جوش داخل گوش

چرا داخل گوش جوش می‌زند؟!

احتمالا شما هم مثل بسیاری از افراد با جوش‌های صورت مواجه شده‌اید یا مشکل آکنه بدن را تجربه کرده‌اید. بنابراین واضح است که جوش‌ها تقریبا می‌توانند در همه قسمت‌های بدن شکل بگیرند، حتی در داخل گوش‌ها و اطراف آنها. کسانی که با جوش‌های داخل گوش مواجه شده‌اند، حتما می‌دانند که این جوش‌ها می‌توانند چقدر دردناک و آزاردهنده باشند.

به گزارش آی‌زندگی، این جوش‌ها در بعضی موارد در قالب جوش‌های سرسفید و روی لاله گوش نمایان می‌شوند، درحالی که گاهی اوقات به شکل کیست‌های آزاردهنده در عمق مجرای گوش شکل می‌گیرند. دکتر جنیفر کوالک (متخصص پوست‌ومو) و دکتر پاول فرانک (متخصص پوست‌ومو) درباره علل شکل‌گیری جوش‌های گوش و نحوه رسیدگی به آنها توضیح می‌دهند.

چه عللی باعث شکل‌گیری جوش‌ها در ناحیه گوش می‌شوند؟

همان‌طور که ترکیب شدن ذرات چربی و سلول‌های پوستی مرده با کثیفی‌ها و باکتری‌ها می‌تواند باعث انسداد روزنه‌های پوستی شود و مشکل آکنه را در پوست صورت به‌وجود بیاورد، همین مشکل هم دقیقا می‌تواند در مورد پوست روی گوش و داخل گوش اتفاق بیفتد.

دکتر کوالک می‌گوید: «تعداد زیادی از غدد سباسه یا چربی در کانال گوش و پوست اطراف آن جمع شده‌اند که سبوم ترشح می‌کنند. به‌علاوه، کانال گوش دارای غدد سرومن است که سرومن ترشح می‌کنند یا همان چیزی که جرم گوش نامیده می‌شود. اگر ترشحات چربی این غدد بیش‌ازحد عادی باشد یا اگر روزنه‌های پوستی گوش به‌واسطه ذرات چربی، جرم گوش و سلول‌های پوستی مرده مسدود شده باشد، آن‌وقت ممکن است که جوش‌های سرسیاه در ناحیه گوش نمایان شوند». اگر تجمع ذرات چربی و دیگر ذرات نام‌برده ادامه پیدا کند، باکتری‌ها می‌توانند باعث التهاب و شکل‌گیری کیست شوند.

درحالی که جوش‌های گوش با جوش‌های صورت تفاوت دارند، اما می‌توانند بسیار دردناک‌تر باشند. توجه داشته باشید که برخلاف گونه‌ها یا چانه، چربی زیادی در زیر پوست گوش وجود ندارد. اندام گوش عمدتا از غضروف بدون رگ ساخته شده است و درنتیجه از نوعی غضروف بدون خون شکل می‌گیرد. به همین دلیل است که بهبودیابی گوش پس از سوراخ کردن آن یا آسیب‌های مربوط به غضروف گوش مدت‌زمان زیادی طول می‌کشد. عصب‌های حسی هم به سطح پوست نزدیک‌تر هستند و می‌توانند هر نوع آسیب‌دیدگی یا جوش را در ناحیه گوش‌ها به مشکل دردناک و آزاردهنده‌ای تبدیل کنند.

چگونه از شکل‌گیری جوش‌ها در ناحیه گوش جلوگیری کنیم؟

۱. گوش‌ها را مرتبا تمیز کنید

دکتر کوالک توصیه می‌کند که برای جلوگیری از به‌وجود آمدن جوش‌ها در ناحیه گوش، مرتبا اطراف گوش‌ها و قسمت داخلی آنها را تمیز کنید و حتما مطمئن شوید که ذرات شامپو، ‌نرم‌کننده یا هر نوع حالت‌دهنده‌ای از گوش خارج شده‌اند و درون گوش یا پشت آنها باقی نمانده‌اند. به‌گفته دکتر فرانک، «بعضی از محصولات مخصوص موها می‌توانند حاوی ترکیبات جوش‌زا باشند و اگر در پوست پشت گوش‌ها یا داخل گوش‌ها باقی بمانند، باعث شکل‌گیری جوش می‌شوند». به همین دلیل هم اگر می‌خواهید از شکل‌گیری این جوش‌ها جلوگیری کنید، بهتر است هنگام دوش گرفتن از شوینده‌های برپایه اسید سالیسیلیک برای تمیز کردن گوش‌ها کمک بگیرید و البته از ورود شوینده به بخش داخلی گوش جلوگیری کنید.

۲. هر چیزی که با گوش‌ها تماس دارد را تمیز کنید

همه ابزارها و وسایلی که با گوش‌ها تماس دارند (مثل هدفون، ایرپاد، گوش‌گیر و…)، باید هر هفته با یک پد الکلی یا دستمال مرطوب تمیز شوند. اگر هم بیشتر آنها را تمیز کنید،‌بهتر است.

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx