اختلال کم توجهی-بیش فعالی در کودکان متولد شده از مادران چاق

محققان اسپانیایی دریافتند زنانی که از چاقی رنج می‌برند، چه به دلیل دیابت و یا افزایش سریع وزن در 3 ماهه اول بارداری، احتمال بیشتری دارد که فرزند مبتلا به ADHD {اختلال کم توجهی-بیش فعالی} داشته باشند.

به گزارش آی زندگی و به نقل از دیلی میل، محققان دانشگاه علوم پزشکی MútuaTerrassa در بارسلون متوجه شدند کودکانی که از مادران چاق متولد می‌شوند، دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به ADHD هستند.

ورونیکا پریا محقق این بیمارستان گفت مطالعه ما نشان داد زنان باردار مبتلا به چاقی یا دیابت بارداری دارای فرزندانی با اختلالات روانی طولانی مدت مانند ADHD هستند.

محققان یافته‌های خود را در مجله بالینی غذذ درون ریز و متابولیسم منتشر کرده که بر اساس داده‌های ۱۰۳۶ زن مبتلا به دیابت بارداری به دست آمده است.

بدن این زنان انسولین کافی ایجاد نمی‌کند و البته موقتی بوده و بعد از زایمان برطرف می‌شود.

از جمعیت مورد مطالعه ۱۳ درصد از کودکانی که از مادران مبتلا به دیابت بارداری به دنیا آمده بودند، به ADHD مبتلا شدند.

همچنین هفت درصد از کودکان متولد شده از مادران کم وزن، به ADHD مبتلا شدند، در حالی که ۱۱.۴ درصد از کودکان با مادرانی با وزن سالم مبتلا شده و آنهایی که از مادرانی که اضافه وزن داشتند، ۱۴.۲ درصد به این بیماری مبتلا شده و ۱۶.۲ درصد از کودکان مادران چاق نیز به این بیماری مبتلا شدند.

گفتنی است این افراد بر اساس مقیاس شاخص توده بدنی استاندارد طبقه بندی شدند که در آن نمره ۱۸ یا کمتر وزن کم، ۱۹تا ۲۴وزن سالم، ۲۰ تا ۲۵ اضافه وزن و ۳۱و بالاتر چاق محسوب شدند.

{اختلال کم‌توجّهی-بیش‌فعالی Attention-deficit hyperactivity disorderکه به صورت مخفف ADHD گفته می‌شود، یک اختلال عصبی رشدی است که با مقادیر بیش از حد بی توجهی، بی احتیاطی، بیش فعالی و تکانش‌گری که فراگیر، مخرب و در غیر این صورت برای سن نامناسب هستند مشخص می‌شود. علائم ADHD ناشی از اختلال در عملکرد اجرایی Executive dysfunction و اختلال در تنظیم هیجانی‌ Emotional dysregulation به عنوان یک علامت اصلی در نظر گرفته می‌شود.}

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
Tags: , , ,
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx