والد خود شیفته

والدین خودشیفته چه تاثیری بر آینده فرزندان خود دارند؟

اگر پدر یا مادر خودخواهی دارید، احتمالا از اینکه تربیت یک فرد خودخواه، چگونه می‌تواند به کودک آسیب برساند، شگفت‌زده و متعجب خواهید شد. رفتارهایی مانند: عزت‌نفس پایین، افسردگی، اضطراب، اختلال اضطراب پس از سانحه، احساس بی‌ارزشی یا مستقل نبودن به‌عنوان یک فرد بالغ از جمله عوارض تربیت والدین خودخواه یا خودشیفته بر فرزندان است.

به گزارش آی‌زندگی، اگر در اوایل ورود به مدرسه، سرکار یا زندگی مشترک توقعات خاصی را برای افراد ایجاد کرده‌اید و حالا آن مسائل مشکل‌ساز شده‌اند، تقصیر شما نیست و خبر خوب این است که هیچ‌وقت برای یادگیری راه‌های درست تقویت عزت‌نفس و تغییر الگوهای منفی و نادرست فکری که از کودکی در شما نهادینه شده، دیر نیست. این مقاله در مورد چیستی خودشیفتگی، داشتن والدین خودشیفته، چگونگی کنار آمدن با آن‌ها و در صورت علاقه‌مندی، چگونگی درمان آن می‌پردازد.

خودشیفتگی چیست؟

خودشیفتگی با گستره‌ای از خودمحوری و خود برتربینی همراه با تکبر بیش از حد ارتباط دارد.

ژنتیک، دوران کودکی، روابط عاطفی اولیه، شخصیت و خلق‌وخو، آسیب‌های روانی و سایر عوامل دیگر بر احساسات و رفتارهای والدین شما تاثیر می‌گذارند.

برای شناخت والدین خودشیفته می‌توانید از موارد اشاره شده ،کمک بگیرید: 

  • تمام وقت و توجه خانواده بر آن‌ها متمرکز است.
  • نسبت به فرزندان یا سایر اعضای خانواده خود ابراز نگرانی یا دلسوزی نمی‌کنند.
  • هنگامی که کارها طبق برنامه پیش نمی‌رود، دیگران را سرزنش می‌کنند.
  • بر وضعیت موجود تسلط نداشته و به اشتباهات خود اعتراف نمی‌کنند.
  • روابط وابسته، کنترل‌کننده و توهین‌آمیز دارند.
  • دیگران را به واسطه ایجاد سلطه، ترس و اعمال نفوذ رهبری می‌کنند.
  • افراد را مسخره کرده و به باد استهزا می‌گیرند یا برای آن‌ها قلدری کرده و روح و روان‌شان را بازی می‌دهند.

ویژگی و رفتارهای فرد بالغی که توسط والدین خودشیفته تربیت می‌شود:

به‌عنوان یک کودک، شما ممکن است موارد انتخابی زیادی جز تلاش برای برآورده کردن تقاضاهای والدین خودشیفته خود نداشته باشید. اگر شما توسط افراد خودشیفته بزرگ شده و رشد کرده‌اید، بدون شک این مسئله بر دیدگاه شما نسبت به خود و نقش‌تان در جهان تاثیر خواهد داشت.

به این معنی که شما ممکن است ویژگی‌های سمی یا روش‌های غیرمفیدی برای فکر کردن در مورد ارزش و احساس شایستگی یا هدف خود داشته باشید. شاید سال‌ها تلاش کرده‌اید که احترام و محبت پدر و مادرتان را به سمت خود جلب کنید و آن‌ها شما را به رسمیت بشناسند و علیرغم این تلاش‌ها به‌طور مداوم از آن‌ها ناامید شده‌اید.

ویژگی بزرگسالانی که توسط افراد خودشیفته و خودخواه بزرگ می‌شوند با سلامت روان آنها مرتبط است، زیرا والدین خودشیفته بر احساس کودک نسبت به خود و جهان تاثیر می‌گذارند. با داشتن والدین خودشیفته، ممکن است در محیطی پر از پرخاشگری منفعلانه، تنش و مرزهای نامشخص بزرگ شده یا شاهد رفتارهای توهین‌آمیز در روابط والدین خود بوده باشید.

بزرگ شدن با والدین خودشیفته چالشی منحصر به فرد است که می‌تواند تاثیرات ماندگاری بر سلامت روحی و جسمی افراد داشته باشد. با این حال، برای درک نقش خودشیفتگی در رشد خود و تغییر آن هیچ وقت دیر نیست.

در کودکی، ممکن است انتخاب زیادی نداشته باشیم جز اینکه در سایه والدین خودشیفته زندگی کنیم و همانطور که در حال رشد و بزرگ شدن هستیم امکان دارد این پویایی‌ها را در روابط دیگر خود بازآفرینی کنیم و همچنان احساس کنیم که هیچ استقلال یا انتخابی در نحوه زندگی‌مان نداریم یا ممکن است خودمان را در یک چالش دیوانه‌وار با والدین خودشیفته ببینیم، سعی کنیم آن‌ها را راضی کنیم و محبت‌شان را به سمت خود جلب کنیم. نکته قابل بحث این است که شما دیگر نیازی به انجام این کارها ندارید. اکنون، شما واقعاً این قدرت و فرصت را دارید که تاثیرات خودشیفتگی را روی کودک درون و خود آینده‌تان تغییر دهید. چیزهایی که قبلا یاد گرفتید را می‌توانید پاک کنید و آنچه در حال حاضر احساس می‌کنید را می‌توانید تغییر دهید.

منبع: سلامت

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx