کودک در صفحات مجازی

دسترسی کودک به صفحات نمایش خانگی تا قبل از ۳ سالگی، ممنوع!

ابزارهای دیجیتالی که امروزه در هر خانه‌ای به چشم می‌خورند، اثرات مضری در کودکان ایجاد می‌کنند و به همین دلیل، قرار گرفتن روزانه و مُداوم کودکان در معرض نمایشگرها می‌تواند عوارض و خطرات جسمی و روحی بسیاری برای آن‌ها به همراه داشته باشد. اگر کودکان در سنین بسیار پایین، به خصوص قبل از ۳ سالگی، در معرض این قسم وسایل قرار بگیرند، بی‌شک عواقب مخرب‌تر و بدتری در انتظارشان خواهد بود.

به گزارش آی‌زندگی، در این مقاله، یکی از متخصصان اعصاب، مواردی را در این خصوص توضیح داده‌ است. با ماه همراه باشید.

خطرات مواجهه زودهنگام با صفحات نمایش خانگی چیست؟

بوریس سیرولنیک، متخصص اعصاب، زنگ خطر را برای والدین به صدا درآورده است و براین باور است که آن‌ها باید تا قبل از سن 3 یا حتی 6 سالگی، استفاده از ابزارهای دیجیتال را برای کودکان خود ممنوع کنند. این محقق معتقد است که قرار گرفتن در معرض صفحه نمایش در سنین پایین می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به سلامت کودکان وارد کند.به گفته این متخصص مغز و اعصاب، کودکانی که به‌طور مداوم و روزانه در معرض ابزارهای دیجیتال قرار دارند، می‌توانند به سرعت هیپنوتیزم شوند یا حتی نسبت به ابزار فناوری و تکنولوژی جدید اعتیاد پیدا کنند.

به گفته دکتر سیرولنیک در میان این ابزارها، بدون شک تلفن همراه اولین مقصر است چون بیشترین میزان استفاده را دارد، بنابراین قادر است تا به شکل گسترده‌ای به رشد شناختی کودکان، به‌ویژه در سنین پایین، آسیب وارد سازد.

علاوه بر عواقب این ابزارهای دیجیتال بر مغز، دکتر سیرولنیک نکته نگران‌کننده‌تری را مطرح می‌کند که به رفتار اجتماعی کودکان مربوط می‌شود. تکنولوژی این توان را دارد که رفتارهای اجتماعی کودکان را نیز به شدت تحت تاثیر قراردهد.

ابزارهای دیجیتال چگونه رفتارهای اجتماعی کودکان را هدف قرار می‌دهند؟

به گفته دکتر سیرولنیک، همه ابزارهای دیجیتال، چه به شکل گوشی هوشمند باشند، یا به شکل رایانه یا تبلت، هیچ تعاملی با کاربران خود ندارند. این در حالیست که کودک نوپا باید یاد بگیرد که مخاطب خود را حس کند، با او حرف بزند و حرکات او را تفسیرکند؛ و این همان چیزی‌ ست که متاسفانه در مورد یک شیء تکنولوژیکی صدق نمی‌کند و امکان‌پذیر نیست. بنابراین کودک با حذف انواع جاذبه‌های بیرونی، نوعی دلبستگی به این اشیاء پیدا می‌کند. با این وجود، کودک باید دائماً با محیط اطراف خود در تماس باشد. به این ترتیب، با افزایش بی‌رویه استفاده از این ابزارها، کودک نه مبادله با دیگران را می‌آموزد و نه همگام و هم‌سو شدن با آن‌ها را؛ بنابراین خود را در برابر خواسته‌های خویش تنها می‌بیند و از همدلی نسبت به دیگران تهی می‌شود.

به جرات می‌توان گفت که رفتار اغلب نوجوانان امروزی، گواه این امر است. لذا در سنینی که کودک باید بیاموزد چگونه با خانواده و اطرافیانش تعامل برقرار کند، شایسته است تا وی را در معرض ارتباطاتی واقعی‌تر قرار دهیم، ارتباط از نوع ارتباط با انسان و نه با ماشین! از سوی دیگر، سایر اثرات منفی مربوط به این ابزارهای تکنولوژیکی باید ثبت شود، به‌ویژه در مورد زبان، عملکرد بینایی، تلاش برای خوش درخشیدن در کلاس و مدرسه، تمرکز در تکالیف و کار یا حتی نتایج مدرسه. طبق تحقیقاتی که اخیراً در دانشگاه تورنتو انجام شده و در ScienceDaily به چاپ رسیده‌ است، زمان طولانی مدتی که کودکان نوپا روی صفحات نمایش همراه سپری می‌کنند، عامل اصلی تاخیر در تکلم آن‌ها محسوب می‌شود. در واقع، بیشتر این کودکان مدت‌ها قبل از یادگیری صحبت کردن، تمایل شدیدی دارند تا از این وسایل استفاده کنند و همین قضیه مانع رشد زبانی آنها می‌شود.

یکی دیگر از جنبه‌های خطرناک این لوازم برای کودکان، تاثیر نور آبی آن‌ها است که نه‌تنها می‌تواند بینایی کودکان را مختل کند بلکه تاثیرات مخربی بر خواب آنها نیز دارد. در واقع، نور آبی این قدرت را دارد تا ملاتونین را کاهش دهد، ماده‌ای که برای رشد مناسب کودکان نوپا ضروری است.

متاسفانه در روزگار ما، این دستگاه‌های همراه در همه جا قابل حمل هستند، مقرون به صرفه‌اند و در دسترس همگان قرار دارند. به همین دلیل متخصصان اطفال و تمام افرادی که در این حیطه خدمات می‌دهند یا فعالیت می‌کنند، متفق‌القول بر این باورند که استفاده از صفحات ‌نمایش‌ توسط نوزادان یا کودکان خردسال عواقب جبران‌ناپذیری خواهد داشت و همواره به والدین توصیه می‌کنند که دل‌بندان‌شان را زودهنگام در معرض این وسایل قرار ندهند چون روند اجتماعی شدن کودک شدیداً به تاخیر میافتد، کودک احساس تلخ طردشدگی را تجربه خواهد کرد، توان همدلی با دیگران را نخواهد داشت و از همه بدتر، با اختلال رشدی مواجه خواهد شد.

منبع: سلامت

 

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx