رنگ مو

عوارض استفاده از رنگ موی دائمی که از آن بی‌خبریم!

رنگ کردن موها یکی از کارهای جذاب و لذت‌بخش برای بعضی از خانم‌ها در سراسر جهان است، اما آیا می‌دانستید که رنگ کردن موها به‌صورت دائمی با عارضه‌های متعددی برای موها همراه می‌شود؟

به گزارش آی‌زندگی، روند رنگ کردن موها براساس چارچوب‌های ساده و اولیه شیمی شکل می‌گیرد. درواقع با واکنش‌هایی مواجه هستیم که بین رنگدانه موها و رنگدانه نهفته در محصولات رنگ شیمیایی، پراکسید و آمونیاک اتفاق می‌افتند. پس دفعه بعدی، قبل از اینکه برای رنگ کردن موها اقدام کنید، بهتر است ابتدا عارضه‌های جانبی این کار را در نظر بگیرید.

۱. آسیب‌دیدگی بیش‌ازحد و جبران‌نشدنی موها

رنگ موی دائمی اغلب حاوی آمونیاک (یا ترکیبات شیمیایی مشابه) و پراکسید است. آمونیاک باید وارد ساقه‌های مو شود و پراکسید هم باید رنگدانه‌های طبیعی موها را خنثی کند و رنگ طبیعی آنها را از بین ببرد. این فرایند با تجزیه کوتیکول‌های مو برای رسیدن به قشر موها و رنگ‌زدایی از رنگدانه طبیعی موها همراه می‌شود و اساسا به تارهای مو آسیب می‌رساند. پس تماس بیش‌ازحد موها با این ترکیبات شیمیایی باعث می‌شود که موها درخشش طبیعی خودشان را از دست بدهند، به‌راحتی بشکنند و در بعضی موارد حتی رنگ نفوذکرده در آنها نیز به‌واسطه تماس با آب شسته شود.

درحالی که آسیب‌دیدگی نسبی موها در اثر تماس با ترکیبات شیمیایی تا حدودی با کمک روندهای مختلف درمان‌شدنی است اما اگر این آسیب‌دیدگی بیش‌ازحد باشد، راهی جز کوتاه کردن کامل موها برای درمان آنها باقی نمی‌ماند.

۲. واکنش‌های آلرژیک

یکی از عوارض رنگ کردن موها، بروز واکنش‌های آلرژیک است که البته غیرشایع هم نیست، مخصوصا با توجه به اینکه رنگ موی دائمی حاوی ترکیبات پارافنیلن‌دی‌امین است که در گروه آلرژن‌ها یا ترکیبات آلرژی‌زای رایج قرار می‌گیرد. افراد مبتلا به درماتیت تماسی، به‌خاطر وجود PPD و دیگر ترکیبات شیمیایی در رنگ موی دائمی بیشتر از دیگران در معرض این واکنش‌های آلرژیک هستند. افراد مبتلا به مشکلات پوستی خاص مانند اگزما و پسوریازیس هم باید از رنگ مو دوری کنند. در موارد خفیف، استفاده از رنگ موی دائمی می‌تواند باعث خارش پوستی، تحریکات پوستی، قرمزی پوست یا حتی تورم در پوست و همچنین قسمت‌های حساس صورت و گردن شود.

نکته مهم دیگر درباره رابطه میان رنگ مو و واکنش آلرژیک این است که آلرژی نداشتن نسبت به رنگ مو تا به امروز همیشه به این معنا نیست که در آینده هم دچار این مشکل نخواهید شد. به‌علاوه، هرچقدر که بیشتر موها را رنگ کنید، احتمال بروز واکنش‌های منفی و آلرژیک بیشتر خواهد شد.

۳. آسم

آسم یکی از علائم واکنش آلرژیک شدید نسبت به رنگ مو است. درواقع استنشاق مواد شیمیایی موجود در ترکیبات رنگ مو می‌تواند به سرفه، خس‌خس سینه، التهاب ریه، ناراحتی گلو و حتی حملات آسم منتهی شود. پس اگر به‌خاط رنگ کردن موها دچار این مشکلات شدید، بهتر است که درباره رنگ کردن همیشگی موها تجدید نظر کنید.

۴. ورم ملتحمه

عدم رعایت نکات احتیاطی هنگام استفاده از رنگ موها می‌تواند به تماس مواد شیمیایی با قسمت‌های حساس صورت منتهی شود. در بعضی موارد، وقتی که مواد شیمیایی رنگ مو با چشم‌ها تماس پیدا می‌کنند، فرد دچار مشکل خاصی به نام ورم ملتحمه در ناحیه چشم‌ها می‌شود. در موارد دیگر هم این تماس با التهاب و ناراحتی شدید در ناحیه چشم‌ها همراه خواهد بود.

منبع: سلامت

 

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx