدترین نسخه محصول این شرکت هم Victus نام گرفته که نسبت به نسخه‌های قبلی مقاومت آن باز هم افزایش یافته است.

محصولات گوریلا گلس در برابر دو چیز مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند: خراش و ترک برداشتن. برخی از محصولات این شرکت مقاومت بیشتری در برابر خراش و برخی دیگر مقاومت بیشتری درباره ترک برداشتن داشته‌اند. Corning در تلاش برای ارائه‌ی محصولی است که سطح مقاومت یکسانی در برابر خراش و ترک برداشتن داشته باشد.

طبق اظهارات Corning جدیدترین محصول این شرکت یعنی Victus در برابر سقوط از ارتفاع 2 متری مقاومت بسیار زیادی دارد. مقاومت در برابر خراش برداشتن هم از طریق تستی موسوم به Knoop Hardness انجام می‌شود که در این زمینه Victus قادر به تحمل یک بار 8 نیوتونی بوده در حالی که سایر محصولات مشابه قادر به تحمل فشاری بیشتر از 4 نیوتون نبوده‌اند.

همه‌ چیز درباره‌ی محافظ‌های سرامیکی
اپل از شیشه‌های گوریلاگلس برای آیفون استفاده نکرده و به جای آن محصولی انحصاری به نام Ceramic Shield یا را به کار گرفته است. آیفون 12 اولین دستگاهی بود که به محافظ سرامیکی مجهز شد. محافظ سرامیکی اپل هم توسط شرکت Corning تولید می‌شود.

محافظ سرامیکی صرفا واژه‌ای دهن پر کن برای متمایز کردن محصولات اپل نیست و در ساخت این شیشه عملا از سرامیک استفاده می‌شود. در شیشه‌های سرامیکی اپل از ذرات نانوکریستالی سرامیکی استفاده شده که از طول موج نور کوچک‌ترند و به همین خاطر شفافیتی مشابه شیشه‌های معمولی دارند.

نتیجه‌ی کار ماده‌ای است که نسبت به سقوط و خراش مقاومت بسیار بالایی دارد. متاسفانه اپل هیچ گونه اطلاعات فنی درباره محافظ‌های سرامیکی خودش منتشر نمی‌کند. تنها گفته می‌شود که مقاومت این شیشه‌ها 4 برابر بیشتر از شیشه‌های به کار رفته در مدل‌های قبل از آیفون 12 است. هیچ راهی برای مقایسه مقاومت محافظ‌های سرامیکی و شیشه‌های گوریلا گلس به کار رفته در تلفن‌های اندرویدی نیست اما می‌توان گفت از آن جایی که یک شرکت مشترک اقدام به ساخت آنها می‌کند هر دو از مقاومت بسیار بالایی برخوردارند.

معایب محافظ‌های صفحه‌نمایش
متاسفانه محافظ‌های صفحه‌نمایش احساس شما نسبت به ظاهر صفحه‌نمایش و همچنین عملکرد لمس آن را تا حدودی از حالت طبیعی خارج می‌کنند. قطعا پلاستیک فاقد زیبایی و صلابت شیشه است و یکی از علت محبوبیت روزافزون محافظ‌های صفحه‌نمایش شیشه‌ای همین مورد است.

قرار دادن یک ورقه‌ی پلاستیکی یا یک لایه‌ی نازک شیشه‌ای بین تجربه مستقیم شما از صفحه‌نمایش تلفن هوشمندتان تاثیر بسزایی در شیوه‌ی به نظر رسیدن محتویات صفحه‌نمایش دارد، خصوصا اگر محافظ صفحه‌نمایش به مرور زمان تغییر رنگ دهد. از آن جایی که محافظ‌های صفحه‌نمایش فاقد مقاومت گوریلا گلس یا محافظ سرامیکی‌اند، رفته رفته خراش‌های جزیی بر می‌دارند در حالی که اگر از آنها استفاده نمی‌کردید، صفحه‌نمایش اصلی تلفن هوشمند شما در برابر این خراش مقاومت کافی را داشت و هرگز از آنها آسیب نمی‌دید.

البته فرض را بر این گذاشتیم که محافظ صفحه‌نمایش را به بهترین شیوه ممکن روی تلفن هوشمند نصب کرده‌ باشید و در زمان چسباندن هیچ گونه حبابی زیر آنها شکل نگرفته باشد. اگر هنگام نصب محافظ صفحه‌نمایش دقت لازم را به خرج ندهید ممکن است شاهد شکل گیری حباب یا خراش برداشتن آن باشید و نهایتا مجبور به استفاده از یک محافظ جدید شوید.

نتیجه‌گیری: به محافظ صفحه‌نمایش احتیاج داریم یا نه؟
بعضی از مواد قادر به خراش انداختن روی هر گونه صفحه‌نمایشی هستند. یکی از آنها ماسه است که سختی بسیار زیادی دارد. اگر در نواحی ساحلی سکونت دارید و ممکن است شن و ماسه وارد جیب‌های شما شود، در صورت کشیده شدن آنها روی صفحه‌نمایش تلفن هوشمند احتمالا شاهد خراش برداشتن آن خواهید بود. تعجبی نیست که سنگ‌های بزرگ‌تر هم چنین بلایی بر سر صفحات نمایش بیاورند. سایر انواع شیشه‌ها، فلزهای کمیاب، و مواد بسیار سخت مثل الماس هم قادر به آسیب زدن به گوریلاگلس یا محافظ‌های سرامیکی هستند.

این روزها خرید محافظ‌های صفحه‌نمایش ضرورتی ندارد. می‌توانید از تلفن هوشمندتان بدون نصب محافظ استفاده کنید و در عین حال مطمئن باشید که با وجود کلید و سکه در جیب یا کیف‌تان، هیچ خطر یا آسیبی صفحه‌نمایش آن را تهدید نمی‌کند. اگر چه بهتر است کلیدها و سکه‌ها را در جیبی دیگر یا در قسمتی خاصی از کیف قرار دهید چرا که ممکن است به بدنه تلفن هوشمند شما ضربه بزنند.

منبع: کلیک

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx