فقر آهن در کودکان

رابطه فقر آهن با ضریب هوشی کودکان چیست؟

به گزارش آی‌زندگی ،آمنه مصیبی دهکردی بیان کرد: همچنین در این کودکان میزان ابتلا به بیماری‌ عفونی بیشتر است زیرا سیستم ایمنی آنان قادر به مبارزه با عوامل بیماری زا نیست. وی افزود: کودکان و دانش آموزان با کم خونی فقر آهن، همیشه احساس خستگی و ضعف می‌کنند و  بیشتر از ورزش و فعالیت‌ بدنی دوری کرده و یا در هنگام ورزش خیلی زود خسته می‌شوند.

به نقل از ایرنا، مصیبی دهکردی با بیان اینکه دراین افراد تغییرات رفتاری به صورت بی حوصلگی و بی تفاوتی مشاهده می‌شود ادامه داد: این نوع کم خونی به دلیل تاثیر بر قدرت یادگیری و کاهش آن، افت تحصیلی دانش آموزان را سبب می‌شود.

کارشناس تغذیه گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن، از مشکلات عمده تغذیه ای و بهداشتی در کشور است گفت: شیرخواران و کودکان زیر ۶ سال، نوجوانان به ویژه دختران نوجوان و زنان در سنین باروری به ویژه زنان باردار بیشتر در معرض کم خونی ناشی از فقرآهن قرار دارند و احتمال آن برای مردان بالغ کمتر است.

وی توضیح داد: آهن کافی برای حفظ سلامت، رشد مطلوب و فراهم کردن زمینه مناسب برای یادگیری در دوران تحصیلی ضروری است و کمبود این عنصر در تمام مراحل زندگی سبب کاهش قدرت ادراک و یادگیری می‌شود.

مصیبی دهکردی اضافه کرد: کم خونی فقرآهن در کودکان زیر ۲ سال و کودکان سنین مدرسه با تاخیر رشد خفیف همراه است و درمان آن موجب افزایش سرعت رشد می‌شود؛ تاخیر رشد در کودکان کم خون ممکن است به دلیل نقش کلی آهن در واکنش‌های حیاتی بدن، رابطه با سیستم ایمنی و یا تاثیر آن بر اشتها باشد. این کارشناس تغذیه ادامه داد: کم خونی مادر باردار به دلیل کمبود آهن سبب تاخیر رشد جنین، اختلال در تکامل مغزی، کاهش بهره هوشی کودک، تولد نوزاد با وزن کم، و افزایش مرگ و میر نزدیک زایمان می‌شود. آهن یاری، آموزش تغذیه و ایجاد تنوع غذایی، کنترل بیماری‌های عفونی و انگلی و غنی سازی مواد غذایی از جمله راه‌های پیشگیری و کنترل کم خونی فقرآهن است.

 

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx