تاثیر ورزش بر پریود

چگونه ورزش ممکن است پریود شما را تغییر دهد

با شروع ورزش ممکن است تغییرات زیادی در بدن اتفاق بیفتد. ممکن است درد عضلات داشته باشید، وزن کم کنید، بهتر بخوابید و قدرت پیدا کنید. اما چیزی که ممکن است انتظار نداشته باشید این است که ورزش منظم نیز می‌تواند باعث تغییراتی در چرخه پریود شود.

به گزارش آی‌زندگی، این تغییرات بسته به اینکه بدن شما به افزایش سطح فعالیت چه واکنشی نشان می‌دهد ممکن است ظریف یا شدید باشد.

لکه‌بینی

ورزش منظم می‌تواند باعث تغییرات ظریف در سطح هورمون شود. پوشش داخلی رحم ممکن است با ریزش تصادفی به این سیگنال‌های هورمونی ترکیبی پاسخ دهد که باعث خونریزی ناگهانی می‌شود. خونریزی ناگهانی یک نوع شایع خونریزی واژینال است که خارج از دوره منظم شما اتفاق می‌افتد. از آن به عنوان لکه‌بینی یاد می‌شود.

قطع دوره قاعدگی

ورزش به طور کلی برای شما خوب است. اما برای برخی افراد، استرسی که ورزش شدید بر بدن وارد می‌کند، می‌تواند تعادل هورمون‌هایی را که چرخه قاعدگی آنها را هدایت می‌کنند، مختل کند. قطع قاعدگی در نتیجه ورزش شدید، آمنوره ناشی از ورزش نامیده می‌شود. ترکیب ورزش شدید و دریافت کالری کم استرس قابل‌توجهی را بر بدن ورزشکار جوان وارد می‌کند. در پاسخ به این استرس، هیپوتالاموس شروع به تحریک کمتر تخمدان‌ها می‌کند. در نهایت، تخمک‌گذاری همراه با پریودهای ورزشکار متوقف می‌شود. با گذشت زمان، تخمدان‌های او تولید هورمون را کاهش می‌دهند و سطح استروژن او کاهش می‌یابد که باعث تحلیل استخوان و سایر اثرات منفی بر سلامتی می‌شود.

تغییر در جریان خونریزی

اگر متوجه شدید که پس از شروع ورزش منظم، قاعدگی شما کمی سبک‌تر می‌شود، نگران نباشید. همان تغییرات هورمونی که می‌تواند قاعدگی شما را به طور کامل متوقف کند، می‌تواند منجر به خونریزی کمتر نیز شود. علاوه بر این، ورزش منظم می‌تواند منجر به کاهش وزن شود، که همچنین ممکن است منجر به خونریزی کمتر شود.

درد قاعدگی

دو نوع متمایز درد پریود وجود دارد که به نام دیسمنوره شناخته می‌شود. ورزش ممکن است به کاهش درد کمک کند، اما بستگی به نوع دیسمنوره دارد.

دیسمنوره اولیه

دیسمنوره اولیه یک دوره دردناک و بدون علت مشخص است. معمولاً با اولین قاعدگی شما شروع می‌شود و سپس درد با هر دوره بعد از آن ظاهر می‌شود. اغلب تا زمانی که شما در ۲۰ سالگی خود هستید از بین می‌رود. به احتمال زیاد ورزش می‌تواند به کاهش این نوع پریود دردناک کمک کند.

دیسمنوره ثانویه

دیسمنوره ثانویه یک دوره دردناک است که به دلیل داشتن یک بیماری زمینه‌ای ایجاد می‌شود. این نوع درد قاعدگی معمولاً با گذشت زمان ایجاد می‌شود و ممکن است تا ۲۰ سالگی یا حتی بعد از آن شروع نشود. اگر به دیسمنوره ثانویه مبتلا هستید، ورزش ممکن است به کاهش درد در دوره قاعدگی شما کمک کند.

منبع: سلامت

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx