معاینه پوست

چه انتظاری باید از معاینه سالانه پوست داشته باشیم؟

به گزارش آی‌زندگی، وقتی که برای معاینه کامل پوست بدن به متخصصان پوست‌ومو مراجعه می‌کنید، پزشکان پوست تمامی قسمت‌های بدن را (از پوست سر تا کف پاها) بررسی می‌کنند و در این روند دنبال لکه‌ها یا خال‌هایی می‌گردند که شاید سرطانی باشند. پیشنهاد متخصصان معمولا این است که خودتان هم در خانه حتما این بررسی را در طول هفته‌ها و ماه‌های مختلف پیگیری کنید و اگر با چیز مشکوکی مواجه شدید، حتما مشکل را به متخصصان اطلاع دهید.

چرا معاینه کامل پوست بدن مهم است؟

معاینه کامل پوست بدن، بهترین راه برای تشخیص زودهنگام سرطان پوست است. به‌طور کلی سرطان پوست به سه دسته تقسیم می‌شود: سرطان سلول بازال، سرطان سلول سنگفرشی و ملانوم. سرطان‌های پوست در صورت تشخیص زودهنگام تا حدود زیادی درمان‌پذیر هستند و در بیشتر موارد کاملا درمان می‌شوند.

معاینه سالانه پوست بدن چقدر طول می‌کشد؟

اگر پزشکان با هیچ مشکل یا مساله مشکوک خاصی مواجه نشوند، معاینه پوست نهایتا باید 15 دقیقه طول بکشد. البته بهتر است که خودتان قبل از مراجعه به پزشک یک‌بار وضعیت پوست را بررسی کرده باشید. اگر با هر گونه ضایعه پوستی درحال تغییر یا خال مشکوکی مواجه شدید که با علائم خاصی همراه بود، حتما این مساله را به اطلاع پزشک برسانید.

اگر پزشکان با خال مشکوک مواجه شوند، چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر یک یا چند مورد از خال‌ها دارای علائم سرطان پوست باشند، پزشکان احتمالا بیوپسی یا نمونه‌برداری پوستی را انجام خواهند داد تا بتوانند به تشخیص نهایی برسند. در روند بیوپسی، مقدار کمی از پوست توسط پزشک جدا می‌شود و برای آسیب‌شناسی به پزشکان آسیب‌شناس سپرده می‌شود. در این روند، پزشک ابتدا ناحیه‌ مشکوک پوست را تمیز می‌کند و بعد آن ناحیه را با کمک تزریق بی‌حس می‌کند تا بتواند نمونه کوچکی را از پوست بردارد. این روند با هیچ احساس دردی همراه نیست و شاید فقط با احساس گزش ناشی از تزریق همراه شود. در ادامه نمونه برداشته‌شده به آزمایشگاه فرستاده می‌شود و از نظر احتمال سرطانی بودن آزمایش می‌شود. اگر معلوم شود که با ضایعه سرطانی مواجه هستیم، پزشکان برای جداسازی و درمان قسمت‌های آسیب‌دیده تصمیم‌گیری خواهند کرد. به یاد داشته باشید که اگر سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان آن بسیار آسان‌تر خواهد بود. به همین دلیل است که متخصصان پوست‌ومو بر بررسی وضعیت پوست در خانه و همچنین معاینه سالانه پوست بدن تاکید می‌کنند.

منبع: سلامت

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx