سلامت روان کودکان

چگونه سلامت روان کودکان را تقویت کنیم؟

داشتن سلامت روانی مطلوب در دوران کودکی به معنای رسیدن به نقاط عطف در زمینه رشد و تکامل عاطفی، یادگیری مهارت‌های اجتماعی سالم و همچنین آموختن شیوه‌های صحیح برای کنار آمدن با مشکلات است.

به گزارش آی‌زندگی، کودکانی که از نظر روانی سالم هستند، هم از نظر کیفی زندگی بهتری دارند و هم می‌توانند در خانه، مدرسه و اجتماعات مختلف عملکرد بهتری داشته باشند. اما شکل‌گیری سلامت روانی مطلوب در کودکان به عوامل مختلفی بستگی دارد و والدین هم نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند. راهکارهای زیر به شما نشان می‌دهند که چگونه سلامت روان فرزندتان را تقویت کنید.

۱. عشق بی‌قیدوشرط به کودک داشته باشید

یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای تقویت سلامت روان کودکان، نشان دادن عشق بی‌قیدوشرط به آنها است. بنابراین به‌عنوان پدر یا مادر به‌طور منظم به فرزندتان یادآوری کنید که شما صرف‌نظر از همه اتفاقات و ماجراهای زندگی همیشه او را بی‌قیدوشرط دوست دارید و در کنارش هستید. کودکان باید درک کنند که همه انسان‌ها اشتباه می‌کنند، اما نکته مهم این است که از این اشتباهات درس بگیرند. بنابراین اشتباهات فرزندتان باید به وسیله‌ای برای یادگیری او تبدیل شود، نه این‌که به معنای شکست‌خوردگی و سرافکندگی باشد. فرزندتان باید بداند که حتی اگر در بعضی از زمینه‌ها باعث ناامیدی شما شود، احساس عشق بی‌قیدوشرط شما نسبت به او تغییر نمی‌کند.

۲. شخصیت کودک را تحسین کنید

تشویق، تمجید و تحسین همگی راه‌هایی برای تقویت اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس در کودکان هستند، اما مهم‌تر از همه این‌که سلامت روان کودکان را تقویت می‌کنند. مطالعات علمی نشان داده‌اند که پایین بودن عزت‌نفس با اضطراب، افسردگی و استرس تحصیلی مرتبط است، ‌درحالی که همه این مشکلات مستقیما بر کیفیت زندگی کودک تاثیر منفی دارند. بنابراین فرزندتان را بیشتر به‌خاطر ویژگی‌های شخصیتی‌اس تحسین کنید، تا این‌که صرفا به ویژگی‌های جسمانی یا مسائل موفقیت‌محور بپردازید. کودکان به این نگاه مثبت واقعا واکنش خوبی نشان می‌دهند و درنتیجه بهتر است که والدین هم اهمیت مهربانی، همدلی و کمک به دیگران را در شخصیت آنان تقویت کنند.

۳. همراه با کودک وقت‌گذرانی کنید

وقت‌گذرانی والدین با فرزندشان نه‌تنها پیوندهای خانوادگی را تقویت می‌کند، بلکه این فرصت را در اختیار والدین می‌گذارد که با جزئیات زندگی کودک و افکار و آرزوهای او آشنا شوند. وقت‌گذرانی با کودک حامل این پیام است که او برای شما اهمیت دارد و شما هم نسبت به اتفاقات زندگی او حساس هستید. به‌علاوه، والدینی که اوقات بیشتری را با فرزندشان می‌گذرانند، معمولا بهتر از دیگران می‌توانند مسائل و دغدغه‌های کودک را تشخیص بدهند و به آنها رسیدگی کنند. توصیه متخصصان این است که با دوستان فرزندتان هم آشنا شوید. درواقع به‌عنوان پدر یا مادر باید به کودک نشان بدهید که وقتی او به کسی توجه می‌کند و اهمیت می‌دهد، شخص سوم برای شما نیز اهمیت پیدا می‌کند. علاوه بر این، آشنایی با دوستان فرزندتان به شما فرصت می‌دهد تا بتوانید او را در زمینه دوست‌یابی سالم راهنمایی کنید.

۴. با کودک صحبت کنید

صحبت کردن منظم و صحیح با کودک به این معنی است که می‌توانید به او کمک کنید تا مهارت‌هایش را در زمینه حل موقعیت‌های دشوار تقویت کند. به‌گفته متخصصان، داشتن ارتباط آزاد و صحیح با کودک، این فرصت را در اختیار او می‌گذارد که اکتشافات جدیدی در مورد احساساتش داشته باشد. همین ارتباط قوی و همیشگی با کودک باعث می‌شود که والدین سریع‌تر بتوانند وجود مشکلات احتمالی را در زندگی فرزندشان تشخیص بدهند.

منبع: سلامت

 

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx