ادامه دعوای دانشمندان بر سر اثربخشی قندهای مصنوعی بر سلامت انسان

به گزارش آی زندگی و به نقل از newatlas، با هشدار نسبت به مصرف قندهای مصنوعی یا همان شیرین‌کننده‌های جایگزین، مطالعه جدید از اثربخش بودن 4 نوع از آنها روی روده و سطح قند خون حکایت دارد.

مطالعه جدید {لینک} روی 120 داوطلب اثرات چهار شیرین کننده مصنوعی رایج از جمله ساخارین ، سوکرالوز، اسپارتام و استویا را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که این شیرین‌کننده‌ها نه تنها می‌توانند منجر به تغییرات مشخصی در ترکیب باکتری‌های روده شوند، بلکه می‌توانند تحمل گلوکز و سطح قند خون فرد را نیز تغییر دهند.

نزدیک به 150 سال است که وجود دارند. برای مثال، ساخارین پس از کشف تصادفی آن توسط شیمیدانی در دانشگاه جان هاپکینز در سال 1879، بیش از یک قرن است که به عنوان جایگزین شکر مورد استفاده قرار گرفته است.

اما در سال‌های اخیر محققان به این شیرین کننده‌ها مشکوک شده و نسبت به خطر سرطان و افزایش وزن در صورت مصرف این نوع قندهای مصنوعی هشدار داده‌اند.

حالا تحقیق جدید برخی معادلات را بر هم می‌زند.

«اران الیناو» نویسنده ارشد مطالعه مذکور می‌گوید در افرادی که شیرین کننده‌های غیر مغذی مصرف می‌کنند، ما می‌توانیم تغییرات بسیار مشخصی را در ترکیب و عملکرد میکروب‌های روده و مولکول‌هایی که آنها در خون محیطی ترشح می‌کنند، شناسایی کنیم و دو مورد از شیرین کننده های غیر مغذی، ساخارین و سوکرالوز، به طور قابل توجهی بر تحمل گلوکز در بزرگسالان سالم تأثیر می‌گذارند. جالب اینجاست که تغییرات در میکروب‌ها با تغییراتی که در پاسخ‌های گلیسمی افراد مشاهده می‌شود، ارتباط زیادی دارد.

اما سایر محققان چنین تحقیقی را که فقط روی 120 داوطلب انجام شده درست نمی‌دانند و گارنر یکی از این محققان می‌گوید گروه داوطلبان برای تعمیم نتیجه به سایر افراد کوچک بوده و نتایج با تعداد همخوانی ندارد و برخی از شیرین کننده‌ها نیز اثری نداشتند.

از سوی دیگر دزهای استفاده شده در تحقیق بسیار زیاد بوده چراکه کسی در روز 50 قرص یا 18 کیسه ساخارین مصرف نمی‌کند اما در این تحقیق به افراد به صورت روزانه داده شده است.

سارا بری از کینگز کالج لندن هم می‌گوید اثرات گذرای شیرین کننده‌های مصنوعی روی گلوکز جالب بوده اما هیچ گونه تاثیر طولانی مدت روی سلامت افراد در این تحقیق مشاهده نمی‌شود.

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
Tags: , , , , ,
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx