خبر خوش برای دیابتی‌ها: کشف داروی معجزه‌آسای جدید

محققان از نتایج باورنکردنی داروی تیرزپاتید استقبال کردند که دو برابر سریعتر در کاهش قند خون و کاهش وزن افراد دیابتی عمل می‌کند.

به گزارش آی زندگی و به نقل از دیلی میل، یافته‌های تازه که به زودی در کنفرانس پزشکی مطرح خواهد شد نشان می‌دهد داروی تیرزپاتید Tirzepatide که با نام تجاری مونجارو Mounjaro {ساخت شرکت داروسازی ایالات متحده Eli Lilly} فروخته می‌شود، نتایج سریعتری برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ داشته است.

این دارو که به صورت تزریق هفته‌ای یکبار تجویز می‌شود، با تقلید از هورمون‌های بدن، به افراد کمک می‌کند بعد از غذا احساس سیری و رضایت کنند.

این دارو علاوه بر کمک به افراد احساس سیری، به کنترل دیابت با کمک به بدن در جلوگیری از سقوط قند، کمک به حذف قند اضافی از بدن و جلوگیری از ساخت و ترشح بیش از حد قند توسط کبد کمک می‌کند.

یافته‌های گفته شده از دو کارآزمایی به دست آمده که دوز ۵ میلی گرم، ۱۰ میلی گرم یا ۱۵ میلی گرم، با دو داروی مختلف موجود مقایسه شدند.

ابتدا دوز تیرزپاتید 2.5 میلی گرم هر چهار هفته تا رسیدن به قدرت مورد نیاز افزایش یافت و سپس برای مدت زمان آزمایش یک ساله حفظ شد.

در این کارآزمایی تقریباً ۱۵۰۰ نفر مبتلا به دیابت نوع ۲ شرکت داشتند.

شرکت کنندگان در این کارآزمایی یا به طور تصادفی برای دریافت یکی از سه دوز مختلف تیرزپاتید یک بار در هفته یا یک تزریق روزانه انسولین قرار گرفتند.

کارآزمایی دیگر با حضور ۱۸۰۰ داوطلب، سه دوز تیرزپاتید را با یک تزریق هفتگی دیگر برای کاهش وزن و دیابت به نام سماگلوتاید مقایسه کرد.

دریافت کنندگان تیرزپاتید به نقطه عطف کلیدی کنترل قند خون رسیدند که سطح هموگلوبین A1c کمتر از ۷ درصد است که به طور متوسط ​​چهار هفته سریعتر از افرادی که سماگلوتاید دریافت می‌کنند، به آن نقطه رسیدند.

همچنین عملکرد بهتری نسبت به تزریق روزانه انسولین داشته و شرکت‌کنندگانی که تیرزپاتید مصرف می‌کردند سطح هموگلوبین A1c کمتر از 6.5 درصد را ۱۲ هفته زودتر ثبت کردند.

یافته‌های مشابهی برای کاهش وزن در کارآزمایی سماگلوتید نیز ثبت شد.

افرادی که دوزهای ۱۰ و ۱۵ میلی گرم تیرزپاتید دریافت کردند، پس از ۱۲ هفته، ۵ درصد از وزن کل خود را از دست دادند.

نویسنده اصلی این تجزیه و تحلیل، دکتر آدی ویلجوئن، مشاور متابولیک و آسیب شناس شیمیایی از مرکز هرتفوردشایر شرقی و شمالی گفت تیرزپاتید نتایج باورنکردنی داشته است.

وی افزود سرعتی که در کاهش گلوکز و کاهش وزن مشاهده می‌کنیم فراتر از هر چیزی است که در حال حاضر در دسترس داریم و ممکن است بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۲ را در موقعیت بهتری برای جلوگیری از عوارض طولانی مدت قرار دهد.

 

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
Tags: ,
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx