پا

عوارض رایجی که بر انگشتان پا تاثیر می‌گذارد

انگشتان پا ساختارهای پیچیده‌ای هستند که فشار زمین را جذب و کمک می‌کنند هنگام راه رفتن و دویدن تعادل داشته باشید.

به گزارش آی‌زندگی، بسیاری از مشکلاتی که انگشتان پا را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ناشی از آناتومی غیر‌طبیعی پا است. با گذشت زمان، این ناهنجاری‌ها ممکن است منجر به تغییرات دائمی در ظاهر انگشت پا مانند انگشت چکشی یا بونیون شود.

بونیون (انحراف شست پا)
یک برآمدگی بزرگ در کنار پا، درست زیر مفصل شست است. نتیجه وضعیتی است که انگشت شست پا به مرور زمان از موقعیت خود خارج می‌شود و هرچه بیشتر به انگشت دوم نزدیک می‌شود.
 علت آن جدایی تدریجی بین استخوان‌های کف پای اول و دوم است. این تغییرات در موقعیت استخوان اغلب به دلیل عملکرد غیر‌طبیعی پا است. به عنوان مثال، افرادی که کف پای صاف دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به بونیون هستند.
پوشیدن کفش‌های خیلی کوچک یا خیلی تنگ ممکن است به ایجاد بونیون‌ها کمک کند و آنها را بدتر کند.

بونیون خیاطی (بونیونت)
بونیونی است که در سمت انگشت کوچگ پا قرار دارد. مشابه بونیون دارای یک برآمدگی مشخص و کوچکتر است. داشتن شکل غیر‌طبیعی استخوان کف پای پنجم یا مشکل در عملکرد پا که فشار بیش از حد به قسمت خارجی پا وارد می‌کند و می‌تواند منجر به آن شود.

انگشت چکشی
انگشتی با شکل غیرعادی است که نسبت به سایر انگشتان پا به سمت عقب و بالا کشیده می‌شود. اغلب انگشت دوم را درگیر می‌کند و زمانی اتفاق می‌افتد که در انگشت شست پا یک بونیون وجود دارد. پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند و کفش‌های خیلی باریک در قسمت پنجه نیز ممکن است به شکل‌گیری انگشت چکشی کمک کند. افرادی که کف پای صافی دارند نیز مستعد ابتلا به آن هستند.

هالوکس لیمیتوس

اصطلاح پزشکی برای حرکت محدود مفصل شست پا است. برای اینکه پاها در حین راه رفتن به درستی عمل کنند، میزان خاصی از انعطاف‌پذیری مفصل شست پا مورد نیاز است.
 آناتومی غیرطبیعی پا یا سابقه قبلی تروما مانند شکستگی شست پا یا انگشت پا می‌تواند باعث آن شود. این بیماری می‌تواند منجر به آرتریت و از دست دادن کامل دامنه حرکتی شود.
اگر مشکلات انگشتان پا درمان نشود، می‌تواند بر نحوه تعادل، راه رفتن و دویدن تاثیر بگذارد. با درک علائم و نشانه‌ها، می‌توانید تحت درمان قرار بگیرید و از داشتن پایی سالم و کارآمد اطمینان حاصل کنید.

منبع: سلامت

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx