شیر نارگیل

شیر نارگیل چه فوایدی دارد؟!

به گزارش آی‌زندگی، شیر نارگیل که با نام آب نارگیل نیز شناخته می‌شود، نوشیدنی طبیعی است که از ترکیبات مغذی میوه نارگیل تشکیل شده است. این مایع بسیار مغذی و سرشار از ویتامین‌هاست و به‌دلیل مقدار آب فراوان در پیشگیری و بهبود کم‌آبی تاثیر دارد. در نواحی استوایی از این نوشیدنی در رژیم‌های غذایی استفاده می‌شود و در طب سنتی برخی کشورها بر خواص ادرار آوری و بهبود هضم آن تاکید دارند.

در ادامه این مطلب به فواید عادت به خوردن این نوشیدنی اشاره شده است که به ترتیب عبارتند از:

منبع غنی از پتاسیم
شیر نارگیل سرشار از الکترولیت‌های طبیعی است به‌طوری‌که یک فنجان از این مایع ۶۰۰ میلی‌گرم پتاسیم دارد که ۱۶ درصد نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند. پتاسیم نقش حیاتی در بدن دارد و به‌خصوص در حفظ تعادل مایعات و الکترولیت‌ها، عملکرد مطلوب کلیه‌ها و انقباضات عضلانی موثر است که جایگزین خوبی برای نوشیدنی‌های انرژی‌زا ورزشکاران خواهد بود. البته شیر نارگیل نسبت به نوشیدنی‌های انرژی‌زا قند کمتری دارد و نمی‌تواند تامین‌کننده انرژی طی مدت طولانی تمرینات باشد اما به تامین آب بدن پس از ورزش کمک می‌کند. این نوشیدنی علاوه بر پتاسیم منبع غنی از کلسیم و منیزیوم نیز محسوب می‌شود. پتاسیم بالا عوارض فشار خون بالا ناشی از دریافت زیاد سدیم را جبران می‌کند و از همین‌رو این نوشیدنی در سلامت قلب نیز موثر است.

تامین آب بدن در کنار کالری پایین
یک فنجان شیر نارگیل ۴۵ کیلوکالری دارد و برای افرادی که تمایل به نوشیدن آب ندارند انتخاب خوبی به‌عنوان تامین‌کننده مایعات بدن است. تامین رطوبت بدن به تحریک سطح انرژی، تسهیل هضم، بهبود قابلیت‌های شناختی، کاهش دردهای مفصلی، کنترل وزن، پیشگیری از سنگ‌های کلیه، تنظیم دمای بدن، کاهش سردرد و بهبود سلامت قلب کمک می‌کند.

منبع غنی آنتی‌اکسیدان‌ها
شیر نارگیل منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها محسوب می‌شود که تاثیر رادیکال‌های آزاد ناشی از آلودگی هوا، استرس و… را خنثی می‌کند. نتایج مطالعات آزمایشگاهی همچنین نشان می‌دهد که آنتی‌اکسیدان‌های شیر نارگیل در کاهش نشانگرهای کلسترول نیز موثر است.

موثر در کنترل قند خون
مصرف شیر نارگیل به‌جای نوشیدنی‌های شیرین برای مبتلایان به دیابت در کنترل قند خون موثر است. البته این نوشیدنی نیز حاوی قندهای طبیعی است و نباید در مصرف آن افراط کرد. محققان در بررسی‌های خود روی موش‌های‌ آزمایشگاهی دریافتند که این نوشیدنی کنترل قند خون را بهبود می‌بخشد.

مفید برای کلیه‌ها
نوشیدن منظم شیر نارگیل به حفظ سلامت کلیه‌ها کمک می‌کند. براساس مطالعات، شیر نارگیل به دفع مقدار اضافی مواد معدنی نظیر سیترات از طریق ادرار کمک می‌کند و به‌همین دلیل تاثیر پیشگیرانه ای از تشکیل سنگ کلیه دارد.

منبع: سلامت

 

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx