داروهای ضدافسردگی دروغ است و افسردگی به دلیل کمبود سروتونین نیست

به گزارش آی زندگی و به نقل از دیلی میل، تحقیقی تکان دهنده نشان می‌دهد افسردگی به دلیل کمبود سروتونین شیمیایی مغز نیست و داروهای ضدافسردگی دروغی بیش نیستند.

تحقیق جدید و تکان دهنده توسط محققان انگلیسی، ایتالیایی و سوئیسی انجام شده و یافته‌های 260 تحقیق درباره 300 هزار بیمار مرور شده و آنها به این نتیجه رسیدند که افسردگی به دلیل کمبود سروتونین شیمیایی مغز افسانه‌ای بیش نیست.

این تحقیق در مجله molecular Psychiatry منتشر شده که اساس دهه‌ها تجویز رایج‌ترین داروهای ضد افسردگی، مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین یا SSRI را تضعیف می‌کند.

این افسانه 35 سال پیش توسط شرکتهای داروسازی برای توجیه محصولات دارویی ایجاد شده و با آموزش و تمرین پزشکان در سراسر جهان تداوم یافته است.

پروفسور جوآنا مونکریف محقق ارشد و پرفسور روان پزشکی در دانشگاه کالج لندن و از محققان ارشد این تحقیق گفت: سال‌ها مردم به این باور رسیده‌اند که افسردگی ناشی از عدم تعادل شیمیایی در مغز است که ناشی از کمبود سروتونین است.

وی افزود با اطمینان می‌توان گفت پس از تحقیقات گسترده ای که طی چندین دهه انجام شده است، هیچ مدرک قانع کننده ای وجود ندارد که افسردگی ناشی از ناهنجاری های سروتونین باشد.

بدین ترتیب نظریه عدم تعادل شیمیایی در مغز به عنوان عامل افسردگی توجیه پذیر نیست.

سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است، یک ماده شیمیایی که پیام‌ها را بین سلول‌های عصبی منتقل می‌کند.

از آنجایی که SSRIها با افزایش سطح سروتونین در مغز کار می‌کنند، این تحقیق برای داروسازان ضد افسردگی ناراحت کننده است چراکه تنها در ماه مارس در انگلیس 7.4 میلیون نسخه داروی ضد افسردگی تجویز شد که اغلب بیماران نیز زن هستند.

گفتنی است داروی فلوکستین مادر همه SSRIها معروف به پروزاک است که توسط غول داروسازی آمریکایی Eli Lilly در اوایل دهه 1970 بر اساس فرضیه افزایش سروتونین به درمان افسردگی کمک می‌کند؛ ساخته و روانه بازار شد.

پروزاک دز سال 1987 در آمریکا برای درمان افسردگی تایید شد و تا 2002 بیش از 40 میلیون بیمار در جهان آن را مصرف کرده و فروشش 22 میلیارد دلار شد.

ضدافسردگی‌ها داروهای پرفروشی برای صنعت داروسازی بوده که اغلب در میان سودآورترین آنها قرار می‌گیرند.

 

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
Tags: , , , , ,
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx