نفخ

راه‌هایی برای خلاص شدن از شر نفخ بعد از یک وعده غذایی بزرگ

اگر احساس می‌کنید شکم شما سه برابر شده است، نگران نباشید. احتمالا ناشی از هوا یا گاز اضافی در دستگاه گوارش است. هنگامی که غذا می‌خوریم، کربوهیدرات‌ها تجزیه می‌شوند و فیبر آنها تخمیر می‌شود و گازی تولید می‌کند که منبسط می‌شود و می‌تواند منجر به نفخ شود.

به گزارش آی‌زندگی، به طور معمول، نفخ نشانه هیچ چیز جدی نیست، به خصوص اگر فقط بعد از وعده‌های غذایی بزرگ رخ دهد. با این حال، اگر مزمن است، به پزشک مراجعه کنید تا موارد جدی‌تر را رد کنید. برای خلاص شدن از شر نفخ این نکات را دنبال کنید.

هیدراته بمانید
نوشیدن آب احتمالا آخرین کاری است که می‌خواهید انجام دهید زمانی که احساس می‌کنید شکم شما در حال منفجر شدن است. اما هیدراتاسیون برای به حداقل رساندن نفخ بسیار مهم است.  این کار باعث می‌شود همه چیز به آرامی در دستگاه گوارش شما حرکت کند، که برای حرکات منظم روده ضروری است و یبوست و نفخ اغلب دست به دست هم می‌دهند.
آنچه می‌خورید بر نفخ تاثیر می‌گذارد و اغلب ناشی از خوردن غذاهای پر نمک است. احتمالاً به این دلیل که باعث احتباس آب می‌شود. نوشیدن آب ممکن است با خلاص شدن بدن از سدیم اضافی به کاهش نفخ کمک کند.

قدم زدن
به‌جای اینکه مستقیماً بعد از یک وعده غذایی بزرگ به سمت کاناپه بروید، کمی حرکت کنید. پیاده‌روی کوتاه می‌تواند به تحریک حرکت معده و کاهش نفخ کمک کند. پنج یا ده دقیقه برای کمک به شما برای تسکین کافی است.

پرهیز از خوردن نوشیدنی گازدار
ممکن است فکر کنید نوشیدن آن با زدن آروغ باعث بهبودی شما می‌شود، اما تنها کاری که انجام می‌دهد این است که به سیستم شما گاز اضافه می‌کند.

دمنوش مصرف کنید
برای جلوگیری از نفخ شکم دمنوش نعناع، زنجبیل یا رازیانه مفید هستند. اینها خواص مختلفی دارند که ممکن است دستگاه گوارش را آرام کند و نفخ و گاز را تسکین دهد.

یوگای ملایم انجام دهید
حرکات یوگای ملایم مانند ژست کودک یا گربه می‌تواند به تسکین ناراحتی‌های شکمی مرتبط با نفخ کمک کند. هر حرکت را برای پنج نفس عمیق نگه دارید و تکرار را تا زمانی که کمی احساس آرامش کنید ادامه دهید. با هر دم، اجازه دهید شکم به طور کامل منبسط شود. این به فعال شدن سیستم عصبی پاراسمپاتیک بدن یا حالت استراحت و هضم کمک می‌کند، که آرام‌بخش است و به شما امکان می‌دهد غذای خود را بهتر هضم کنید.

از آدامس اجتناب کنید
بلع زیاد هوا می‌تواند منجر به نفخ و گاز شود. اگر خیلی سریع غذا بخورید یا بنوشید، نوشیدنی‌های گازدار یا آدامس بجوید، هوای اضافی وارد سیستم بدن شما می‌شود. اگر آن هوا در روده بزرگ یا روده کوچک گیر کند، در نهایت احساس نفخ خواهید کرد.

منبع: سلامت

 

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx