ریزش مو دوران شیر دهی

روش‌هایی برای مقابله با ریزش مو در دوران شیردهی

به گزارش آی‌زندگی، ریزش مو در دوران شیردهی فرآیندی است که با شیردهی همزمان می‌شود. واقعیت این است که عامل اصلی ریزش موی زیاد در دوران شیردهی، فرا رسیدن دوران پس از زایمان است.

در حالت عادی افراد روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو از دست می‌دهند اما در سه ماهه نخست بعد از زایمان این میزان ریزش مو چند برابر می‌شود. در ادامه در خصوص عوامل ریزش مو در دوران شیردهی و روش‌های مقابله با آن بیشتر صحبت می‌کنیم.

عوامل اصلی ریزش مو در دوران شیردهی

ریزش مو امری کاملا طبیعی است. این مسئله به چرخه طبیعی مو مربوط می‌شود. رشد تار مو بین دو تا سه سال طول می‌کشد اما این رویداد به صورت ناهمزمان اتفاق می‌افتد. به این معنی که همه موها به یک شیوه و با هم رشد نمی‌کنند و به‌طور همزمان نمی‌ریزند. طی این چرخه، ۹۰ درصد موها رشد می‌کنند و بین ۱۰ تا ۱۵ درصد آنها در فاز استراحت قرار می‌گیرند. موهای در حال استراحت می‌ریزند و همزمان موهای جدید شروع به رشد می‌کنند. بنابراین کاملا طبیعی است که موها بریزند. با این حال در دوران بارداری و بعد از زایمان، اختلالی در این روند طبیعی رخ می‌دهد.

هورمون‌هایی که در دوران بارداری ترشح می‌شوند رشد موها را سرعت می‌دهند و به این ترتیب ریزش مو کاهش پیدا می‌کند. بعد از زایمان تمام موهایی که در دوران بارداری نریخته‌اند شروع به ریزش می‌کنند. این فرآیند در پزشکی با نام «تلوژن افلوویوم» شناخته می‌شود که نوعی ریزش موی موقتی بوده و امری طبیعی و برگشت‌پذیر است.

روش‌هایی برای کاهش ریزش مو در دوران بارداری

با وجود اینکه نمی‌شود ریزش مو در دوران شیردهی را به‌طور کامل متوقف کرد اما می‌توان با کمک روش‌های ساده و طبیعی روند آن را کند کرد و مراقب موها بود. برای اینکار توصیه‌های زیر را جدی بگیرید:

ویتامینB مصرف کنید

ویتامینB۶ برای سلامت موها لازم و ضروری است. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف مکمل ویتامینB۶ باعث بهبود و کاهش ریزش مو می‌شود. به همین دلیل در صورت داشتن ریزش مو می‌توانید با مشورت پزشک متخصص از این مکمل‌ها مصرف کنید. فراموش نکنید که ویتامینB یک خانواده تقریبا پرتعداد است که شامل ویتامین‌های B۱ با نام علمی تیامین،B۲ با نام ریبوفلاوین، ویتامین B۳ با نام نیاسین، ویتامینB۵ با نام پانتوتنیک اسید، ویتامینB۶ با نام پیریدوکسین و ویتامینB۷ با نام بیوتین و ویتامینB۹ با نام اسیدفولیک و ویتامین B۱۲ با نام کوبالامین می‌باشد. ویتامین‌های B۶، B۷ وB۱۲ در سلامت و مراقبت از موها نقش مهمی دارند.

به خورد و خوراک خود برسید

برای کاهش ریزش مو لازم است که توجه ویژه‌ای به تغذیه‌تان داشته باشید. شما می‌توانید با افزایش مصرف مواد غذایی حاوی ویتامینB کمک زیادی به کاهش ریزش مو بکنید. مواد غذایی زیادی وجود دارند که حاوی این ویتامین هستند. از جمله منابع این ویتامین می‌توان به ماهی اشاره کرد.

۱۰۰ گرم ماهی ساردین حاوی حدود ۸.۹ میکروگرم ویتامینB۱۲ است. علاوه بر ماهی می‌توانید به سراغ حبوباتی از جمله عدس و لوبیاها بروید. این مواد غذایی بین ۴۸۲ تا ۴۴۴ میکروگرم اسیدفولیک دارند، در حالی که نیاز روزانه بدن به این ویتامین در شرایط عادی ۴۰۰ میکروگرم است.

دل و جگر نیز جزو منابع غذایی ویتامینB محسوب می‌شود. به این ترتیب که هر ۱۰۰ گرم جگر حدود ۸۰ میلی‌گرم ویتامین B۱۲ دارد.

پوست سرتان را ماساژ دهید

ماساژ پوست سر به کاهش ریزش مو کمک می‌کند. البته این کار باید به درستی انجام شود. ابتدا باید جنس مویتان را به خوبی بشناسید. توجه داشته باشید که موهایتان چرب است یا خشک. چون در حین ماساژ غدد سباسه که مسئول تولید چربی هستند تحریک می‌شوند.

اگر موهای چربی دارید باید پوست سرتان را با کف دست ماساژ دهید تا غدد سباسه تحریک نشوند و چربی بیشتری تولید نکنند. اما اگر موهایتان خشک است می‌توانید با نوک انگشت‌ها این کار را انجام دهید. توصیه می‌شود به مدت دو تا سه دقیقه کف پوست سرتان را به صورت دورانی ماساژ دهید.

حواستان به محصولاتی که استفاده می‌کنید باشد

در طول دوران شیردهی از محصولات ملایم با pH خنثی برای شست‌وشو و مراقبت از موها استفاده کنید. اگر می‌خواهید موهایتان را رنگ کنید حتما اول با یک متخصص مشورت کنید. فراموش نکنید که در این دوران پوست سر حساس و آسیب‌پذیر می‌شود و رنگ مو، شامپوها و به‌طور کلی محصولات مربوط به مراقبت از مو حاوی ترکیبات شیمیایی هستند که ممکن است روی سلامت موها تاثیر بگذارند.

ریزش مو در دوران شیردهی موقتی است

گرچه ممکن است ریزش مو در دوران شیردهی شدید باشد اما جای نگرانی نیست چون این وضعیت موقتی است. با این حال اگر متوجه شده‌اید که ریزش موهایتان مدت زمان زیادی طول کشید و ریزش آن بیش از حد است حتما به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

منبع: سلامت

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx