میوه خشک

خوراکی‌های سالمی که می‌توانند به اندازه آب‌نبات‌ها مضر باشند!

این روزها تولیدکنندگان صنایع غذایی برای تولید محصولات سلامت‌محور رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند. معمولا محصولاتی که با عنوان «سالم» عرضه می‌شوند، حاوی ویتامین‌ها و املاح بیشتری هستند و از طرف دیگر، حجم کمتری از نمک، شکر و چربی‌ها را در خود جای داده‌اند تا کالری نهایی محصول را کاهش دهند. اما آیا می‌دانید که حتی بعضی از محصولات «سالم» هم می‌توانند تحت شرایط خاصی به اندازه آب‌نبات‌های شیرین برای شما مضر باشند؟

به گزارش آی‌زندگی، عادت به مصرف آب‌نبات‌‌های شیرین به‌دلیل داشتن قند بالا و رساندن کالری زیاد به بدن، جزو عادت‌های غذایی ناسالم طبقه‌بندی می‌شود. حتی بعضی از متخصصان تغذیه آب‌نبات‌‌ها را مانند قند و شکر یا شیرینی‌های صنعتی در گروه خوراکی‌هایی با کالری خالص قرار می‌دهند؛ یعنی مصرف این گروه از خوراکی‌ها فقط کالری زیادی به بدن می‌رساند و باعث افزایش وزن و چاقی می‌شود درحالی که با مصرف چنین خوراکی‌هایی نمی‌توان ریزمغذی‌ها یا فیبر غذایی مورد نیاز بدن را تامین کرد. در ادامه با سالم‌ترین خوراکی‌هایی که می‌توانند تحت شرایط خاصی به اندازه این آب‌نبات‌‌ها برای بدن مضر باشند، آشنا می‌شویم.

 

۱. میوه‌های خشک
میوه‌های تازه همیشه در گروه بهترین مواد غذایی که باید روزانه مصرف شوند، قرار می‌گیرند. میوه‌های خشک هم ذاتا به اندازه آب‌نبات‌‌ها مضر نیستند اما مشکلی که در مورد میوه‌های خشک وجود دارد، این است که با تبخیر آب میوه‌ها، میزان قند و کالری آنها افزایش می‌یابد. از طرف دیگر، احتمال زیاده‌روی ناخواسته در مصرف میوه‌های خشک بسیار زیاد است، زیرا این خوراکی‌ها به شستن، پوست کندن و خرد کردن نیاز ندارند. در چنین شرایطی اگر شما از میوه‌های خشک در طول روز به‌طور افراطی استفاده کنید، حجم قابل توجهی از قند و کالری اضافی را وارد بدن می‌کنید و نتیجه‌ای جز افزایش وزن یا چاقی نصیب شما نخواهد شد. بنابراین، توصیه می‌شود که همواره میوه‌های تازه را جایگزین میوه‌های خشک کنید و از میوه‌های خشک فقط در موارد خاص و در حجم محدود استفاده کنید.

 

۲. سس‌های سالاد کم‌چرب
سس‌های سالاد کم‌چرب که با عنوان سس‌های رژیمی در بازار موجود هستند، بسیار مورد توجه علاقه‌مندان به سبک زندگی سالم قرار گرفته‌اند. متاسفانه باید این واقعیت را اعلام کنیم که کمپانی‌های تولیدکننده سس‌های کم‌چرب یا رژیمی با کاهش سطح چربی سس‌ها، حجم قند موجود در آنها را افزایش می‌دهند تا طعم نهایی محصول مورد قبول مصرف‌کننده باشد. به همین دلیل هم عادت به مصرف سس‌های رژیمی می‌تواند با افزایش دریافت قند و اسیدهای چرب امگا-۶ همراه شود، درحالی که هر دوی این ترکیبات می‌توانند سطح التهاب را در بدن افزایش دهند. از این رو، توصیه می‌شود که به‌جای سس‌های رژیمی از ترکیب ماست یونانی، شوید تازه، آب‌‌لیموی تازه و کمی روغن زیتون استفاده کنید.

 

۳. شکلات‌های انرژی‌بار
شکلات‌های انرژی‌بار به‌دلیل داشتن مغزدانه‌های مختلف یا تکه‌های جو دوسر همیشه در گروه خوراکی‌های سالم طبقه‌بندی می‌شوند. با این‌حال معمولا میزان کالری و قند این محصولات نسبتا زیاد است و زیاده‌روی در مصرف آنها می‌تواند مانند خوردن آب‌نبات‌ها، قند و کالری زیادی به بدن برساند و سطح التهاب را هم افزایش دهد. شما می‌توانید انرژی‌بارها را به‌طور محدود در برنامه غذایی تان داشته باشید و به‌جای آنها از مغزدانه‌های خام یا ترکیب جو دوسر پرک با شیر و شکلات تلخ استفاده کنید.

منبع: سلامت

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx