روانشناس

به چه کسی روانشناس بالینی می‌گویند؟

روانشناسی بالینی، شاخه‌ای از روانشناسی است که به کمک روش‌ها و یافته‌های تحقیق به تشخیص و درمان رفتارهای غیرعادی و اختلالات روانی می‌پردازد.

به گزارش آی‌زندگی، به شاخه‌ای از علم روانشناسی می‌گویند که با کمک روش‌ها و یافته‌های تحقیق به تشخیص و درمان رفتارهای غیرعادی و اختلالات روانی می‌پردازد. به بیان دیگر، روانشناسی بالینی حرفه‌ای مبتنی بر علم است که تئوری و عمل بالینی را برای درک، پیشگیری و تسکین مشکلات یا اختلالات روانی خفیف، متوسط، شدید، مزمن یا پیچیده ادغام می‌کند.
روانشناسی بالینی چیست؟
روانشناسان بالینی فعالیت‌های اصلی خود را در سه عنوان طبقه‌بندی می کنند: ارزیابی ( تشخیص)، درمان و تحقیق.

ارزیابی (تشخیص)
در مرحله ارزیابی، روانشناسان بالینی تست‌های روان‌شناختی را برای ارزیابی هوش نسبی یا سایر ویژگی‌های افراد به کار می‌گیرند. آن‌ها به منظور استخراج ویژگی‌های ذهنی شخص که به تشخیص یک اختلال روانی خاص کمک می‌کند، این تست‌ها را اجرا و تفسیر می‌کنند. مصاحبه‌ای که در آن روانشناس به مشاهده، پرسش و تعامل با بیمار می‌پردازد، یکی دیگر از ابزارهای تشخیص است.

درمان
روانشناس بالینی ممکن است از هر یک از انواع مختلف روان‌درمانی استفاده کند. بسیاری از روانشناسان بالینی رویکرد التقاطی دارند و از ترکیبی از تکنیک‌های مناسب برای درمان مراجعه‌کننده استفاده می‌کنند. روانشناسان بالینی ممکن است در حوزه‌ رفتاردرمانی، گروه‌درمانی، خانواده‌درمانی یا روانکاوی تخصص داشته باشند.

تحقیقات
تحقیقات برای برخی از روان‌شناسان بالینی به دلیل آموزش در آموزه‌های تجربی و روش‌های آماری، زمینه مهمی است. بنابراین روانشناسان بالینی اغلب نقش قابل‌توجهی در مطالعات مربوط به مراقبت از سلامت روان ایفا می‌کنند.

آموزش روانشناسان بالینی معمولاً شامل مطالعه روانشناسی عمومی در سطح دانشگاه و برخی تجربیات بالینی است. نیومکزیکو در ایالات متحده اولین ایالتی بود که به روانشناسان حق تجویز دارو برای درمان اختلالات روانی را اعطا کرد. با این حال، اکثر روانشناسان بالینی که مدرک پزشکی ندارند، اجازه تجویز دارو ندارند. به‌طور معمول، روانشناسان بالینی دارو تجویز نمی‌کنند و از درمان‌های روانشناختی استفاده می‌کنند.

روانشناسان بالینی چه می‌کنند؟
روانشناسان بالینی به ارزیابی روان‌شناختی، فرمول‌بندی بالینی، تشخیص و روان‌درمانی می‌پردازند. آن‌ها می‌تواند علت یا علل پریشانی روانی را در رابطه با مشکلات و عوامل مؤثر، مانند استعداد ژنتیکی، تأثیرات اجتماعی و خانوادگی، و سبک‌های مقابله روانی ارزیابی کنند. ایجاد یک برنامه مدیریتی یا درمانی برای تثبیت یا بهبودی بیمار یکی دیگر از مواردی است که روانشناس بالینی قادر به انجام آن می‌باشد.

روانشناسان بالینی خدمات کوتاه‌مدت و بلندمدت مختلفی را به کسانی که برای مقابله با انواع معضلات روانی به کمک نیاز دارند، ارائه می‌دهند. آن‌ها از مهارت‌های خاصی را در فعالیت‌های خود به کار می‌گیرند که عبارتند از:

درک مسائل مربوط به سلامت روان و چگونگی بروز آن‌ها در هر سنی
دانش لازم برای ارزیابی، تشخیص و درمان بیماری روانی
آزمون‌های روان‌شناختی به منظور ارزیابی مشکلات و درک و درمان مبتلایان به آسیب‌های روانی
مشاوره با سایر متخصصان و سازمان‌های بهداشتی در مورد رفتار، احساسات و مشکلات شدید روانی
توانایی انجام تحقیق و جمع‌آوری داده‌ها برای افزایش درک روانشناسی بالینی
روانشناسان بالینی چگونه به مراجعه‌کنندگان کمک کنند؟
دلایل رایجی که ممکن است شخصی به روانشناس بالینی مراجعه کند، عبارتند از:
ناتوانی در سازگاری با تغییرات عمده زندگی، استرس یا ضربه
اضطراب، نگرانی یا ترس
افسردگی، بدخلقی یا افکار مربوط به خودکشی
افکار مربوط به آسیب‌رساندن عمدی به خود یا دیگران
انرژی بیش‌از‌حد
تفکر وسواسی
مشکلات مربوط به مصرف الکل یا مواد مخدر
مشکل قمار، اعتیاد به بازی یا موارد دیگر
مشکلات مربوط به تصویر بدن، غذا‌خوردن یا رژیم‌گرفتن
مشکلات مربوط به تمرکز و توجه؛ بیش فعالی
بی‌خوابی و سایر مشکلات خواب
شرایطی که از کودکی شروع می‌شود مانند اوتیسم، ناتوانی ذهنی، ADHD، مشکلات یادگیری و اضطراب یا افسردگی دوران کودکی
مشکلات رفتاری در کودکان و نوجوانان
یک روانشناس بالینی همچنین در موارد زیر می تواند کمک‌کننده باشد:
تشخیص اختلال برای فرد پیچیده یا دشوار است
افراد فرد شامل ایده‌ها یا برنامه‌های مربوط به خودکشی است.
درمان استاندارد از طریق پزشک عمومی یا دیگر متخصصان سلامت روان کافی نیست.
یک روانشناس بالینی به عنوان بخشی از کار خود ممکن است به شما کمک کند تا یک وضعیت سلامت روانی طولانی‌مدت را مدیریت کنید یا برای کمک به مدیریت پریشانی روانی، در مورد تغییرات سبک زندگی مشاوره ارائه دهد. او با شما به صورت جداگانه یا با شما و شریک زندگی، خانواده یا مراقبانتان صحبت می‌کند و نظرات و توصیه‌های لازم را به سایر متخصصان بهداشت روان ارجاع می‌دهد.

روانشناسان بالینی چه خدماتی ارائه می‌دهند؟
یک روانشناس بالینی می‌تواند طیف وسیعی از درمان‌ها را ارائه و توصیه کند که عبارتند از:

درمان روانشناختی (روان‌درمانی یا گفتار درمانی)
تست روانشناسی برای درک بهتر از نحوه عملکرد شما
توصیه‌های عملی در مواردی مثل تغذیه، خواب، ورزش و سایر روش‌های مدیریت عوارض جانبی مشکلات سلامت روان
ارائه اطلاعاتی در مورد وضعیت شما، که می‌تواند به شما در درک علائم و درمان کمک کند
روانشناسان بالینی کجا کار می‌کنند؟
روانشناسان بالینی در محیط‌های مختلفی مثل بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و شرکت‌ها و در بخش خصوصی کار می‌کنند. برخی از روانشناسان این حوزه در کار با افراد معلول ذهنی یا جسمی، زندانیان، مصرف‌کنندگان مواد مخدر و الکل یا بیماران سالمند تخصص دارند. گاهی یک روانشناس بالینی به همراه روانپزشک و مددکار اجتماعی گروهی را تشکیل می‌دهد و مسئولیت انجام تحقیقات تیم را بر عهده دارد. در برخی موارد، روانشناسان بالینی برای ارزیابی متهمان یا آزادی مشروط بالقوه به دادگاه‌ها نیز کمک می‌کنند. بسیاری از روانشناسان بالینی چندین نقش مختلف را همزمان بر عهده می‌گیرند. آن‌ها ممکن است بخشی از وقت خود را در یک بیمارستان دولتی بگذرانند و بقیه آن را به دیدن بیماران در مطب خصوصی خود، تدریس یا انجام تحقیقات در دانشگاه اختصاص دهند.
منبع:میگنا
0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx