روزاسه

چگونه در هوای گرم با شعله‌ور شدن روزاسه مقابله کنیم؟

به گزارش آی‌زندگی، اگر به روزاسه مبتلا باشید، احتمالا می‌دانید که کدام محصولات مراقبت از پوست واقعا می‌توانند قرمزی پوست شما را کاهش دهند و همچنین سازگاری خوبی با پوست حساس شما داشته باشند. علاوه بر اینها، با اینکه کنترل روتین مراقبت از پوست کار ساده‌ای است و می‌توان تغییرات زیادی را در آن به‌وجود آورد، اما قطعا نمی‌توان عاملی مهمی مانند شرایط آب‌وهوایی را کنترل کرد. براساس گزارش‌های رسمی آکادمی درماتولوژی آمریکا (ADA)، نور خورشید به‌عنوان یکی از مهم‌ترین علل شعله‌ور شدن یا تشدید بیماری پوستی روزاسه شناخته می‌شود، بدون اینکه رنگ پوست اساسا تاثیری در این زمینه داشته باشد. برای بررسی بیشتر این موضوع و مقابله با علائم روزاسه در تابستان با دکتر کنت مارک (متخصص پوست‌ومو) صحبت کرده‌ایم.

چرا هوای گرم باعث تشدید روزاسه می‌شود؟

دکتر مارک می‌گوید: «گونه خاصی از روزاسه واقعا با درجات زیادی از برافروختگی و قرمزی پوست همراه است. هوای گرم تابستان هم مستقیما رگ‌های خونی را منبسط می‌کند و همین اتفاق گردش خون در پوست را افزایش می‌دهد، درحالی که یکی از پیامدهای این روند قطعا قرمزی پوست خواهد بود. حتی در مواردی که روزاسه با برجستگی‌های قرمز و چرک‌دانه همراه است، قرمزی پوست می‌تواند اولین گام و نشانه در شعله‌ور شدن روزاسه باشد. واضح است که نور خورشید در هوای گرم با شدت و قدرت بیشتری می‌تابد و طبیعتا به یکی از مهم‌ترین عوامل محرک برای تشدید علائم روزاسه محسوب می‌شود».

چگونه با روزاسه در هوای گرم مقابله کنیم؟

به‌گفته دکتر مارک، اولین اقدام شما باید استفاده مکرر و منظم از محصولات ضدآفتاب باشد. ضدآفتاب انتخاب‌شده حتما باید در گروه محصولات وسیع‌الطیف قرار بگیرد و دارای SPF 30 یا بالاتر باشد. ضمنا ضدآفتاب‌های مینرال که حاوی اکسید زینک، دی‌اکسید تیتانیوم یا هر دوی آنها هستند، گزینه‌های بهتری برای مبتلایان به روزاسه محسوب می‌شوند.

البته سیلیکون‌ها را هم نباید فراموش کرد. دکتر مارک می‌گوید که افراد مبتلا به روزاسه حتما باید محصولات ضدآفتاب غیرمعطر یا بدون رایحه انتخاب کنند تا مانع از تشدید قرمزی پوست شوند. بیرون نیامدن از خانه یا محل کار در ساعات اوج تابش آفتاب و استفاده از کلاه‌های لبه‌بلند یا دیگر وسایل محافظت‌کننده دربرابر نور خورشید هم اهمیت زیادی دارند. استفاده ترکیبی از محصولات حاوی ویتامین B3 و آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند برای مقابله با علائم تشدیدشده روزاسه مناسب باشد، اما برای استفاده از این ترکیبات باید به متخصصان پوست‌ومو مراجعه کنید. با این‌حال وقتی که روزاسه حالت برجسته پیدا می‌کند و یعنی دچار ضایعات التهابی و قرمزرنگ می‌شود، تقریبا در همه موارد باید از آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی برای رفع این مشکل استفاده کرد.  به‌گفته دکتر مارک، استفاده ترکیبی از آنتی‌بیوتیک موضعی و ویتامین B3 در کنار لوسیون‌های برپایه گوگرد (سولفور) می‌توانند به رفع این مشکل کمک کنند.

منبع: سلامت

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx