چهار برابر شدن خطر سرطان کبد با ظروف آشپزخانه

به گزارش آی زندگی و به نقل از دیلی میل، محققان دانشگاه کالیفرنیا دریافتند مواد شیمیایی PFAS بکاررفته در ساخت ظروف آشپزخانه خطر ابتلا به سرطان کبد را ۴ برابر می‌کند.

طبق تحقیق دانشگاه کلیفرنیای جنوبی USC خطر ابتلا به سرطان کبد در افرادی که بیشترین میزان مواجهه با سموم را داشتند در مقایسه با افرادی که کمترین تماس را داشتند تا ۴.۵ برابر بیشتر بود.

گفتنی است سولفات پرفلوئواکتان که اغلب به عنوان PFOS شناخته می‌شود، نوعی ماده پروپلی فلوروآلکیل است که PFAS نامیده می‌شود.

متخصصان در زبانه محاوره‌ای به آن «مواد شیمیایی برای همیشه» می‌گویند چرا که سال‌ها طول می‌کشد تا در بدن یا محیط تجزیه شود.

دکتر جسی گودریچ، محقق فوق دکتری در USC گفت:” سرطان کبد نقطه پایانی بیماری‌های کبدی است و این اولین مطالعه روی انسان است که نشان می‌دهد PFAS با این بیماری مرتبط است.”

مرکز ملی کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا CDC هشدار می‌دهد که این مواد شیمیایی در همه جا از ظروف نچسب، آب لوله کشی گرفته تا غذاهای دریایی، لباس‌های ضد آب، محصولات پاک کننده و حتی شامپو وجود دارد.

تحقیق مذکور به عنوان بخشی از تحقیقات رو به رشدی است که خطر این ترکیبات را که نسبتا ناشناخته بود، نشان می‌دهد.

آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) سطح قابل قبول محصولات خانگی را در ماه ژوئن بیش از 99 درصد کاهش داد.

با این حال، کارشناسان نگرانند که این آسیب قبلاً وارد شده باشد و بسیاری از مردم ممکن است در آینده با مشکلات سلامتی قابل توجهی روبرو شوند.

 

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
Tags: , , ,
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx