گفتار درمانی برای کودکان

گفتار درمانی برای کودکان چه زمانی لازم است؟

گفتار درمانی، درمانی است که به فرد کمک میکند تا به طور موثرتر صحبت یا ارتباط برقرار کند. این کار توسط آسیب شناسان گفتار و زبان یا گفتاردرمانگران آموزش دیده انجام میشود. آنها به بیماران خود کمک میکنند دیگران را بهتر درک کنند، کلمات را واضح تلفظ کنند یا کلمات را کنار هم بگذارند.

به گزارش آی‌زندگی، گفتار درمانی انواع مختلفی دارد و استفاده از آنها به سن کودک و آنچه که تجربه میکند بستگی دارد. به عنوان مثال، شیوه‌های درمانی برای کودکان مبتلا به آپراکسی (مشکل در تلفظ هجاهای مختلف)، لکنت زبان، آفازی (مشکل در صحبت کردن به دلیل آسیب به مغز) و مشکل در بلع، و برای افرادی که دیر صحبت می‌کنند متفاوت است.

علائم تاخیر گفتار در کودکان 
در زیر دستورالعمل های کلی برای کمک به والدین وجود دارد که بدانند آیا باید فرزند خود را از نظر مشکلات گفتاری یا زبانی ارزیابی کنند:

• نوزادی که صدا نمیکند یا به صدا پاسخ نمیدهد
• کودک ۱ سالهای که از حرکاتی مانند اشاره استفاده نمیکند
• یک کودک ۱۸ ماهه که ترجیح میدهد از حرکات اشارهای استفاده کند تا صداها
• یک کودک ۱۸ ماهه که در تقلید صداها یا درک درخواستهای ساده مشکل دارد
• کودک ۲ سالهای که گفتار را تقلید میکند اما خود به خود صحبت نمیکند
• کودک ۲ سالهای که میتواند کلمات را بگوید اما بیش از نیازهای فوری خود ارتباط برقرار نمیکند یا دستورالعملهای ساده را دنبال نمی‌کند.
• کودک ۲ سالهای که صدایی خش‌دار یا تودماغی دارد

تاخیر در گفتار می‌تواند به دلیل مشکلات در ساختار دهان، آسیب‌های سر، بیماری‌های مزمن یا اختلالات مغزی رخ دهد. اگر علت اختلال مغزی باشد، هماهنگی زبان، لب و دهان آنها برای ایجاد صدا یا کلمات دشوار است. مشکلات شنوایی می‌تواند تقلید یا درک زبان را دشوار کند.
گفتاردرمانگر فعالیت‌هایی را برای کمک به مهارت‌های کودک بر اساس نیازهای خاص او برنامه‌ریزی و انجام خواهد داد. درمان ممکن است در گروه‌های کوچک یا به صورت انفرادی انجام شود.
فعالیت‌ها شامل استفاده از کتاب‌های تصویری، تکرار، صحبت کردن و بازی است. اگر کودک در تلفظ برخی کلمات مشکل داشته باشد، درمانگر به او یاد می‌دهد که چگونه صدا را بسازد یا کلمات خاصی را بیان کند.
گاهی اوقات گفتاردرمانگران به کودکان در زمینه ساخت کلمات کمک می‌کنند. این شامل آموزش به آنها می‌شود که چگونه دهان یا زبان خود را برای تلفظ یک کلمه حرکت دهند. همچنین ممکن است تمرینات لب، زبان یا فک را برای ادامه در خانه ارائه دهند.

چگونه والدین می‌توانند کمک کنند؟
صحبت کردن و خواندن مکرر با فرزندتان کمک می‌کند. از اسم‌های صحیح استفاده کنید و با صدای آهسته و واضح صحبت کنید. زانو زدن و هم‌ سطح شدن با آنها می‌تواند باعث شود روی آنچه می‌گویید تمرکز کنند.

منبع: سلامت

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx