علت بداخلاقی کارمندان دولت با مردم مشخص شد!

مطالعات اخیر نشان می‌دهد رفتار خصمانه رئیس در محیط کار روی کارمندان تاثیر مستقیم داشته و نیروی زیر درست را به اتخاذ رفتاری مشابه وادار می‌کند.

به گزارش آی زندگی و به نقل از دیلی میل، طبق مطالعه انجام شده توسط محققان دانشگاه ARU در انگلیس با همکاری محققانی در پاکستان، چین و آمریکا، رفتار بد رئیس منجر به ایجاد فضای سمی ناامن و خستگی در کارمندان می‌شود.

دکتر ندیم خالد مدرس ارشد کارآفرینی در دانشگاه آنگلیا راسکین در این باره می‌گوید رفتار خصمانه در محل کار خستگی عاطفی به دنبال داشته و به امنیت شغلی فرد ضربه می‌زند.

به گفته وی رفتار بد رئیس روی کارمند تاثیر داشته و کارمندان را تشویق به استفاده از روش‌های غیر اخلاقی کرده و محیط سازمان را سمی می‌کند.

برای تحقیق در این باره 323 کارمند مورد بررسی قرار گرفته و درباره ترجیحات خود نسبت به رفتارهای توهین آمیز مافوق و هم رده‌ها و نیز امینت شغلی و میزان خستگی سوال شد.

رفتارهای خصمانه در محیط کار شامل استفاده از زبان نامناسب، آزار جنسی، طغیان و تحقیر و سو استفاده از قدرت تعریف گردید و بر این اساس ارتباط معناداری بین رهبران آزاردهنده و رفتارهای توهین آمیز همکاران شناسایی شد.

این تحقیق به رابطه متقابل بین روسا و کارکنان پایین‌تر اشاره کرده که در آن کارمندان احساس می‌کنند تنها راه پیشرفت سو استفاده از دیگران و قلدری است.

از 323 نفر شرکت‌کننده در این مطالعه، 68 درصدی که رفتار خصمانه یک رهبر را تجربه کرده‌اند، شاهد پرخاشگری بین‌فردی از سوی نیروی کار عمومی بوده‌اند و 35 درصد نیز خودشان با رفتار سوءاستفاده‌کننده همسالان مواجه شده‌اند.

در نتیجه یک فضای سمی از رقابت شدید ایجاد می‌شود.

این مطالعه ارتباط بین تجربه رفتار خصمانه از سوی رهبران و خستگی عاطفی و ناامنی شغلی را نشان داد.

این نشان می‌دهد بدرفتاری از سوی همسالان می‌تواند به اعتماد کارکنان به شغل و نقش آنها در سازمان آسیب برساند.

از بین کسانی که رفتار خصمانه یک رهبر را تجربه کرده بودند، 52 درصد دچار خستگی عاطفی و 77 درصد نگرانی در مورد امنیت شغلی داشتند.

دکتر خالد گفت این انعکاس رفتار منفی ممکن است ریشه در روابط متقابل بین رهبران و کارکنان داشته باشد.

به گفته وی کارمندی که با او بدرفتاری می‌شود ممکن است احساس کند تنها راه پیشرفت در کارش این است که با دیگران همانطور رفتار کند که با خودشان رفتار کرده‌اند.

وی افزود این ممکن است همیشه عمدی نباشد، اما منجر به یک مسابقه تا انتهای کار در میان کارکنان شده و به امنیت شغلی آسیب می‌رساند و منجر به استرس و خستگی می‌شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد مطالعات قبلی نشان داده‌ است رفتار سوء استفاده‌کننده از سوی رهبران با عدم تعهد کارکنان همراه است و تأثیر منفی بر رفاه عاطفی دارد.

او گفت مطالعه ما نشان می‌دهد این وضعیت می‌تواند با رفتار منفی کارگران عمومی و همچنین رهبر تشدید شود.

 

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
Tags: , ,
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx