کودک بهانه گیر

هنگام بهانه‌گیری کودکان چه واکنشی باید نشان دهیم؟

همه کودکان ملزم به این هستند که برای رفتار خود در زمانی بهانه بیاورند. امی مورین، روان‌درمانگر، نویسنده کتاب پرفروش 13 چیزی که افراد دارای ذهن قوی انجام نمی‌دهند، در مقاله‌ای برای VeryWell نوشته است: «جمله‌ی «تقصیر من نیست!» واکنشی رایج برای بچه‌هایی است که قوانین را زیر پا می‌گذارند.»

به گزارش آی‌زندگی، کیت رابرتز روانشناس معتقد است که دلیل انگشت اتهام گرفتن و بهانه‌های کودک شما اغلب ساده است: او می‌خواهد از عواقب منفی مانند تنبیه یا عدم تایید مادر و پدر جلوگیری کند. این مسئله، رفتاری رایج در میان کودکان است اما موضوع قابل بحث این است که اجازه ندهید فرزندتان همیشه از مسائل اجتناب کرده و این حرکت او تبدیل به عادت شود.مورین می‌گوید: «در غیراین‌صورت، فرزند شما در بزرگسالی به شخصی تبدیل می‌شود که از قبول مسئولیت‌های شخصی در قبال اعمال خود سر باز می‌زند.»

۱. کار را برای کودک آسان کنید

تمام تلاش خود را بکنید تا عصبانیت، ناامیدی یا عدم تایید اولین واکنش شما نباشد. (این موضوع واضح است که کار سختی را در پیش دارید اما بررسی این نکات به فرزندتان کمک خواهد کرد.)اجازه دهید فرزندتان بداند که می‌تواند برای توضیح هر کاری، حتی کارهای نادرست، به مادر و پدرش نزدیک شده و با آنها صحبت کند. دانستن این موضوع باعث می‌شود که کودک شما آزادانه‌تر صحبت کند و تمایل بیشتری نسبت به اعتراف اشتباهاتش داشته باشد.

۲. به علت و معلول اشاره کنید

راشل رابرتسون، مدیر آموزش و توسعه‌ی کادر درمان کودکان در ایالات متحده، توصیه می‌کند که «به فرزندتان کمک کنید تا با اشاره به مثال‌های زندگی واقعی، بین آنچه انجام می‌دهد و اینکه به تبع آن چه اتفاقی می‌افتد، ارتباط برقرار کند.» مثلاً اگر فرزندتان به دوستش کلمات بدی می‌گوید یا از همکلاسی‌اش اسباب‌بازی می‌گیرد، به او گوشزد کنید که با انجام این‌کار ممکن است دوستش دیگر تمایلی به بازی با او نداشته باشد.

۳. تفاوت بین توضیح و بهانه را برای او شرح دهید

مورین می‌گوید: «گاهی اوقات کودکان یا حتی بزرگسالان در تشخیص توضیح از بهانه دچار مشکل می‌شوند.» جنیس‌هارمون روان‌درمانگر در مقاله‌ای برای PsychCentral اینگونه گفته است: «بهانه‌ها مسئولیت را انکار می‌کنند و از احساسات دفاعی نشات می‌گیرند». توضیحات اجازه می‌دهد تا کودک مسئولیت را پذیرفته و موقعیت را کاوش و درک کند.

۴. در خانواده فضایی بدون سرزنش ایجاد کنید

دکتر لورا مارکهام، روانشناس و کارشناس والدین می‌گوید: «خانواده‌هایی که به‌جای سرزنش بر راه‌حل‌ها تمرکز می‌کنند، باعث تربیت فرزندانی می‌شوند که توانایی بیشتری برای قبول مسئولیت دارند، زیرا اعتراف به اشتباه به معنای اشتباه یا بد بودن آنها نیست.

۵. حل مسئله را به فرزندتان آموزش دهید

به‌جای سرزنش کسی یا چیزی، از فرزندتان بپرسید که برای جلوگیری از وقوع حادثه چه کاری می‌توانست انجام دهد. در همین راستا، تحسین فرزندتان را هنگامی که با صداقت به اعمال خود اعتراف می‌کند و همچنین تشویق او به‌خاطر رفتار درستی که در زمان حل کردن مشکلاتش از خود نشان می‌دهد، فراموش نکنید.

منبع: سلامت

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx