جویدن پیراهن

چرا کودک پیراهن خود را می‌جود؟

حتماً مرحله دهانی کودکتان را به خاطر می‌آورید که همه چیز را در دهانش می‌گذاشت؛ اما حالا که بزرگ‌تر شده با مشکل تازه ای مواجه شدید و آن جویدن پیراهن شان است.

به گزارش آی زندگی و به نقل از verywellfamily، گاهی اوقات، کودک بزرگ‌تر عادت دارد یقه، سرآستین یا لبه پیراهن خود را در دهان خود قرار دهد و بجوند. بیایید نگاهی دقیق‌تر به این موضوع بیندازیم که چرا کودک لباس‌هایش را می‌جود و چگونه می‌توان به او کمک کرد.

چرا کودکان پیراهن خود را می‌جوند؟

تحریک دهان نقش مهمی در رشد کودک دارد. از دوران نوزادی تا کودکی، کودک از یک رفلکس برای نیازهای اساسی گرسنگی و تشنگی استفاده می‌کند. بعداً آنها از این الگوی مکیدن برای تسکین خود استفاده می‌کنند که اغلب به شکل پستانک و مکیدن شست است.

وقتی کودک بزرگ‌تر می‌شود ممکن است همچنان به دنبال تحریک دهان و فک خود باشد و ممکن است پیراهن خود را بجود ؛زیرا راحت و در دسترس است.

این یک رفتار طبیعی است، اما با افزایش سن فرزندتان باید به آن دقت کنید.

این رفتار در سنین بالا مثل هفت و یا هشت سالگی طبیعی نیست.

شما باید بررسی کنید آیا مکیدن یا جویدن مانع از توانایی کودک برای مشارکت در برنامه‌های روزانه‌اش می‌شود؟ مثلاً برای او خطر خفگی دارد و یا به لباس‌هایش آسیب می‌زند؟

در برخی موارد، جویدن پیراهن می‌تواند علائم اضطراب، ADHD یا یک مشکل رشدی باشد.

صحبت با کودک

در ابتدا بهتر است با او صحبت کنید.

شما نباید کاری کنید که فرزندتان از رفتارش خجالت بکشد

در عوض، یک رویکرد ملایم و اکتشافی را امتحان کنید. مثلاً به او بگویید من متوجه شدم گاهی اوقات پیراهن خود را می‌جوی. چرا این کار را می‌کنی؟ آیا این کار حس خاصی را در تو به وجود می‌آورد؟

چگونه کودک عادت جویدن پیراهن را ترک کند؟

تشخیص

ممکن است الگوهای خاصی در جویدن وجود داشته باشد. آیا آنها این کار را قبل از میان وعده انجام می‌دهند که نشان می‌دهد گرسنه هستند؟ یا زمانی که درس می‌خوانند یا در حین حرف زدن با دیگران.

اگر در هنگام گرسنگی تمایل به جویدن دارند، میان وعده‌های سالم در دسترس آنها قرار دهید. اگر زمانی که آنها عصبی هستند، می‌توانید به آنها کمک کنید تا تکنیک‌های مدیریت استرس مانند تنفس را انجام دهند.

به آنها گزینه‌های جایگزین بدهید

می‌توانید از گردنبندهای نرم و ایمن جویدنی استفاده کنید. اغلب اوقات، مشغول نگه داشتن دست‌های کودک می‌تواند خیلی مفید باشد.

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx