دوران شیردهی

نکات مهم تغذیه در دوران شیردهی را یاد بگیرید!

نکات مهم تغذیه در دوران شیردهی چیست؟ تغذیه با شیر مادر برای زنانی که تازه مادر شده‌اند گیج کننده است؛ در دوران شیردهی اینکه چقدر غذا بخورید؛ از چه موادی دوری کنید ممکن است شما را سردرگم کند.

به گزارش آی زندگی و به نقل از webmd، برای بسیاری از بانوان دانستن نکات مهم تغذیه در دوران شیردهی بسیار حیاتی است. اگر به نوزاد خود شیر می‌دهید، مواد مغذی بدن شما به کودک می‌رسد که باعث رشد و سلامتی او می‌شود.

با این حال، ممکن است در مورد اینکه چه غذاها و نوشیدنی‌هایی برای شما بهتر هستند سؤالاتی داشته باشید.

آیا در دوران شیردهی به کالری اضافی نیاز دارید؟

بله، باید کمی بیشتر بخورید. حدود ۳۳۰ تا ۴۰۰ کالری اضافی در روز برای شما ضروری است؛ تا انرژی و تغذیه لازم برای تولید شیر را داشته باشید.

برای این کالری اضافه می‌توانید از یک تکه نان سبوس دار با یک قاشق غذاخوری (حدود ۱۶ گرم) کره بادام زمینی، یک موز یا سیب متوسط و (حدود ۲۲۷ گرم) ماست استفاده کنید.

در دوران شیردهی چه غذاهایی بخورم؟

غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت بدون چربی، تخم مرغ، لبنیات، لوبیا، عدس و غذاهای دریایی کم جیوه بهترین است.

انواع غلات کامل و همچنین میوه‌ها و سبزیجات را در رژیم غذایی تان قرار دهید.

خوردن غذاهای مختلف در دوران شیردهی باعث تغییر طعم شیر مادر می‌شود. این مسئله باعث می‌شود کودک شما در معرض ذائقه‌های مختلف قرار گیرد تا غذاهای جامد را راحت‌تر بپذیرد.

علاوه بر این طبق نظر پزشک هم شما و هم کودک تان باید مکمل‌های مولتی ویتامین و مواد معدنی روزانه  را  تا زمانی که شیر می‌دهید مصرف کنید.

در دوران شیردهی به چه مقدار مایعات نیاز دارم؟

زمانی که تشنه هستید آب بنوشید و اگر ادرارتان زرد تیره است بیشتر بنوشید. بهتر است هر بار که شیر می‌دهید یک لیوان آب یا نوشیدنی دیگری بنوشید.

با این حال از آب میوه‌ها و نوشیدنی‌های شیرین دوری کنید. قند بیش از حد می‌تواند منجر به افزایش وزن شما شود.

کافئین بیش از حد نیز می‌تواند دردسرساز باشد. کافئین موجود در شیر مادر ممکن است کودک شما را تحریک کرده و یا خواب او را مختل کند.

از چه غذاها و نوشیدنی‌هایی در دوران شیردهی پرهیز کنم؟

حتی مقدار خیلی کم الکل در شیر مادر برای نوزاد خطرناک است. بنابراین در صورت مصرف الکل باید چند ساعت صبر کنید تا این ماده از شیر شما خارج شود.

از نوشیدن بیش از ۲ تا ۳ فنجان نوشیدنی‌های کافئین دار در روز خودداری کنید.

غذاهای دریایی می‌توانند منبع خوبی از پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ باشند. با این حال، بیشتر غذاهای دریایی حاوی جیوه یا آلاینده‌ها هستند. بنابراین از غذاهای دریایی که دارای جیوه بالایی هستند، از جمله شاه ماهی خال مخالی و … پرهیز کنید.

رژیم غذایی مادر و الرژی کودک

رژیم غذایی می‌تواند باعث تحریک پذیری یا واکنش آلرژیک در کودک شود. اگر کودک پس از شیردهی دچار بثورات، اسهال یا خس خس سینه شد، با پزشک مشورت کنید.

اگر به ماده غذایی خاصی مشکوک هستید، تا یک هفته از خوردن غذا یا نوشیدنی خودداری کنید تا ببینید آیا تفاوتی در رفتار کودک شما ایجاد می‌کند یا خیر.

به یاد داشته باشید، در دوران شیردهی نیازی به رژیم غذایی خاصی نیست؛ تنها باید مواد غذایی سالم را مصرف کنید.

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx