چرا سیرها آبی یا رنگی می‌شوند ؟

آی زندگی– معمولاً به جز چند ماده غذایی و میوه خاص مثل بلوبری، آب نبات و شاید نوشیدنی ها، هیچ کس دوست ندارد غذایی به رنگ آبی درآید. سیر یکی از مواد غذایی است که معمولاً رنگ خاص خود را دارد ولی در شرایط خاص به رنگ آبی یا سبز تبدیل می‌ شود که ممکن است برای انسان خطر داشته باشد.

چرا سیر آبی یا سبز می شوند؟

رنگ آبی در اثر واکنش شیمیایی بین اسید آمینه حاوی گوگرد (آلیین) و آنزیم (آلییناز) ایجاد می شود. این دو ترکیب در سیر کامل از یکدیگر جدا می‌شوند، اما خرد کردن، چرخ کردن و له کردن سیر این دو ترکیب را در معرض یکدیگر قرار می‌دهد و طعم و عطر تند معروف سیر را می‌دهد. طبق گزارش منتشر شده در مجله Spruce Eats، معرفی یک اسید (مانند سرکه ترشی)، می تواند باعث تغییر رنگ شود، اگرچه فلزات نیز می توانند واکنش مشابهی را ایجاد کنند.

وقتی سیر با یک اسید (مانند سرکه) ترکیب می شود، آلیسین با اسیدهای آمینه موجود در سیر واکنش می دهد و حلقه هایی از کربن نیتروژن به نام پیرول تولید می کند. پیرول هایی که به هم متصل شده اند پلی پیرول ها را تشکیل می دهند که رنگ آبی ایجاد می کنند.

هنگامی که سیر با مواد معدنی برخی از فلزات از جمله مس، آلومینیوم، آهن و قلع در تماس است، واکنش رنگ‌سازی مشابهی ممکن است رخ دهد. مواد معدنی می توانند از قابلمه ها یا تابه های ساخته شده از آن فلزات یا می توانند از مواد معدنی موجود در آب به دست آیند.

به گفته شیمیدانان دانشگاه کشاورزی چین در پکن، پیری سیر به آن فرصتی می دهد تا مقادیر زیادی از یکی از مواد شیمیایی تولید کننده رنگ را در خود جمع کند.

آیا می توان سیر آبی مصرف کرد؟

همانطور که ممکن است حدس بزنید، سیر آبی یا سبز همگی برای خوردن کاملا بی خطر هستند و طعم آن با سیر معمولی تفاوتی ندارد. حتی می توان مثل ترشی از آن استفاده کرد.

چگونه از آبی شدن سیر خود جلوگیری کنیم؟

اگرچه سیر آبی هیچ آسیبی به بدن وارد نمی‌کند، اما مواردی وجود دارد که رنگ آبی ممکن است کمی بد به نظر برسد، به خصوص اگر آن را ریز خرد کنید.

اجتناب از ظروف مسی، آلومینیومی و چدنی نیز می تواند احتمال آبی شدن سیر را کاهش دهد، اما ساده ترین راه برای مقابله با سیر آبی مصرف زودتر آن است.

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx