کربوهیدرات

۴نشانه که می‌گویند باید بیشتر کربوهیدرات بخورید!

کربوهیدرات‌ها جزو درشت‌مغذی‌ها هستند. مقادیر مختلفی از این درشت‌مغذی در مواد غذایی مختلف، از ماکارونی و نان تا جو و موز، یافت می‌شود. بعضی افراد تصور می‌کنند که کاهش مصرف یا قطع مصرف کربوهیدرات‌ها یکی از راه‌های کاهش وزن است، اما چنین چیزی نه‌تنها واقعیت ندارد بلکه می‌تواند به سلامت شما آسیب برساند.

به گزارش آی‌زندگی، محدود کردن استفاده از مواد غذایی شدیدا فراوری‌شده مانند چیپس‌ها و کلوچه‌ها حتما برای سلامت شما مفید خواهد بود اما هیچ دلیل موجهی برای کاهش غیراصولی یا حذف کربوهیدرات‌ها از رژیم غذایی وجود ندارد. به‌گفته متخصصان تغذیه، از نظر حجمی باید ۷۵ درصد از کل غذاهای مصرفی هر فرد سالم را کربوهیدرات‌ها تشکیل دهند. البته این کربوهیدرات‌ها باید از طریق میوه‌ها و سبزیجات باکیفیت دریافت شوند، نه از طریق مصرف منابع تصفیه‌شده یا سرشار از قند. علاوه بر اینها، کربوهیدرات‌ها به‌عنوان سوخت درجه اول برای عضله‌ها و مغز شناخته می‌شوند و انرژی لازم برای حرکت و فکر کردن را تامین می‌کنند. در سال‌های اخیر، رژیم‌های کم‌کربوهیدرات محبوب شده‌اند اما ‌واقعیت این است که کاهش دریافت کربوهیدرات‌ها می‌تواند هزینه‌های خطرناکی برای شما داشته باشد. در ادامه با ۴ نشانه مهمی آشنا می‌شویم که می‌گویند باید بیشتر کربوهیدرات مصرف کنید.

۱. کمبود انرژی
کربوهیدرات‌ها منبع اصلی سوخت برای بدن هستند و بنابراین اگر مصرف آنها را به میزان قابل توجهی کاهش دهید، حتما با تخلیه انرژی و کاهش شدید سطح انرژی مواجه خواهید شد. بدن انسان می‌تواند از منابع دیگر مانند چربی‌ها برای تامین سوخت استفاده کند، اما کربوهیدرات‌ها در تامین انرژی سریع‌تر عمل می‌کنند و درنتیجه ما را قادر می‌سازند که هم از نظر ذهنی و هم از نظر بدنی عملکرد بهینه‌ای داشته باشیم.

۲. مه مغزی
مغز برای عملکرد بهینه به گلوکز نیاز دارد اما گلوکزی که از طریق تجزیه کربوهیدرات‌ها حاصل شود. پس زمانی که به اندازه کافی از منابع باکیفیت کربوهیدراتی استفاده نمی‌کنید، حتما با اختلال در تمرکز، مه مغزی و خلق‌وخوی ضعیف مواجه می‌شوید. توجه داشته باشید که مصرف کربوهیدرات‌ها در کنار پروتئین به افزایش شکل‌گیری تریپتوفان کمک می‌کند که در ادامه به سروتونین یا همان هورمون شادی تبدیل می‌شود. توصیه متخصصان تغذیه این است که منابع کربوهیدراتی روزانه را از میان غلات سبوس‌دار، ‌میوه‌ها و سبزیجات انتخاب کنید زیرا این منابع فیبر و مواد مغذی ضروری‌ای را به بدن می‌رسانند که برای حمایت از سلامت عمومی و همچنین سلامت روانی انسان‌ها مهم هستند.

۳. انرژی کمتر برای ورزش کردن
بدن کربوهیدرات‌ها را در قالب گلیکوژن در کبد و عضلات ذخیره می‌کند. این ذخایر گلیکوژن برای تولید انرژی استفاده می‌شوند و بنابراین برای ورزش مفید هستند (مثل دوچرخه‌سواری،‌ دوندگی، تمرینات ورزشی در باشگاه و…). بنابراین استفاده از منابع کربوهیدراتی باکیفیت برای افراد اهل ورزش ضروری است، مخصوصا برای کسانی که به ورزش‌های با شدت بالا علاقه دارند. اگر بدون استفاده از منابع کربوهیدراتی باکیفیت ورزش کنید، عملکرد خوبی نخواهید داشت و حتی ممکن است با مشکلاتی مانند تضعیف عضله‌ها و همچنین علائمی مثل بدن‌درد، سردرد و ناتوانی برای حرکت مواجه شوید.

۴. اختلال در بازسازی بدن پس از ورزش
کربوهیدرات‌های باکیفیت نه‌تنها برای سوخت‌رسانی به بدن هنگام ورزش ضروری هستند بلکه دریافت آنها برای بازسازی و ترمیم بدن بعد از ورزش هم ضروری است. درواقع، بدن بعد از ورزش به بازسازی ذخایر گلیکوژن نیاز دارد، ‌درحالی که این بازسازی با مصرف کربوهیدرات‌های باکیفیت در کنار منابع پروتئینی باکیفیت امکان‌پذیر می‌شود. اگر بازسازی بدن با کیفیت مطلوبی انجام نشود، پس از پایان ورزش با درد عضلانی طولانی مواجه خواهید شد و انرژی کمتری برای ادامه دادن ورزش در روزهای آینده خواهید داشت.

منبع: سلامت

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx