رفتار والدین

تاثیر رفتار والدین بر رشد کودکان

مدت زمان طولانی است که روانشناسان حوزه رشد به چگونگی تاثیر والدین بر رشد کودک توجه نشان می‌دهند، با این حال، یافتن روابط علت و معلولی بین اعمال والدین و رفتار متقابل فرزندان بسیار دشوار است.

به گزارش آی‌زندگی، برخی از کودکانی که در محیط‌های بسیار متفاوت بزرگ می‌شوند، ممکن است در آینده به‌طرز چشمگیری شخصیت‌های مشابهی داشته باشند. برعکس، کودکانی که در یک خانه مشترک و در یک محیط بزرگ می‌شوند، امکان دارد شخصیت‌های بسیار متفاوتی از خود نشان دهند.  علی‌رغم این چالش‌ها، محققان اظهار کرده‌اند که پیوندهایی بین سبک‌های فرزندپروری و تاثیراتی که این نوع سبک‌ها بر کودکان می‌گذارند، وجود دارد. آن‌ها معتقدند که این تاثیرات به رفتار بزرگسالان نیز انتقال می‌یابد.

فرزندپروری سلطه‌جویانه

در این سبک از فرزندپروری، از فرزندان انتظار می‌رود قوانین سختگیرانه‌ای را که والدین وضع کرده‌اند، رعایت کنند و عدم رعایت این قوانین معمولاً منجر به مجازات می‌شود. والدین مستبد دلیل این قوانین را توضیح نمی‌دهند و اگر از آن‌ها توضیح قابل قبولی خواسته شود، ممکن است به سادگی پاسخ دهند: «چون من این را گفتم.»

فرزندپروری مقتدرانه 

این سبک همانند والدین سلطه‌جو است. کسانی که سبک فرزندپروری مقتدرانه را در پیش می‌گیرند، قوانین و دستورالعمل‌هایی را وضع می‌کنند تا فرزندانشان از آن‌ها پیروی کنند. با این حال، این سبک فرزندپروری بسیار دموکراتیک‌تر است.

فرزندپروری سهل‌انگارانه 

والدین سهل‌انگار که گاهی اوقات از آنها به‌عنوان والدین افراط‌گر یا بخشنده یاد می‌شود، خواسته‌های بسیار کمی از فرزندان خود دارند. این والدین به‌ندرت فرزندان خود را تنبیه می‌کنند زیرا انتظارات نسبتاً کمی از بلوغ و خودکنترلی فرزندشان دارند.

والدین بی‌تفاوت 

سبک فرزندپروری والدین بی‌تفاوت یا غافل از تقاضاهای کم، پاسخگویی اندک و ارتباط بسیار پایین تشکیل شده ‌است.

 

سبک‌های فرزندپروری چه تاثیری بر پیامدهای رشد کودک دارند؟

سبک‌ فرزندپروری سلطه‌جویانه عموماً منجر به تربیت فرزندانی می‌شود که مطیع و ماهر هستند، اما از نظر شادی، شایستگی اجتماعی و عزت‌نفس در رده‌های پایین‌تری قرار دارند. سبک‌ فرزندپروری مقتدرانه منجر به تربیت کودکانی شاد، توانا و موفق می‌شود.

والدین سهل‌انگار اغلب کودکانی را تحویل جامعه می‌دهند که در شادی و خودتنظیمی رتبه پایینی دارند. این کودکان به احتمال زیاد مشکلات مربوط به اقتدار را تجربه کرده و عملکرد ضعیفی در مدرسه خواهند داشت‌.

سبک‌ فرزندپروری بی‌تفاوت در همه بخش‌های زندگی پایین‌ترین رتبه را داشته و این کودکان دچار عدم کنترل، عزت‌نفس پایین و دارای شایستگی کمتری نسبت به همسالان خود هستند.

سبک‌های فرزندپروری دارای نتایج متفاوتی بر کودک هستند و سبک تربیت مقتدرانه به‌طور کلی با رفتارهای مثبتی مانند عزت‌نفس قوی و خودکفایی مرتبط است.

منبع: سلامت

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx