سوغاتی‌های ایران بهتر است یا ترکیه/ سوغاتی‌های مشترک دو کشور را بشناسید

ایران و ترکیه هردو به عنوان کشورهای آسیای شرقی جدای از هم‌جواری مرزهایشان از نظر فرهنگی نیز بسیار به هم نزدیک هستند.

به گزارش آی‌زندگی؛ این مسئله باعث شده ‌است که ترکیه به یکی از قطب‌های گردشگری ایرانیان تبدیل شود به طوری که در طول سال ظرفیت اغلب تورهای مسافرتی شهرهای مختلف این کشور مانند تور انتالیا، تور استانبول و … خیلی زود تکمیل می‌شوند. قیمت تور آنتالیا متناسب با زمان سفر، مدت اقامت، نوع هتل و… تغییر می‌کند.

با توجه به این استقبال و از آنجایی که برای خیلی از مسافران خرید سوغاتی نیز بخش مهمی از سفر است ما در این مطب قصد داریم تا سوغاتی‌های مشترک ایران و آنتالیا را به شما معرفی کنیم.

معرفی چند مورد از سوغاتی‌ های مشترک ایران و آنتالیا
مردم ایران و ترکیه مردمانی مهمان‌نواز، خوش برخورد و خوش ذوق هستند، به گونه‌ای که ردپای این ذوق و قریحه را می‌توان در آثار هنری، غذاها، پوشش و … آن‌ها به خوبی لمس کرد.

اگر تاکنون با تور آنتالیا لحظه آخری به این شهر زیبا سفر کرده ‌باشید همانند ایران خودمان با قدم زدن در خیابان‌ها و مراکز خرید متعدد آن شاهد انواع و اقسام محصولات و کالاهای مختلف اعم از فرش، زیورآلات، انواع پوشاک، خوراکی‌ها و … خواهید بود و دقیقا به همین علت است که خیلی احساس غریبی نخواهید کرد.

از سوی دیگر این اشتراکات موجب شده ‌است که خرید سوغاتی برای ایرانیان مسافر آنتالیا به خصوص کسانی که با تور لحظه آخری آنتالیا به این شهر سفر می‌کنند کار چندان سختی نباشد. در زیر به برخی از سوغاتی‌های مشترک ایران و آنتالیا اشاره خواهیم کرد:

فرش و گلیم
در آنتالیا بافت فرش و گلیم جزو هنرهای سنتی محسوب می‌شود. زنان ترک این منطقه همانند بسیاری از بانوان هنرمند ایرانی به بافت فرش و گلیم‌ با بهترین نقشه‌ و طرح‌ها مشغول هستند؛ چرا که از نظر آن‌ها فرش‌بافی نماد هنر و فرهنگ اصیل مردم این دیار است و قدمتی بسیار طولانی دارد.

در سفر با تور انتالیا برای خرید این سوغاتی نفیس می‌توانید به بازار بزرگ و قدیمی لیدیا سوزاس سری بزنید، در این بازار انواع و اقسام فرش و گلیم را در طرح و رنگ‌های متنوع خواهید دید.

بیشتر این فرش‌ها با رنگ‌های طبیعی و گیاهی بافته شده‌اند و اغلب جنسی از نخ پشم و … دارند. فرش و گلیم‌های ترکی با نام‌هایی مانند کله، کیفت، سمیه، تابان و …شناخته می‌شوند.

آنچه که در خرید این سوغاتی محبوب و ارزشمند باید به آن دقت کنید توجه به این نکته است که طبق قوانین ترکیه خارج کردن فرش و گلیم‌هایی با قدمت بیشتر از صد سال از این کشور ممنوع است و برای این امر نیاز به مجوز و کالای دارای شناسنامه دارید.

ادویه‌جات
موقعیت جغرافیایی ایران و ترکیه موجب شده‌است که هر دو کشور از نظر گیاهان دارویی و ادویه‌جات مختلف غنی و پربار باشند. ادویه‌های ترکی نیز مانند ادویه‌های ایرانی از نظر کیفیت و مرغوبیت زبانزد هستند. ادویه‌جات ترکیبی ترکی یکی از بهترین و مقرون ‌به ‌صرفه‌ترین سوغاتی‌ها برای مسافران تور انتالیا است.

شما برای خرید این سوغاتی نیازی به صرف زمان زیاد و گشت‌وگذارهای کلافه‌کننده در سطح شهر را ندارید؛ زیرا ادویه کالایی است که تقریبا در هر خیابان و فروشگاهی در آنتالیا می‌توانید آن را به راحتی تهیه کنید.

بنابراین اگر با تور لحظه آخری آنتالیا به این شهر سفر کرده‌اید و زمان زیادی برای برنامه‌ریزی سفر خود نداشته‌اید پیشنهاد ما این است که تهیه این سوغاتی در دسترس و محبوب را در برنامه خرید خود قرار دهید.

باقلوا و شیرینی‌‌جات
باقلوا یکی از پرطرفدارترین و خوشمزه‌ترین شیرینی‌های ترکی و ایرانی است که تقریبا در هر دو کشور با مواد اولیه تقریبا یکسان، اما طرز تهیه متفاوت تولید می‌شود.

باقلوا و شیرینی‌جات ترکی خوراکی‌هایی هستند که در اغلب شهرهای ترکیه از جمله آنتالیا به وفور وجود دارند. برخی از این خوراکی‌های هوس‌انگیز توسط بانوان ترک و با بهترین مواد اولیه محلی به صورت سنتی و دستی تهیه می‌شوند.

در واقع خوردن شیرینی‌ و غذاهای ترکی جزو هیجان‌انگیزترین بخش‌های سفر با تور انتالیا است. عطر و طعم بی‌نظیر این خوراکی‌ها چیزی نیست که پس از بازگشت از تور لحظه آخری آنتالیا تنها از میزان فوق‌العاده بودنشان برای دوستانتان تعریف کنید، پس بهتر است دست به کار شوید و قبل از بازگشت به ایران از فروشگاه‌های متعدد این شهر باقلوا و شیرینی‌های اصیل ترکی که در بسته‌بندی‌های خاص با تاریخ انقضای درج شده برای فروش وجود دارند را به عنوان سوغاتی خوشمزه خریداری کنید.

محصولات چرمی
چرم از جمله سوغات‌های لاکچری و بسیار شیک است که هم در ایران و هم در آنتالیا در انواع و اقسام شکل‌ها اعمم از کیف، کفش، دستبند، پوشاک و … وجود دارد. خرید این نوع محصولات طرفداران زیادی دارد؛ زیرا قیمت کالاهای چرم در آنتالیا نسبت به جاهای دیگر از جمله ایران ارزانتر و مقرون به صرفه‌تر است.

ترا سیتی، میگروس مال، شی‌ مال و … از جمله مهم‌ترین مراکز خرید آنتالیا هستند که علاوه بر محصولات چرمی مختلف بسیاری دیگر از کالاها مانند پوشاک، لوازم خانگی و … را در معرض فروش قرار داده‌اند.

جمع بندی
با توجه به پیشینه فرهنگی و اشتراکات مردم دو کشور ایران و ترکیه خرید سوغاتی دیگر کار چندان سختی است. شما می‌توانید در طول سفر با تور انتالیا سوغاتی‌هایی که ما در این مطلب پیشنهاد داده‌ایم را لیست کنید و با خیالی آسوده آن‌ها را از مراکز خرید متعدد این شهر تهیه نمائید.

اقتصادآنلاین

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx