چرا خواب برای سلامتی مفید است

آی زندگی_ برخی از مردم بر این باورند که رویاهای ما بینشی از ذهن ما ارائه می دهند: تصور ترسناک از افتادن دندان های شما ترس از تغییر است، در حالی که رویاهای بارداری ظاهراً نشان می دهد که به طور ناخودآگاه در حال آماده شدن برای زندگی جدیدی هستیم.

از زمان فروید، بحث ها بر سر اعتبار این نوع تحلیل رویاها بالا گرفته است – اما یک چیز مسلم است: رویاها مهم هستند. آنها معمولاً در مرحله خواب با حرکات سریع چشم (REM) اتفاق می‌افتند – وقتی چشم‌ها بال می‌زنند، بدن موقتاً فلج می‌شود و مغز در «فعال‌ترین» خود است. این معمولا یک ساعت و نیم پس از بستن چشمانمان اتفاق می افتد. تصور می شود که اولین چرخه REM کوتاه ترین دوره از تمام چرخه های خواب باشد. همانطور که در طول شب حرکت می کنیم، در هر مرحله از REM زمان بیشتری می گذرانیم. به طور معمول، سه تا پنج مرحله خواب REM در شب را پشت سر می گذارید.

چه رویاها به ما درباره عمیق‌ترین خواسته‌ها و اضطراب‌هایمان بگویند یا نه، رویا دیدن می‌تواند مزایای جدی داشته باشد.

بسیاری از محققان بر این باورند که دلیل رویاپردازی ما پردازش تمام اطلاعاتی است که در طول روز دریافت کرده ایم. این نوعی تمیزی شبانه بهاری است. خلاص شدن از شر خاطراتی که نیازی به ذخیره آن نداریم و تثبیت مطالبی که باید به خاطر بسپاریم.

مطالعات همچنین نشان داده اند که خواب به ما کمک می کند تا خاطرات را حفظ کنیم. در یکی از اولین مقالات در مورد این موضوع در سال 1990، مشخص شد افرادی که یک دوره فشرده زبان خارجی را گذرانده بودند، میزان خواب حرکت سریع چشم (REM) را افزایش دادند. از آنجایی که این مرحله ای است که تصور می شود رویا در آن رخ می دهد، محققان این فرضیه را مطرح کردند که رویا ممکن است نقش اساسی در کسب حافظه داشته باشد.

در مطالعه دیگری، شرکت کنندگان یک پیچ و خم واقعیت مجازی بازی کردند و از آنها خواسته شد مسیر را به خاطر بیاورند. کسانی که بعد از ورزش چرت می زدند اطلاعات بیشتری را نسبت به کسانی که نمی خوابیدند به خاطر می آوردند و کسانی که در طول چرت خود خواب می دیدند 10 برابر سریعتر از بقیه گروه خواب بهبود پیدا کردند.

دکتر  اسروتی جراح و استاد دانشگاه در مقاله ای برای Medicine Net می نویسد: متخصصان احساس می‌کنند که رویاها به طور فعال آنچه را که ما باید بدانیم و به خاطر بسپاریم به جای بازتاب آن، مستند می کنند. اگر تا به حال رویای یک جاده، ساختمان یا رویدادی پیش پا افتاده را دیدید که در طول یک مکالمه در روزگارتان به آن اشاره شد، به این دلیل است که «رویاهای شما به عنوان یک «تمرین» برای آن دانش جدید عمل می‌کند و به مغز ما اجازه می‌دهد تا آن را عملی و فعالانه اجرا کند.

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx